Iran

Poslovni obisk Irana

Državni prazniki in dela prosti dnevi

V letu 2018

  • 11. februar - Dan islamske revolucije
  • 20. marec - Dan nacionalizacije naftne industrije
  • 21. - 24. marec - Nowruz (Perzijsko novo leto)
  • 30. marec - Obletnica rojstva imama Alija
  • 1. april - Dan islamske republike
  • 2. april - Sizdehbedar (Dan narave)
  • 13. april - Prerokov vnebohod
  • 2. maj - Obletnica rojstva imama Mahdija
  • 4. junij - Obletnica smrti imama Homeinija
  • 5. junij - Upor duhovnikov (Khordad 15)
  • 6. junij - Obletnica smrti imama Alija
  • 15. - 16. junij - Eid-e-Fetr (Konec Ramadana)
  • 9. julij  - Obletnica smrti imama Jafar Sadeqa
  • 21. avgust - Eid-e-Ghorban (Praznik žrtvovanja)
  • 29. avgust - Eid-al-Ghadir (Imenovanje Alija za prvega šiitskega imama)
  • 19. september - Tassoua (deveti dan meseca Moharama)
  • 20. september - Ashura (dan mučeništva Imama Hoseina)
  • 29. oktober - Arbaeen
  • 7. november - Obletnica smerti preroka Mohameda in mučeništvo imama Hassana
  • 8. november - Mučeništvo imama Reze
  • 25. november - Obletnica rojstva preroka Muhammada in imama Sadeqa


Vir: www.timeanddate.com

 

Priporočena dnevnica

Dnevnica znaša 40 USD (druge države).

Vir: www.racunovodja.com, Uredba o spremembah in dopolnitvah Uredbe o povračilu stroškov za službena potovanja v tujino (Ur.l. RS, št. 51/2012).
 

Diplomatsko konzularna predstavništva, vizumi, varnost potovanj

Informacije o diplomatsko konzularnih predstavništvih, vizumih in varnosti potovanj so dostopne na spletni strani Ministrstva RS za zunanje zadeve.
 

Možnost prevoza v državi

Notranji transport po Iranu je poceni, vendar počasen in nevaren.

Avtobusni medkrajevni promet:
Medkrajevni promet v Iranu je glede na velikost države in populacijo na solidnem nivoju. Vsa mesta po Iranu so med seboj povezana, vozijo pa deloma stari, deloma novi sodobni avtobusi znamk Mercedes, Volvo, Scania, Man, Ikarus, Shahab (licenca TAM) Renault itd. Vsi avtobusi, tudi stari modeli so opremljeni s klima napravami in pozimi z gretjem, nekateri imajo celo video opremo. Samo v Teheranu je več velikih medkrajevnih terminalov, kjer lahko po zelo nizki ceni kupite vozovnice - seznam s kontakti je objavljen na strani ISTA Bus. Vozni redi v glavnem obstajajo in se jih tudi v večji meri držijo.

Avtobusni mestni promet:
Teheran, kot glavno mesto Irana ima uradno registriranih preko 13 mio vozil. Avtobusni promet je razvejan po celem mestu. Prav tako velja, da je paleta avtobusov široka od tistih starih že za odpis do najnovejših. Cena je simbolična velja pa povedati, da je na teh avtobusih ogromna gneča. Na sredini avtobusa je pregrada, ki ločuje ženski predel od moškega dela avtobusa. Ženske so zadaj, moški pa v sprednjem delu. Tujci praviloma ne uporabljajo avtobusov za mestni promet. Novost je uvedba posebnega voznega pasu na vseh pomembnih avtocestah znotraj Teherana in večjih mestih, ki omogočajo nemoten promet avtobusom in urgentnim vozilom. Ti prometni pasovi so jasno označeni z rumeno barvo ali celo z ograjo.

Taksi:
Prevoz s taksijem je še vedno eno najpogostejših možnosti prevoza v notranjosti mest Irana in delno tudi med mesti. Če si prej dobil taksi le z dvigom roke, saj je bilo praktično vsako vozilo taksi, se je to sedaj spremenilo. Veliko je rednih taksi služb, ki se ločujejo po barvah svojih vozil in so vidno označena z napisi taksi. Novost je za vse tiste voznike z vozili, ki niso organizacijsko vezani na taksi službe, želijo pa se s prevozom potnikom ukvarjati, da si morajo za to pridobiti dovoljenje in plačevati dajatve. Takšna vozila so označena z veliko nalepko šahovnice nalepljene na prednjem pokrovu motorja in zadaj na vozilu. V taksijih ni omejitve kje sedi moški in kje ženska, prav tako ni omejitve koliko potnikov je v vozilu. Tujci uporabljajo to vrsto prevoza z dodatkom, da vozi samo nas, kar je sicer dražje, vendar še vedno poceni. Taksiji sicer nimajo taksimetra imajo pa smisel za poslovanje, saj si kaj hitro privoščijo višji zaslužek, ko vidijo tujca. Za ceno se moraš definitivno dogovoriti pred nastopom vožnje. Za prevoz, kjer taksi pelje samo vas je normalno plačilo med 50.000 in 1.000.000 rialov (med 3 in 8 EUR ). Cena velja za notranje vožnje v okviru mesta. V kolikor pa ženske in njihovi možje niso naklonjeni mešani strukturi v taksiju in pretiranem številu potnikov, lahko ženske koristijo taksi, ki je namenjen le za ženske. Takšna vozila so vidno označena, da so samo za ženske, barva vozil pa je zelena. Cene v teh taksijih so identične ostalim.

Če pa vas ne moti tudi po osem oseb v avtu, bo tak prevoz stal le 5.000 - 10.000 rialov (0,40 – 0,80 EUR). Izredno veliko je taksi agencij kjer lahko 24 ur pokličeš taksi po dogovorjeni tarifi, lahko najamete tudi vozilo s šoferjem ali rent a car. Iz novega letališča Emam Khomeini, ki je 35 km oddaljeno od Teherana je vožnja s taksijem zelo enostavna. Veliko število voznikov čaka in ponuja svoje storitve. Predlagamo najetje taksijev po uradni poti in sicer tako, da plačate na blagajni, ki je takoj ob izhodu iz letališke zgradbe. Po plačilu prejmete listek in kodo s katero poiščete voznika in tako ne boste imeli dodatnih problemov s plačilom. Vozniki taksijev (črni trg) ponudijo veliko nižjo ceno, na koncu pa zaračunajo vsaj dvakratno ceno. Sprejemljiva cena za prevoz z letališkim taksijem od letališča do kateregakoli hotela v Teheranu je 3.500.000 rialov (med 25 in 30 EUR).

Železniški promet:
Iranska železnica je zadnjih nekaj let v razcvetu, saj je bilo zgrajenih veliko novih prog, prav tako pa se gradijo nove. Če pripotujete v Iran po kopnem in želite nadaljevati z železnico, je to možno iz vseh mejnih črt v notranjost proti Teheranu. Iz smeri Turčija in Azerbajdžan pelje železnica skozi mesto Bazargan in vse do mesta Tabriz (veliko industrijsko mesto) do Teherana. S smeri Turkmenistan in obmejnega mesta Sarakhs je možno potovati z vlakom do velikega mesta Mashad, Semnan in Teheran. Iz smeri Afganistan in Pakistan je železnica šele v gradnji. Vendar je le nekaj 100 km oddaljeno mesto Kerman od koder pa se že da peljati z železnico do Yazd, Esfahan (eno največjih industriskih mest) in do Teherana. S smeri Iraka je železniška povezava najslabša. Šele iz bližine Perzijskega zaliva je možno potovati po železnici po dveh poteh in sicer iz mesta Khoramshar blizu luke Bandar Emam ( blizu meja s Kuwaitom ) preko Ahvaz, Arak do Teherana ali iz največje luke Bandar Abbas iz Perzijskega zaliva do Kermana in nato do Teherana. Vagoni so večinoma stari Siemens in nekaj novih proizvedenih v Iranu v lokalni firmi s pomočjo tujih firm.

Več informacij: Islamic Republic Of Iran Railways

Metro:
Celih 15 let so v Iranu gradili metro proge. Pri tem so imeli pomoč več tujih firm, med delom pa je prišlo tudi do več težjih nesreč. Na koncu so odprli le tri linije. Prva linija vodi med severom in jugom Teherana, druga povezuje vzhod in zahod Teherana, tretja pa je speljana med mestom Teheran in 35 km oddaljenim mestom Karaj. Tehran metro velja za sodoben projekt in je zaenkrat zelo varen in ekonomičen.

Tovorni promet:
Povezava je med vsemi iranskimi mesti. Vozni park je pisan, saj je mogoče videti muzejske primerke kamionov do tistih najsodobnejših. Zaradi velikega števila novih kilometrov avtocest po Iranu v zadnjih petih letih, je kamionski promet postal učinkovit in dokaj zanesljiv. Cenovno je zelo ugoden. Veliko je mednarodnih Iranskih prevozništev, ki imajo svoje terminale tudi v Evropi in resno konkurirajo evropskim prevoznikom glede na ceno in pogoje.

Interni letalski promet:
Med vsemi večjimi mesti Irana je interna letalska povezava. Letala so srednjega razreda, potovanje je cenovno izredno ugodno in zaenkrat zelo zanesljivo.

Več informacij: IranAir

 

Električna napetost

220 voltov, 50Hz

Iran se že od davnaj srečuje s pomanjkanjem električne energije. Ker so redukcije že skoraj del vakdana, so vsi prostori tako v privatni kot družbeni lastnini, opremljeni s plinskimi svetilkami, ki jih aktivirajo v času redukcij. V poletnem času je bilo v letu 2008 skoraj vsak dan zaslediti dve urno izključitev elektrike.

Po drugi strani pa človek kar ne more verjeti, kje vse je osvetljeno, kako močno je kaj osvetljeno in kako se zs to energijo ne varčuje. V kratkem se načrtuje večja podražitev elektrike, ki bo predvidoma ob vseh ostalih ovirah počasi prisilila iransko ljudstvo k varčevanju.

 

Delovni čas

Delovni čas v Iranu je potrebno ločiti na več segmentov. Ne da se enostavno v enem stavku zabeležiti delovni čas. Ločiti moramo državne institucije in privatna podjetja. V državnih podjetjih kvalificirana delovna sila prične z delom ob 6.00 zjutraj, delajo do 12.30, ko se prične čas kosila in čas za molitvene dejavnosti. Z delom se nadaljuje od 14.00 in vse do 16.00 ali do 18.00. Torej ena od konic v prometu je zjutraj med 5.00 do 6.00 in zvečer od 16.00 do 19.00. Iranski delovni čas je skupek časa za čaj, molitve, kosila in malice. Vsako podjetje je dolžno organizirati kosilo za vse zaposlene in omogočiti izvajanje verskih obredov ob določenih urah dneva. Na videz sicer izgleda, da ne delajo veliko, a učinek je ob koncu dneva enak našemu, le da čas realizacije traja dlje.

Če pa vzamemo pod drobnogled privatna podjetja, se delovnik prične med 7.00 do 8.00 in se konča ob 16.00. Vmes je tudi tu čas kosila in ostalih aktivnosti.

Trgovine so prav tako ločene na državne in privatne. Privatne so navadno odprte od 7.00 pa vse do poznih nočnih ur, s časom prekinitve za kosilo. Veliko trgovin pa je odprtih 24 ur, torej vso noč in tudi v petek, ko je njihov dela prost dan. Državne trgovine ob petkih ne poslujejo, prav tako pa ne po deseti uri zvečer. Javne institucije in banke so odprte od 8.00, s prekinitvijo za kosilo in nato vse do 18.00 ali 19.00.

 

Poslovni običaji

Poslovni običaji Islamske republike Iran so v celoti drugačni od naših poslovnih navad. Ne moremo jih primerjati niti s poslovnimi navadami arabskega sveta. Izredno je pomembno kako se obnašati in kako postopati v poslovnem odnosu, še posebej ob prvem srečanju. Veljajo pravila oblačenja tako za moške, kot za ženske. Za moške se pričakuje urejenost , obleka in tudi kravata, ki pa ni obvezna. Zelo poslovno je imeti dolge rokave, ne glede na vročino, ki je v poletnih mesecih prisotna. Ženske morajo imeti naglavne rute, na sestankih naj jim ne gleda preveč las izpod rute, plašč je lahko iz katerega koli materiala in barve, le priporoča se, da je pokritost nog čez kolena. Iranci včasih iz vljudnosti do tujcev poslovni ženski izpovejo možnost, da ruto sname a je treba upoštevati, da so to le fraze, ki bi v primeru realizacije lahko pomenile neugodno situacijo napram vsem prisotnim na sestanku. Velja upoštevati pravilo, da se držimo islamskih zakonov oblačenja za čas obiska, ne glede na to, da je veliko domačinov, ki se tega ne držijo več a je tveganje njih in nas popolnoma drugačno. Poslovnost izkažemo tudi tako, da izrazimo spoštovanje do njihovih internih zakonov. Alkohol in svinjina sta strogo prepovedana. Predlaga se vsem poslovnežem in ostalim potnikom, ki potujejo v to državo, da se tega držijo in upoštevajo prepoved, kljub temu, da se na sivem trgu, da kupiti prav vse a je tveganje preveliko.

Poslovanje z Iranom je zelo težavno, zapleteno in časovno raztegnjeno. Posla ni mogoče skleniti čez noč. Stroške skušajte čim dlje obdržati na začetnem nivoju. Ne verjemite nikomur, ki bo trdil, da lahko on dokončno uredi posel (kljub temu, da je treba igrati tudi za kulisami). Izkušenj, ki jih imate na drugih svetovnih trgih (tudi v sosednjih državah Irana) ne morete prenašati na iranski trg, saj je le ta specifičen.

Ena od temeljev nacionalne ekonomije je podpora metodi buy-back in ima podporo vlade in njenih institucij. Buy-back metoda je poslovna poteza, s katero dobavitelj delno ali v celoti oskrbi potrebe iranske firme po blagu, servisu, dvigu kakovosti ali kapacitet, rekonstrukcije, napredovanja po tehnološkem smislu itd., nato pa proizvode ali output te opreme in tehnologije uvozi nazaj v svojo državo v celoti ali delno. Metodo so prvotno uporabili na področju nafte in plina, širi pa se na vse nivoje proizvodnje.
 

Jezik

V Iranu govorijo »Farsi«, ki se precej razlikuje od arabščine. Njihova pisava je evropskemu človeku precej tuja. Obstaja sicer ključ za spreminjanje, vendar ne priporočam njegove uporabe, čeprav prav pride pri razvozlavanju imen krajev, odgovornih oseb in podobno. Glede na to, da je iranski jezik zelo zapleten je dobro, da si tujci zapomnijo glavne oziroma pomembnejše izraze.

Zaradi velikega odstotka mladih in izobraženih ljudi v Iranu, je vse več oseb, ki obvladajo angleški jezik. Velika večina mladih vam vsaj v osnovi lahko pomaga v stiski ali vam svetuje. V poslovnem svetu pa skoraj ni podjetja, v kateri ne bi imeli veliko ljudi, ki tekoče obladajo angleški jezik. Možen jezik za sporazumevanje je tudi ruščina. Ostali jeziki (francoščina, nemščina ali španščina) ne pridejo v poštev.
 

Osnovni slovarček Izgovorjava v farsiju
da baleh
ne nah
prosim loftan
oprostite be bakh shid
hvala mamnun am
hvala lepa khayli mammun
dobrodošli ghabel na-dareh
žal mi je mota assef am
ne vem memi-danam
Kaj je to? In chi-ye?
Kaj je tisto? On chi-ye?
Koliko? Che ghadr?
Pozdrav. Salam.
Pozdravljen g. Jamshidi. Salam Agha-ye Jamshidi.
Kako ste kaj gospod…? Hal-e shoma che towreh…?
Lahko noč. Shab be khayr.
Nasvidenje. Hkoda Hafez.
Ste vi g. Jamshidi? Shoma Agha-ye Jamshidi hastid?
Govorite angleško? Inglissi mi-danid?
Da, malo. Baleh, kami.
Prosim, govorite počasi. Loftan yavash harf be-zanid.
Ponovite prosim. Loftan tekrar konid.
Vstopite prosim. Be-farma it too.
Kje je: Daroo-khaneh:
lekarna kojast
banka bank
letališče frood-gah
policijska postaja kalan-tari
železniška postaja ist-gah-e rah ahan
Pokažite mi prosim Loftan heshan bedid
Kje je hotel? Hotel kojast?
ena, dva, tri, štiri, pet, šest, sedem, osem, devet, deset yek, do, seh, chahar, panj, shesh, haft, hast, noh, dah
sto; tisoč sad; hezar