Spremljanje trendov v globalni trgovini

torek, 28. junij 2022
 

Zastoji pri pretovarjanju kontejnerjev v nemških pristaniščih

Na kontejnerskem terminalu Altenwerder v hamburškem pristanišču se še posebej jasno vidijo posledice ladijskega zastoja s številnimi kontejnerji, ki čakajo na pretovor. Kontejnerske ladje namreč prispejo v pristanišče s povprečno desetdnevno zamudo. 

V "normalnih" časih je bilo potrebno 2-3 dni, da se kontejner naloži na ladjo, sedaj je to 6-7 dni. V nemških pristaniščih se nabirajo predvsem uvozni kontejnerji, ker so zastoji pri prevozu v notranjost države. Razlogov za to je več: od gradbenih del na cestah in železnicah do pomanjkanja voznikov tovornjakov ter stavk pristaniških delavcev. Tudi pri logistih je podobno, saj so skladišča polna. 

Obljube, da bo blago dostavljeno kupcu ob pravem času (»just in time«), je težko doseči, saj blago zamuja že ob prihodu v pristanišče. Številna podjetja zato delajo zaloge blaga iz strahu pred nadaljnjimi zamudami pri dobavi in zaporami. Poleg tega bi bilo potrebno vedno več blaga začasno skladiščiti, če bi prišlo do zamud v enem delu dobavne verige. Skladiščne kapacitete so tako maksimalno zapolnjene v pristanišču Hamburg. V preteklosti je bilo vedno na voljo 20 do 30 % kapacitet. 
 

Zunanja trgovina in globalne dobavne verige po koroni doživljajo novo realnost

Globalna trgovina vse bolj trpi zaradi politične negotovosti. Svetovna trgovinska organizacija potrjuje, da je vojna v Ukrajini zaustavila okrevanje svetovne trgovine po pandemiji. Nove omejitve zaradi korone na Kitajskem prav tako vodijo do motenj v dobavnih verigah številnih podjetij. 

Svetovna trgovina z blagom in storitvami se od finančne krize ni povečala in stagnira. S pandemijo korone so se povečala ozka grla v ponudbi. Pričakuje se večja diverzifikacija oskrbovalnih verig in večje skladiščenje zaradi ozkih grl pri dobavi od začetka pandemije. 

Približno vsako četrto delovno mesto v Nemčiji je odvisno od izvoza. Nemčija je z ozirom na razpolaganje s surovinami revna država, ki je odvisna tudi od uvoza energentov. Pomanjkanje polproizvodov in drage surovine iz tujine so že podražile proizvodn jo. Dodatno težavo predstavljajo tudi manjša naročila strojev in drugega industrijskega blaga Kitajske in Ruske federacije iz Nemčije, karbo posledično vplivalo na počasnejšo gospodarsko rast. 
 

ZDA razmišljajo o novi strategiji trgovinske politike - "friend shoring"

Geopolitični vidiki imajo pomembno vlogo v svetovni trgovini in poslovnih odnosih med podjetji. V zadnjem času so opazna prizadevanja ZDA po večjem poslovanju z zahodnimi in vzhodnimi državami, Indije in Mehike, da bi zmanjšali odvisnost od dobaviteljev iz Kitajske. Vojna v Ukrajini in odnos Kitajske sta ZDA že spodbudila k razmisleku o novi strategiji trgovinske politike - tako imenovani "friend shoring", ki predstavlja izmenjavo blaga s podobno mislečimi državami

Ministrica za finance ZDA Yellen je pred kratkim dejala, da bi morale ZDA in njihovi partnerji prevzeti večji nadzor nad kritičnimi oskrbovalnimi verigami tako, da svoje trgovinske odnose preusmerijo stran od strateških konkurentov. Ta nova strategija je v nasprotju s politikami zadnjih 60 let, v katerih so zahodne države s trgovino poskušale v svoje politike vključiti države z različnimi političnimi pogledi.     

Pripravil:
Goran Križ
Veleposlaništvo Republike Slovenije v Berlinu
E: goran.kriz@gov.si

 

Preberite tudi:


Kitajska bo ostala vodilna v svetovni dobavni verigi

Ukrajinska kriza preusmerja evropske trgovinske tokove