Kazahstan

Prodaja v Kazahstan


Kako prodajati v Kazahstan?
 
Predstavljamo vsebine:
Gospodarska politika vlade
Trendi obnašanja kupcev in kupna moč
Tržne poti, distribucija
Spletna prodaja v Kazahstanu
Javna naročila
Sejmi 
Plačevanje
Transport in logistika
Poslovni imeniki in koristne povezave


Gospodarska politika vlade

Ekonomska politika je kratkoročno usmerjena v zagotavljanje makroekonomske stabilnosti, zajezitev inflacije in izboljšanje življenjskega standarda. 
 
Kljub obljubi predsednika, da bo zmanjšal korupcijo in obravnaval družbeno neenakost, reforme na tem področju srednjeročno verjetno ne bodo bistveno izboljšale upravljanja, saj se Kazahstan sooča s korupcijo, ki je globoko zasidrana v državnih institucijah.
 
Kazahstan je močno odvisen od nafte. Ključna prednostna naloga politike je zato tudi diverzifikacija gospodarstva, ki bi zmanjšala odvisnost od naftnega sektorja.

 

Trendi obnašanja kupcev in kupna moč

Po koncu sovjetske vladavine je v Kazahstanu začel naraščati srednji razred, ki sedaj obsega skoraj petino prebivalstva in tudi kupi večino blaga, ki se prodaja v državi.  
 
S povišanjem realnih dohodkov kazahstanski potrošniki vse bolj povprašujejo po kakovostnih izdelkih in uglednih blagovnih znamkah. V državo uvozijo veliko cenenih ruskih in kitajskih izdelkov, v porastu pa je povpraševanje po zahodnih dobrinah.

V nekaterih primerih so potrošniki pripravljeni plačati več za uvoženo blago, ki ponuja višjo kakovost in inovativnost. Prodajne storitve v Kazahstanu niso na visokem nivoju, zato lahko z dobrimi prodajnimi in poprodajnimi storitvami zagotovimo dodano vrednost izdelkom.
 

Tržne poti, distribucija

Porazdelitev tržnih deležev v maloprodajnem sektorju kaže, da je sektor še vedno v zgodnji fazi. Približno 40 % dejavnosti opravljajo samostojni podjetniki, 30 % prometa ustvarijo mala podjetja, 10 % srednje velika podjetja in 20 % velika podjetja.

Sodobne trgovine z živili so v porastu in letno ustvarijo približno 5 mlrd EUR prihodkov. Največji konkurent tega segmenta je Magnum Cash / Carry TOO, ki ima na trgu približno 13 % tržni delež.

Tradicionalni trgovci z živili letno prodajo okoli 8 mlrd EUR blaga. Segment je močno fragmentiran, tržni deleži posameznih konkurentov ne presežejo 1 %.


Največji trgovci z živili na drobno po prihodkih

Podjetje Prihodki v mio EUR (2022)
Torgovy Dom Akmol Too 1.72390
Torgovaya Kompaniya Megapolis-Kazakhstan Too  873,71
Apt Vostok Too 662,20
Lyudmila-Kz Too 124,41
Apple City Corps Too 72,63
Borusan Makina Kazakhstan Too 71,50
Common Market Corporation Too 70,60

 

Spletna prodaja v Kazahstanu


Spletne trgovine so se v Kazahstanu prvič pojavile leta 2000, vendar je tudi po 20 letih e-trgovina v državi še vedno premalo razvita.
 
V Kazahstanu deluje več kot 2.000 spletnih trgovin in spletnih tržnic.
 
Po podatkih kazahstanskega statističnega urada, se je kazahstanski trg e-trgovine v letu 2022 povečal za 12,5 %.
Obseg maloprodajnega trga e-trgovine je leta 2022 v Kazahstanu dosegel 1.900 mlrd KZT, kar je približno 3,9 mlrd EUR.
 
Po podatkih državnega urada za statistiko, je od tega prodaja na spletnih prodajnih platformah predstavljala 56,9 %, medtem ko so maloprodajna podjetja, ki izvajajo spletno prodajo prek lastnih spletnih mest, predstavljala 43,1 %. 

Delež e-trgovine v maloprodaji je leta 2022 znašal 5,4 %, v letu 2021 pa 3,6 %. 

Analitiki ecommerceDB napovedujejo, da bo kazahstanski trg e-trgovine v obdobju 2023-2027 rasel po 13,9 % povprečni letni stopnji, ter v letu 2027 dosegel vrednost 4,9 mlrd EUR.
 
Elektronika in mediji so največji segment, ki ustvari 28,6 % prihodkov od e-trgovine v Kazahstanu. Sledijo hrana in osebna nega s 24,8 %, moda z 22,2 %, pohištvo in aparati s 14,1 % ter igrače in DIY izdelki s preostalimi 10,3 %.


Največji spletni ponudniki v Kazahstanu 

  • AliExpress  
  • Mechta Market TOO    
  • Kaspi Magazin TOO    
  • Wildberries TOO   
  • Ozon 
Več o spletni prodaji v tujino in kako vam lahko pri tem pomagamo, si lahko preberete na tej povezavi

Javna naročila

Od leta 2014 zakon dovoljuje državam Evro-azijske ekonomske unije sodelovanje pri javnih naročilih pod enakimi pogoji kot domačim dobaviteljem. Za olajšanje postopka javnih naročil je vlada oblikovala sistem e-javnih naročil. Spletna stran o javnih naročilih (samo v kazahstanščini in ruščini) je bila uvedena leta 2008, center za e-trgovino (spletna stran v kazahstanskem, ruskem in angleškem jeziku) pa je postal edini izvajalec elektronskih javnih naročil. 
 


Sejmi

 

Plačevanje

Podobno kot v drugih državah se načini in pogoji plačil razlikujejo glede na poslovni model in odnos s trgovinskimi partnerji. Za nove stranke lahko izvozniki zahtevajo predplačilo, dokler se med obema poslovnima partnerjema ne vzpostavi medsebojno zaupanje.
 
Izvozniki morajo upoštevati, da imajo kazahstanska podjetja vse težji dostop do posojil pri lokalnih bankah, zaradi zmanjšanega dostopa do mednarodnega financiranja, ki je tem bankam na voljo po svetovni gospodarski krizi. 
 
Najvarnejši način plačila za izvoznike je nepreklicni akreditiv (l/c). Uvozniki morajo položiti dovolj sredstev za kritje plačila, preden zaprosijo za akreditiv. Lokalna podjetja lahko za pridobitev akreditiva zaprosijo pri več velikih lokalnih poslovnih bankah, po kazahstanski bančni zakonodaji pa ga mora običajno potrditi ugledna zahodna banka. 
 

Več: Plačilni promet – izvozno okno
 

Transport in logistika

Glavni segmenti transportnega sektorja Kazahstana so železniški, cestni in letalski transport.
 
Železniški segment letno ustvari okoli 57 % celotne vrednosti kazahstanskega transportnega sektorja. Sledi segment cestnega transporta z 42 %, medtem ko letalski transport ustvari le okoli 1 % prihodkov.
 
Velik delež železniškega transporta je posledica velike odvisnosti države od naftnega sektorja, pa tudi od zgodovine države. Velik del železniške infrastrukture v Kazahstanu je bil zgrajen še v času nekdanje Sovjetske zveze, zato ima močne povezave z njenimi nekdanjimi članicami, vključno z Rusijo, v katero Kazahstan izvozi tretjino svojega izvoza. Kazahstan je zaradi svoje geografske lege osrednja točka za številne mednarodne železniške povezave, predvsem med Evropo in Kitajsko.

V vsakem segmentu je le nekaj velikih konkurentov, zato je konkurenčno okolje skoncentrirano. 
 
Vodilni konkurenti na področju prevoznih storitev v Kazahstanu so KTZ, Agility in FedEx. 
 
Kazakhstan Temir Zholy je eden največjih konkurentov v segmentu železniškega prometa in je prisoten po vsej državi. 
FedEX je zgradil izjemno logistično blagovno znamko, ki deluje bolj v poslovnem modelu e-trgovine za zagotavljanje kurirskih storitev. 
Agility deluje na več segmentih prevoznih storitev. 
 
Več:  

Poslovni imeniki in koristne povezave:

 

Druge koristne povezave:



Viri: Factiva, EIU, Euromonitor International, ecommerceDB, MarketLine

Posodobljeno avgust 2023.

 
Poglejte si tudi: