Kaj je spletna trgovina?


Spletna trgovina je spletni prodajni kanal, ki vam omogoča dostop do strank po vsem svetu preko interneta.

Ne glede na to, ali je prodaja namenjena drugim podjetjem (B2B) ali končnemu potrošniku (B2C), lahko spletno poslovanje poteka na več načinov:
 
  • prek spletnega mesta podjetja (lastne trgovine), kjer ima podjetje popoln nadzor nad postopkom ter računa na večjo prilagodljivost poslovnih marž, vendar z večjim vložkom;
     
  • s prisotnostjo podjetja na spletnih prodajnih platformah z drugimi prodajalci (t. i. marketplaces, kot so Amazon, eBay, Alibaba, Etsy in podobni), kjer se podjetje sooča z manjšim tveganjem in manjšimi vložki, vendar z večjo odvisnostjo od tretjih oseb in nižjimi maržami;
     
  • prek družbenih omrežij, ki izkoriščajo interakcije svojih uporabnikov in po novem tudi ponujajo svoj lasten marketplace (kot sta na primer Instagram in Facebook marketplace);
     
  • ali v prepletu dveh ali več od navedenih možnosti.
 
Spletno poslovanje po vsem svetu hitro narašča, tako na področju B2C kot B2B. B2C spletno poslovanje je bolj poznano, saj neposredno vključuje končnega potrošnika in je v naprednejši fazi razvoja, medtem ko je drugi v začetni fazi krivulje zrelosti, vendar vztrajno raste.



 
Za B2B segment je vsaj za zdaj v večini bolj učinkovita lastna spletna stran in spletna trgovina, saj je prodajnih platform na B2B ravni relativno malo. Velika je tudi razlika v uporabi družbenih omrežij, saj je praviloma LinkedIn namenjen B2B mreženju in prodaji, Facebook, Instagram, Tik Tok in podobni pa ciljajo predvsem na končne fizične kupce.

Kriza, povezana s koronavirusom, je močno vplivala na razvoj digitalnih rešitev, orodij in storitev. Ko se je vse kar naenkrat preselilo na splet, se je razvoj spletne trgovine močno povečal, vendar je končni vpliv na vrednost spletne trgovine v letu 2020 še vedno težko oceniti. Lahko si pa več o tem preberete spodaj.
 

Prednosti, ki jih vašemu podjetju nudi spletna prodaja

 
  • Izdelek ali storitev, ki jo tržite, je na voljo na večjem območju in širši ciljni publiki. Hkrati pa ju s pomočjo tovrstnega poslovanja lažje primerjate z izdelki in storitvami najpomembnejših primerljivih konkurentov, ki prav tako delujejo na istem mednarodnem trgu.
 
  • Omogoča, da vaše podjetje posluje kadar koli ter vse dni v tednu.
 
  • Je način za dostop do novih trgov z razmeroma nizkimi stroški.
 
  • Je kanal za promocijo blagovnih znamk in ustvarjanje prepoznavnosti.


Kljub vsemu pa je zaslužek preko spleta vse prej kot enostaven. Preverite 5 največjih napak pri prodaji na tuje trge in se jim izognite.
 

Kdaj se odločiti za lastno spletno trgovino in kdaj za marketplace prodajo?

 

Kaj sploh je marketplace?

Marketplace je spletna prodajna platforma, ki na enem mestu združuje različne ponudnike in privablja večje število kupcev. Pri nas najbolj znane marketplace platforme so Amazon, eBay, Alibaba, Shopify, Etsy in drugi.
 

Prednosti marketplace portalov:

  • Ni potrebe po dragi izdelavi lastne spletne trgovine. Priprava prodajnega profila znotraj marketplace platforme je enostavna, hitra in cenovno ugodna.
     
  • Uporabniki zaupajo znanim marketplace platformam, zato se ne boste soočali s pomanjkanjem zaupanja v spletno trgovino.
 
  • Marketplace platforme so znane in mnogi uporabniki samo tam iščejo določene izdelke, kar pomeni, da vas v primeru lastne spletne trgovine preko iskalnikov kot je Google sploh niti ne bodo iskali.
 
  • Pri spletni platformi vam ni treba skrbeti za varnost in plačilo.

Prednosti lastne spletne trgovine:

  • Nudi popolno kontrolo in avtonomijo nad spletno trgovino, razvojem in prodajo.  
 
  • Večji prodajni iztržki, saj marketplace platforme navadno računajo za to, da vaše izdelke prikažejo med zadetki. Plačevati pa je treba tudi provizijo na vsak prodan izdelek.
 
  • Z lastno spletno trgovino dolgoročno gradite tudi svojo znamko, kar znotraj marketplace platforme ni mogoče, saj v večini primerov, razen preko ocen uporabnikov, ne omogoča ustvarjanja večjih razlik med posameznimi ponudniki.  
 
  • Z lastno spletno trgovino imate tudi neposreden dostop do uporabnikov, kar vam omogoča izvedbo lastnih marketinških aktivnosti in izgradnjo zaupanja, ter nabor stalnih strank, kar je pri marketplace spletnih platformah skoraj nemogoče.
 
Seveda pa ne pozabimo še na tretjo možnost, to je kombinacija obeh oblik spletne prodaje. Na tak način je sicer začetni vložek večji, vendar hkrati izkoristite prednosti obeh.
 

Izdelava spletne trgovine

 
Izdelava dobre spletne trgovine ni preprosta. Mnogi mislijo, da gre pri tem samo za začetni vložek, vendar se je treba zavedati, da e-trgovina brez aktivne spletne strategije nima možnosti za uspeh. Če pa je ta dobro narejena, so rezultati lahko veliko boljši kot s klasično prodajo od vrat do vrat ali zgolj v fizičnih trgovinah, sploh ko govorimo o tujini in vstopu na tuje trge.
 
Z dobro narejeno spletno trgovino in digitalno strategijo se lahko doseže veliko večje število uporabnikov na večjem območju.  
 
Preverite naš praktičen vodič s številnimi nasveti. Strnjeno pa bi vam svetovali predvsem to:
 
  1. Spletna e-trgovina, sploh mednarodna, mora biti narejena strokovno, saj mora stran delovati hitro in uporabnikom omogočati hiter in preprost nakup. Pomemben pa je tudi videz, saj kupci veliko bolj zaupajo urejenim spletnim trgovinam. Optimalna uporabniška izkušnja je namreč tista, ki loči dobro spletno stran od odlične.
     
  2. Uporabniku je treba omogočiti varno plačevanje preko spleta.
     
  3. Kakovostna vsebina je ključ do uspeha, ki vas loči od konkurence. Uporabniki, ki bodo na vaši spletni strani dobili vse odgovore, ki jih potrebujejo za nakupno odločitev, vam bodo hvaležni, kar hkrati pomeni, da bodo pri vas tudi veliko raje kupili.

    Od kakovostne vsebine pa je odvisna tudi uspešna optimizacija spletnih strani. Je tisto, kar vas loči od konkurence, tudi v očeh Googla, ki vas bo sčasoma nagradil in prikazoval med prvimi zadetki ter vam s tem močno povečal število potencialnih strank. So pa za to pomembni tudi mnogi drugi dejavniki – od hitrosti spletne strani, do povratnih povezav, strukture strani in še veliko več. Tako da je celostna spletna strategija nujna za dolgoročen uspeh.
     
  4. Digitalni marketing in spletna strategija sta sicer navedena kot zadnja, vendar nista nepomembna. Tako kot povsod, je oglaševanje tudi na spletu še kako pomembno. Dobra novica pa je, da lahko s strateškim in spretno postavljenim oglaševanjem na Googlu in družbenih omrežjih dosežete točno svojo ciljno publiko.
 

 
 

Obseg spletne prodaje 

Velikost trga in napovedi


Po ocenah eMarketer je globalna spletna prodaja leta 2023 dosegla 6,3 trln USD ali približno 5,36 trln EUR. V letu 2024 naj bi se prihodki od spletne prodaje po vsem svetu povečali na 5,82 trl EUR, v letu 2027 pa dosegli 7,39 mlrd EUR.
 
Velikost in napovedi globalnega trga spletne prodaje v obdobju 2021-2027 (v trln EUR)  


Vir: eMarketer
 

Regijska segmentacija

 
Kitajska je bila leta 2023 največji trg e-trgovine na svetu. Po izračunih analitikov je država v letu 2023 ustvarila več kot 2,7 trln EUR prihodkov od e-trgovine in je edina presegla mejo 2 trln EUR.
 
Več kot polovica 10 največjih trgov e-trgovine je v Aziji, saj je to najbolj naseljena celina, ki ima tudi v prihodnje velik potencial na trgu spletne prodaje.
 
Spletna prodaja po državah v letu 2023 (v mlrd EUR)


Vir: eMarketer
 

Najhitreje rastoči trgi

 
Od 10 najhitreje rastočih trgov e-trgovine v letu 2023, jih je polovica v Aziji, preostala polovica pa v Severni in Južni Ameriki.
 
Po poročilu industrijskih analitikov je bila Argentina najhitreje rastoči trg e-trgovine v letu 2023. Celotna prodaja v državi s spletnimi transakcijami se je glede na prejšnje leto povečala za 29,9 %. Strokovnjaki visoko mesto Argentine na tem seznamu delno pripisujejo hitro naraščajoči stopnji inflacije v državi.
 
Argentini sledijo Filipini, kjer se je spletna prodaja leta 2023 povečala za 24,1 %. Hitro rast spletne prodaje na Filipinih je moč pripisati vse večjemu številu potrošnikov, ki se preusmerjajo k spletnemu nakupovanju, ter visoki stopnji uporabe interneta in pametnih telefonov v državi.
 
Argentina in Filipini sta edini državi, katerih prihodki od spletnih transakcij so se leta 2023 povečali za več kot 20 %.
 
Malezija zaokrožuje 3 najhitreje rastoče trge e-trgovine, saj se je spletna prodaja v letu 2023 povečala za 18 %.
 
 
Najhitreje rastoči trgi e-trgovine v letu 2023 (medletna rast v %)


Vir: eMarketer
 
 
Vrednosti trga so preračunane iz USD v EUR po povprečnem letni deviznem tečaju ECB za leto 2023.


 
 
Viri: Factiva, eMarketer
 
Posodobljeno: marec 2024





Preberite tudi: 

Spletne prodajne platforme