Iran

Prodaja v Iran


Kako prodajati v Iran?
 
Predstavljamo vsebine:
Gospodarska politika vlade
Trendi obnašanja kupcev in kupna moč
Tržne poti, distribucija
Spletna prodaja v Iranu
Javna naročila
Sejmi 
Plačevanje
Transport in logistika
Poslovni imeniki in koristne povezave



Gospodarska politika vlade

Cilj iranskega 5 letnega gospodarskega načrta je postopen prehod v tržno usmerjeno gospodarstvo, vendar mednarodne sankcije ovirajo napredek na tem področju. Sankcije omejujejo trgovino, odvračajo naložbe in otežujejo dostop do financiranja. 
 
Vlada ohranja strog nadzor nad gospodarstvom in si prizadeva za povečanje trgovine in naložb s Kitajsko in Rusijo.
 
Z omejenim dostopom do zunanjega financiranja si vlada prizadeva ohraniti ravnovesje tekočega računa in obvladovati devizne trge.
 

Trendi obnašanja kupcev in kupna moč

Iran ima zelo privlačno bazo potrošnikov za trgovce na drobno, saj ima eno največjih populacij v regiji MENA.
 
Demografski trendi do leta 2050 so ugodni, število prebivalstva in stopnja urbanizacije še naprej naraščata.
 
Vendar naj bi po ocenah potrošniška baza srednjih let rasla hitreje kot mlada populacija, kar bo povzročilo staranje prebivalstva. Ta spreminjajoča se populacijska dinamika bo od trgovcev na drobno v Iranu zahtevala, da se prilagodijo spreminjajočim se željam potrošnikov.
 
Povpraševanje iranskih potrošnikov po trajnih potrošnih dobrinah je zelo veliko. Tudi večina avtomobilov je v slabem stanju in jih je treba popolnoma obnoviti.
 
Iranci raje kupujejo trajno potrošno blago, proizvedeno v tujini, ker menijo, da je boljše kakovosti. Iskanje najboljše kakovosti je ena od značilnosti iranskih potrošnikov. 
 
Med iransko mladino in mestnimi potrošniki je veliko povpraševanje po zahodnem blagu, kot nakazuje širjenje nakupovalnih središč v zahodnem slogu in močan odmev tujih blagovnih znamk.

 

Tržne poti, distribucija

Iranski maloprodajni sektor je zelo razdrobljen, v njem pa prevladujejo manjša lokalna podjetja.
 
Gospodarske sankcije so močno omejile vstop tujih naložb v sektor in na trgu je prisotnih le nekaj tujih podjetij. Ponovna uvedba sankcij s strani ZDA v letu 2018, je ameriška podjetja prisilila, da ustavijo obstoječe in načrtovane posle v Iranu. To je vplivalo tudi na neameriška podjetja, ki poslujejo v Iranu, saj jim je onemogočilo dostop do ameriškega bančništva in finančnega sistema.
 
V Iranu je prisotnih zelo malo veleblagovnic. Potrošniki srednjega in višjega razreda si želijo večjih nakupovalnih središč, kar predstavlja velik potencial za odprtje velikega števila veleblagovnic v državi.
 
Trenutno so verige, kot je Shahrvand, ki tradicionalno prodajajo živila, razširile svojo ponudbo še na elektroniko in oblačila. Shahrvand upravlja 35 podružnic v Teheranu. Zaradi tujih naložb je Shahrvand v preteklih letih beležil ogromno rast, še posebej na področju spletne trgovine.
 
Prva prava veleblagovnica, Rosha, je bila odprta v Teheranu avgusta 2015. Trgovina Rosha, ki ima 17 nadstropij, ponuja predvsem modna oblačila, obutev in modne dodatke, vključuje pa tudi telovadnico in restavracijo.

Število nakupovalnih centrov v zahodnem slogu se je v Iranu v zadnjih letih povečalo, vključno z nekaterimi luksuznimi središči v najbogatejših območjih mest. Večina sodobnih maloprodajnih mest se nahaja v nakupovalnih središčih, ki nagovarjajo premožne urbane potrošnike. Veliko nakupovalnih centrov je v izgradnji, zato bo ta segment v prihodnjih letih hitro rasel in postajal vse bolj konkurenčen.   
 
V Iranu so nekatera največja nakupovalna središča v regiji in na svetu, kot sta na primer nakupovalni kompleks v Širazu, ter nakupovalni center Bamland.
 
Odprava sankcij, rast srednjega razreda, večji dostop do interneta in razmeroma mlado prebivalstvo, bodo v prihodnje spodbudili rast maloprodajnega sektorja v Iranu.
 
Analitiki ocenjujejo, da se bo v prihodnjih letih verjetno najbolj povečalo povpraševanje po vrhunskih modnih blagovnih znamkah ter po živilih, predvsem pa se bo povečala prodaja teh izdelkov po spletu.
  

Spletna prodaja v Iranu


Po ocenah analitikov se bo spletna prodaja v Iranu v letu 2023 povečala za 23,6 % ter dosegla vrednost 11,6 mlrd EUR.
Po napovedih naj bi trg v obdobju 2023-2027 rasel po 19,3 % povprečni letni stopnji ter v letu 2027 dosegel vrednost 23,6 mlrd EUR.
 
Elektronika in mediji so največji segment, ki ustvari 37,7 % prihodkov iranske e-trgovine. Sledijo hrana in osebna nega s 26,3 %, pohištvo in aparati s 16,2 %, moda s 13,1 % ter igrače in DIY izdelki s preostalimi 6,7 %.

Po podatkih iranskega centra za razvoj e-trgovine, je e-trgovina predstavljala več kot 20 % iranskega BDP v fiskalnem letu 2020-2021.
Iranski trg e-trgovine je zelo raznolik, pri čemer so nekateri ponudniki specializirani le za določeno kategorijo blaga, kot je na primer elektronika, drugi pa ponujajo izdelke iz več različnih področij.
 
Digikala je najbolj priljubljena in najbolj obiskana spletna trgovina v Iranu.
Lansirana je bila leta 2006 in je bila prva spletna tržnica v državi. Od takrat je postala največja platforma za e-trgovino v Iranu in na Bližnjem vzhodu. V Iranu obvladuje približno 75 % trga e-trgovine. Sprva se je osredotočala na potrošniško elektroniko, zdaj pa deluje v različnih segmentih, vključno z oblačili in izdelki za dom. 

2. najbolj znana spletna trgovina na iranskem trgu e-trgovine je Bamilo. Ustanovljena je bila leta 2014, njen tržni delež pa je približno 15 %.
 
Priljubljena spletna nakupovalna platforma v Iranu je tudi Modiseh, lansirana leta 2015. Osredotoča se na izdelke za življenjski slog, vključno z modo, kozmetiko in izdelke za dom. Platforma je znana po svojih trendovskih modnih izdelkih in popustih, ter je zelo priljubljena med iranskimi milenijci.
 
Drugi pomembnejši spletni ponudniki v Iranu so še Zanbil, Chare, Tehrankala, Shixon, Kimia Online, Final in Albasco.
 

Največji spletni ponudniki v Iranu  

  • Digikala
  • Bamiklo
  • Modiseh
  • Zanbil
  • Chare
  • Tehrankala
  • Kimia Online
  • Albasco
Več o spletni prodaji  v tujino in kako vam lahko pri tem pomagamo,  si lahko preberete na tej povezavi.

Javna naročila

 

Sejmi

 

 

Plačevanje 

Poslovanje z iranskimi podjetji je kljub povpraševanju zelo težko, predvsem zaradi pomanjkanja tujih valut. Mnoga podjetja zahtevajo prilagodljive plačilne pogoje, ki jim omogočajo, da izkoristijo svoje nove naložbe, preden plačajo.
 
Za podjetja, ki želijo poslovati v Iranu, je pomembno sodelovati z uglednim lokalnim partnerjem, ki je seznanjen z mednarodnimi plačili in ki lahko oceni tudi kreditno tveganje in zamude pri plačilu.


Več: Plačilni promet – izvozno okno 
 

Transport in logistika

Iran v prihodnjih 10 letih potrebuje več mlrd EUR investicij v infrastrukturo, da bo lahko izpolnil ambiciozne načrte, ki si jih je zastavila iranska vlada.

Največ transporta v Iranu poteka po cestah, saj je kakovost cestnega omrežja dobra. Okoli 12 % transporta v Iranu poteka preko železnice.

Glede na omejitve tranzita, ki so posledica sankcij proti Rusiji, so se pošiljke začele preusmerjati prek mednarodnega transportnega koridorja sever-jug (INSTC), ki prečka iransko ozemlje in doseže Indijski ocean. Iran je tako postal ključna vez med Evropo in Azijo. Ta trend je marca 2022 povzročil 52 % porast iranskega transporta blaga.

Iranska letališča so v fazi posodabljanja. Država je s kitajskimi in ruskimi izvajalci podpisala pogodbe o obnovi in razvoju 116 iranskih letališč, ki jih nameravajo posodobiti po fazah v naslednjih dveh desetletjih.
 
Več:

 
Poslovni imeniki in koristne povezave:

 

Druge koristne povezave:



Viri: Factiva, EIU, Fitch Solution
 
Posodobljeno avgust 2023.
 

Poglejte si tudi: