Grčija

Gospodarske panoge Grčije


Oglejte si predstavitve gospodarskih panog po področjih:

 
Področje
Gospodarstvo ter možnost vstopa na grški trg
Gospodarske panoge Grčija – Potovalna in turistična industrija
Ostale perspektivne panoge na trgu

Gospodarstvo ter možnost vstopa na grški trg

Vpogled v trg

Grčija je razvita država, njeno gospodarstvo pa temelji na storitvenem sektorju. 

Rast gospodarstva je močno odvisna od izvoza storitev, zlasti turizma in ladijskega prometa.

Posledice vojne v Ukrajini, zlasti višji stroški energije, bodo po napovedih EIU, v letih 2023-2024 oslabile potrošnjo gospodinjstev in zunanje povpraševanje. EU sredstva bodo podprla trdno rast naložb v osnovna sredstva, rast se obeta tudi turističnemu sektorju.

Grčija je bila v letu 2022 26. najpomembnejša trgovinska partnerica Slovenije v blagovni menjavi.

Največ Slovenija v Grčijo izvozi električnih strojev in opreme. Izvoz v tej kategoriji je v letu 2022 dosegel 31,03 mio EUR, kar predstavlja 18 % celotnega slovenskega izvoza v Grčijo.

Največ električnih strojev in opreme Grčija sicer uvozi iz Kitajske, Nizozemske in Nemčije. Slovenija je pri uvozu te kategorije, z 0,6 % na 23. mestu.

Vrednost blagovne menjave Slovenije in Grčije na področju električnih strojev in opreme (v 1.000 EUR)

85 Električni stroji in oprema ter njihovi deli, aparati za snemanje ali reprodukcijo slike in zvoka ter deli in pribor za te izdelke

Industrijski sektor

Industrijski sektor Grčije predstavlja 19 % BDP in zaposluje okoli 17 % delovne sile. 

Glavni segmenti industrije so elektronika, transportna oprema, proizvodnja oblačil in gradbeništvo. Grčija ima tudi največjo pomorsko floto na svetu.

V letu 2022 je industrijska proizvodnja zabeležila rast v višini 2,4 %. Za leto 2023 EIU napoveduje rast industrijske proizvodnje v višini 3,1 %, nato pa v letih 2024 in 2025 rast v višini 2,6 % in 2,2 %.


 

Tržni izzivi

  • V prihodnjih 5 letih bodo tržne priložnosti v Grčiji omejene zaradi pritiskov na kupno moč potrošnikov. Naraščajoče cene energije, še vedno visoka brezposelnost, visoki davki, le delno okrevanje ravni plač, ter zaostreni kreditni pogoji, povzročajo previdnost potrošnikov pri porabi.
  • Tveganje za neplačila ali zamude pri plačilu je visoko, zlasti pri pogodbah javnega sektorja.
  • Po podatkih OECD ima Grčija eno bolj restriktivnih poslovnih okolij, kar zadeva vhodne naložbe.
  • Poslovanje je močno regulirano.
  • Delež javnega sektorja v BDP presega 40 %. Javna naročila so zato pomembna značilnost komercialnega okolja. Grška vlada pogosto zahteva, da tuji ponudniki sodelujejo z grškimi podjetji.
  • Tuja podjetja se na grškem trgu soočajo s pogostimi spremembami davčnega in regulativnega okolja.
  • Grčija je majhen, razdrobljen trg. Približno 12 % prebivalstva živi na številnih otokih. Posledično predstavlja problem distribucija. 


Priložnosti na trgu 

Sektorji, ki ponujajo največ poslovnih priložnosti za tuja podjetja:
 
  • IKT
  • turizem
  • zdravstvo in farmacija
  • obramba
  • energetika
  • infrastruktura 


Vstop na trg 

  • temeljita tržna analiza
  • osebni stiki s potencialnimi partnerji
  • preverjanje bonitete potencialnih partnerjev
  • vzpostavitev sodelovanja z lokalnimi agenti, distributerji ali zastopniki 

 
Gospodarske panoge Grčija – Potovalna in turistična industrija

Velikost in napovedi trga

Potovalno in turistično industrijo sestavljajo prihodki, ki jih ustvarijo potniški letalski prevozniki, potniški železniški promet, gostinske storitve, hoteli in moteli, potovalne agencije ter igralnice in trg iger na srečo.
 
Grčija ima bogato kulturo in zgodovino, kar se odraža v njenih 18 območjih Unescove svetovne dediščine
, ki so glavne atrakcije za turiste. Ključne turistične destinacije so Atene, Santorini, Mikonos, Rodos, Krf, Kreta in Halkidice.
 
Grška potovalna in turistična industrija je leta 2022 ustvarila skupne prihodke v višini 48,33 mlrd EUR, kar predstavlja ničelno povprečno letno stopnjo rasti v obdobju 2017 - 2022.
 
Grška vlada je sprejela različne pobude za spodbujanje turističnega obiska države, med drugim tudi številne vizume, kot so študentski vizum, vizum za digitalne nomade, vizum za poslovanje in zdravstveni vizum.
 
Vladne omejitve, uvedene med pandemijo Covid-19, so ovirale gibanje turistov znotraj in v državo, kar je vplivalo na rast industrije. Po podatkih Svetovne banke so se prihodi mednarodnih turistov po vsej državi leta 2020 zmanjšali na 7,4 mio v primerjavi s 34 mio leta 2019.
 
Po napovedih MarketLine, naj bi grška potovalna in turistična industrija v obdobju 2023-2027 rasla po 7,2 % povprečni letni stopnji, ter v letu 2027 dosegla vrednost 68,47 mlrd EUR.
 
Grška vlada ima ključno vlogo pri promociji države kot ključne turistične destinacije za vse starostne skupine. Oktobra 2022 je Grška nacionalna turistična organizacija (GNTO) začela kampanjo »Wanna feel 20 again?« S to kampanjo želi privabiti upokojence, da bi hladne zimske dneve preživeli v toplih krajih. Kampanja cilja predvsem na britanske in evropske premožne upokojence, ki iščejo sredozemski način življenja in toplejše podnebje, ki so utrujeni od visokih življenjskih stroškov in mrzlega vremena. Takšne pobude lahko pritegnejo veliko število turistov in s tem podprejo rast grške turistične industrije v prihodnjih letih. Več o tem v tem prispevku.

 
Segmentacija trga

Hoteli in moteli so bili leta 2022 največji segment grške potovalne in turistične industrije, s skupnimi prihodki v višini 23,07 mlrd EUR, kar ustreza 47,8 % celotne vrednosti industrije. Segment gostinskih storitev je leta 2022 prispeval prihodke v višini 12,82 mlrd EUR, kar je enako 26,6 % skupne vrednosti industrije.

Grčija predstavlja 2,9 % vrednosti evropske potovalne in turistične industrije. Združeno kraljestvo predstavlja nadaljnjih 14,3 % evropske industrije.

Regijska segmentacija potovalne in turistične industrije (v % vrednosti za leto 2022)

Največja podjetja v grškem turističnem sektorju

Podjetje Prihodki v mio EUR (2022)
Mouzenidis Travel S.A. 257,74
Blue Star Ferries Single Member Maritime S.A. 177,68
Cretan Holidays K. Badouvas S.A. 126,18
Astir Palace Vouliagmenis Single Membered Sa 117,97
Meeting Point Hellas S.A. 84,80
Minoan Lines Shipping S.A. 75,18
Metaxa S. A. Marine S.A. 58,75


Ostale perspektivne panoge na trgu

IKT

Od 31,9 mlrd EUR vrednega načrta za okrevanje in odpornost, ki ga je odobrila Evropska komisija za Grčijo, je 7,3 mlrd EUR namenjenih digitalnemu prehodu. Ta vključuje obsežen nabor reform in naložb na digitalnih področjih, med drugim: 
  • izboljšanje povezljivosti
  • izboljšanje digitalizacije javne uprave in ključnih sektorjev gospodarstva, predvsem s širšo uporabo digitalnih zmogljivosti in naprednih digitalnih tehnologij
  • spodbujanje digitalizacije grških podjetij
  • razvijanje digitalnih veščin celotne populacije

 
Zdravstvo in farmacija 

Decembra 2021 je grška vlada objavila, da bo več bolnišnicam namenila 3,2 mio EUR za zagotovitev sodobne medicinske opreme. Razpise in pogodbe objavlja Ministrstvo za zdravje.

Evropski sklad za oživitev je grškemu zdravstvenemu sistemu namenili 1,6 mlrd EUR. Javna naročila bodo potekala v kategorijah farmacevtskih in medicinskih pripomočkov.

Medicinsko opremo pa kupujejo tudi zasebne bolnišnice.
 
Grški zdravstveni sektor prav tako ponuja priložnosti v IT segmentu. Približno 2,2 mlrd EUR je namenjenih digitalizaciji zdravstva. Največ priložnosti bo predvsem na področju e-receptov in digitalizacije zdravstvenih kartotek.

Vrednosti USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2022.


Viri:
  • Factiva
  • EIU
  • MarketLine Industry profiles
  • Fitch Solutions
  • Statistični urad RS 
  • Trade map
 
 
Posodobljeno: maj 2023


Poglejte si tudi: