Poljska

Gospodarske panoge Poljske


Oglejte si predstavitve gospodarskih panog po področjih:

Področje
Gospodarstvo ter možnost vstopa na poljski trg
Gospodarske panoge Poljske – Pohištvena industrija
Ostale perspektivne panoge na trgu  


Gospodarstvo ter možnost vstopa na poljski trg

Vpogled v trg

Poljsko gospodarstvo je za Rusijo 2. največje v vzhodni Evropi ter eno najhitreje rastočih v EU.
 
Po pridružitvi Poljske EU leta 2004, so sprejete EU zakonodaje pripeljale do gospodarskih reform, ki so izboljšale poslovno okolje in spodbudile gospodarsko rast.

Poljska si z EU deli enotni trg in številna usklajena gospodarska pravila, hkrati pa ohranja lastno valuto in denarno politiko.

Zaradi makroekonomske stabilnosti, konkurenčnih stroškov dela in bližine glavnih trgov, je država priljubljena destinacija za tuje naložbe.

Poljska je dinamičen in privlačen trg, ki ga odlikuje veliko število prebivalstva, dobro izobražena in konkurenčna delovna sila, ter obeti za rast v različnih panogah.

 
Poljsko gospodarstvo je v letu 2023 zraslo za skromnih 0,5 %, po napovedih EIU se bo v letu 2024 povečalo za 2,8 %.
 
Poljska je bila v letu 2023 9. največja trgovinska partnerica Slovenije. Slovenija na Poljsko največ izvaža farmacevtske izdelke, ki so v letu 2023 predstavljali 20 % celotnega izvoza na Poljsko.


Industrijski sektor

Industrijski sektor ustvari 34 % BDP in zaposluje nekaj več kot 1/3 delovne sile. 

Poljska je 5. največja proizvodna država v EU. Vodilni proizvodni sektorji vključujejo živilsko industrijo, avtomobilsko industrijo, proizvodnjo kovinskih izdelkov, proizvodnjo gume in plastike, kemično industrijo, ter pohištveno industrijo in proizvodnjo papirja.

V letu 2023 je industrijska proizvodnja upadla za -3,1 %. Za leto 2024 EIU napoveduje ponovno rast industrijske proizvodnje v višini 2,5 %. V letu 2025 naj bi industrijska proizvodnja zrasla za 4,1 %, v letu 2026 pa za 3,3 %.
 

Tržni izzivi

Na Poljskem obstajajo nekatere omejitve pri tujem lastništvu podjetij v določenih strateških panogah, kot so obramba, energetika in kmetijstvo, ter omejitve pri pridobivanju nepremičnin, predvsem kmetijskih in gozdnih zemljišč.
 
Marca 2018 je Poljska sprejela zakonodajo o nedeljski prepovedi trgovanja, ki postopoma opušča nedeljsko trgovino na drobno na Poljskem. 

Na gospodarsko rast Poljske negativno vpliva rusko-ukrajinska vojna. Na počasnejšo rast BDP bodo vplivali večja negotovost, trgovinske motnje, poljska denarna politika in inflacija.


Priložnosti na trgu

Poljsko gospodarstvo je eno najhitreje rastočih v EU.

Splošno gospodarsko ozračje na Poljskem je pozitivno. Država je odprta za tuje naložbe kot vir kapitala, gospodarske rasti, novih delovnih mest, možnosti za prenos tehnologije, raziskav in razvoja, ter vključevanja v svetovne dobavne verige.

Poslovne dejavnosti na Poljskem lahko svobodno opravlja vsak vlagatelj. 
Vlagatelji iz držav članic EU in Evropskega združenja za prosto trgovino ne potrebujejo posebnih dovoljenj za začetek dejavnosti na Poljskem. Tuja podjetja, ne glede na državo izvora, lahko vlagajo v delnice poljskih podjetij ali ustanavljajo nova.

Poljska je največja neto prejemnica sredstev EU.
Proračun EU za obdobje 2021–2027 Poljski zagotavlja 75 mlrd EUR, ki so namenjeni za: 
  • podporo razvoju infrastrukture, vključno z izboljšanjem dostopa do interneta in razvojem pametnih mest
  • inovacije in spodbujanje podjetij k izvajanju raziskav in razvoja
  • energetski sektor
  • podjetništvo
  • varstvo okolja
  • izobraževanje
 
Digitalne tehnologije so pomemben in rastoč sektor na Poljskem. Obstaja veliko povpraševanje po informacijski tehnologiji in rešitvah za podporo napredne proizvodnje, pametnih mest, interneta stvari (IoT), računalništva v oblaku in kibernetske varnosti.
 
Poljska namenja precejšnja sredstva za izboljšanje svoje prometne infrastrukture. Številni projekti za izboljšanje državnih cest, železnic in vodnih poti prejemajo sredstva EU. To je privedlo tudi do hitrega razvoja inteligentnih transportnih sistemov (ITS), ki so postali pomemben del avtocestnih in cestnih infrastrukturnih projektov na Poljskem. Ministrstvo za infrastrukturo namerava do leta 2030 nameniti tudi približno 70 mlrd EUR za gradnje novih cest.

Vstop na trg  

  • Poljsko prebivalstvo je zelo razpršeno. 40 % Poljakov živi na podeželju, medtem ko so mestni prebivalci razpršeni po številnih naseljenih središčih. Mestni potrošniki imajo na splošno večjo kupno moč kot podeželski potrošniki. 
  • Osebni stik s stranko je ključnega pomena in končne odločitve o nakupu običajno zahtevajo osebno srečanje. 
  • Vstop na trg običajno zahteva prisotnost v državi, preko agenta, distributerja ali predstavništva. 
  • Znanje poljščine predstavlja prednost pri ponudbah in pogajanjih. 
  • Cena je ključni dejavnik pri pozicioniranju izdelka ali storitve na poljskem trgu.


Gospodarske panoge Poljske – Pohištvena industrija


Vpogled v trg

Poljska je ena od 5 največjih svetovnih izvoznic pohištva. Pohištvena industrija ustvari 2 % nacionalnega BDP in zaposluje približno 200.000 ljudi.

Konkurenčne prednosti poljskih izvoznikov pohištva so poljska tradicija in znanje izdelave pohištva, geografska bližina glavnih prodajnih trgov, konkurenčne cene prevoza in relativno nizki stroški dela v primerjavi z zahodno Evropo.

Konec Q3 2023 je na Poljskem delovalo 31.700 podjetij za proizvodnjo pohištva, kar predstavlja medletno zmanjšanje za -1,5 %.

 

Poljska pohištvena industrija v letu 2023 in napovedi za 2024

Poljska pohištvena industrija je v letu 2023 beležila slabe rezultate in zašla v krizo.

Po podatkih poljskega Združenja za pohištveno industrijo OIGPM, je prodaja poljske pohištvene industrije leta 2023 upadla za -6 % na 64 mlrd PLN (14,09 mlrd EUR).

Težave industrije izvirajo iz tega, da se državno podjetje Lasy Panstwowe odmika od certificiranja lesa v skladu s Svetom za nadzor gozdov (FSC), ki ga zahtevajo mednarodni distributerji pohištva. To je močno prizadelo poljske pohištvene proizvajalce, ki izvozijo skoraj vso svojo proizvodnjo pohištva.

Zaskrbljujoč je tudi sistem prodaje lesa, ki ga je uvedlo podjetje Lasy Panstwowe, s čimer je povzročilo dvig cen lesa in poslabšanje konkurenčnega položaja poljskih proizvajalcev pohištva na globalnem pohištvenem trgu.

Po napovedih Združenja OIGPM, bo leta 2024 prodaja ostala na podobni ravni kot konec leta 2023. To lahko povzroči ukinitev 5.000 delovnih mest, saj se industrija prilagaja vse manjšemu številu naročil.


Največje poljske trgovinske partnerice v pohištveni industriji 

Največ pohištva je Poljska v letu 2023 izvozila v Nemčijo, na Češko, v Francijo, na Nizozemsko ter v Združeno kraljestvo. Slovenija je v izvozu zasedla 32. mesto.
 
Največ pohištva je Poljska v letu 2023 uvozila iz Kitajske, Nemčije, Češke, Italije in Francije. Pri uvozu je bila Slovenija na 28. mestu.
 
Slovenija je v letu 2023 na Poljsko izvozila za 12,8 mio EUR pohištva, uvozila pa ga je za 45,09 mio EUR.

 

Vrednost blagovne menjave pohištva (Slovenija-Poljska; v 1.000 EUR)

(kombinirana nomenklatura: 94 Pohištvo, posteljnina, žimnice, nosilci za žimnice, blazine in podobni polnjeni izdelki, svetilke in pribori za njih, neomenjeni drugje, osvetljeni znaki, montažne zgradbe)

Največja podjetja v poljski pohištveni industriji 

Podjetje Prihodki v mio EUR (2023)
Ikea Industry Poland Sp Z O O 1.289,57
Com40 Sp Z O O Spólka Komandytowa 359,38
Black Red White S A 337,29
Fabryki Mebli Forte S A 293,18
Fabryki Mebli Forte SA 285,55
Nowy Styl Sp Z O O 219,58
Adriana S A 197,80

Ostale perspektivne panoge na trgu  

Napredna proizvodnja

Poljska je po podatkih Eurostat 5. največja proizvodna država v EU. Vodilni proizvodni sektorji vključujejo hrano in pijačo, avtomobilsko industrijo, kovinske izdelke, gumo in plastiko, električno opremo, kemikalije, pohištvo, papir in izdelke iz papirja, stroje in opremo, elektroniko in optične izdelke.
 
Priložnosti vključujejo:
  • Opremo za aditivno proizvodnjo
  • senzorje in instrumente
  • elektromotorje
  • električne releji in industrijsko krmilno opremo
  • stroje za rezanje kovin in oblikovanje kovinskih kosov
  • dele za strojna orodja
  • opremo za varjenje in spajkanje
  • industrijske kalupe
Perspektivna področja so tudi internet stvari, napredna analitika, virtualna resničnost, razširjena resničnost in splošne inovativne rešitve kot ključni elementi za razvoj industrije 4.0 na Poljskem.
 

IKT

Po podatkih Fitch Solutions Poland, so leta 2023 skupni izdatki za informacijsko tehnologijo (IT) na Poljskem narasli za 12,4 % in dosegli vrednost 27,2 mlrd EUR.
 
Pandemija Covid-19 je negativno vplivala na uspešnost celotnega sektorja, saj je bilo veliko projektov preloženih, podjetja pa so zmanjšala svoje naložbene načrte. Obenem je pandemija povečala prodajo prenosnikov in tablic ter programske opreme in storitev, ki omogočajo delo na daljavo, kot so programska orodja za sodelovanje, virtualizacija, kibernetska varnost in oddaljeno upravljanje sredstev. V času pandemije je prišlo tudi do povečanega zanimanja za igre na srečo in e-trgovino.
 
Industrijo IT je prizadela tudi vojna v Ukrajini, ki je povzročila motnje v dobavni verigi.
 
Poljska je ena najbolj kibernetsko napadenih držav EU. Kibernetski kriminal postaja grožnja ne le za uradna vladna spletna mesta, ampak tudi za zasebna podjetja.
 
Digitalna preobrazba je ena od prednostnih nalog državnega razvojnega načrta in bo prejela sredstva EU za oživitev. Glavne prioritete digitalnega razvoja trenutne poljske vlade so kibernetska varnost, izobraževanje, e-zdravje in infrastruktura.

E-trgovina

Poljska je eden najhitreje rastočih trgov e-trgovine v Evropi. V letu 2023 je vrednost poljske spletne B2C prodaje dosegla 20,3 mlrd EUR. Glede na raziskavo, ki jo je izvedla poljska zbornica za digitalno gospodarstvo, se je med letoma 2013 in 2022 vrednost poljskega trga e-trgovine med podjetji (B2B) povečala za-5 krat, vrednost potrošniškega trga e-trgovine (B2C) pa za 3,5-krat.

Poljaki prek spleta najraje kupujejo oblačila, obutev, modne dodatke, kozmetiko, knjige in zdravila.

Čezmejna prodaja e-trgovine, ki jo poganjajo največji spletni trgovci na drobno, se zelo hitro širi in zdaj predstavlja približno 30 % e-trgovine v državi.

V prihodnjih letih naj bi poljski trg e-trgovine kljub svoji zrelosti še naprej rasel in leta 2027 dosegel vrednost 28,7 mlrd EUR.

Segment e-trgovine med podjetji (B2B) je prav tako doživel dinamično rast in leta 2023 po ocenah dosegel 83,2 mlrd EUR. Na Poljskem 84 % ali približno 250.000 podjetij posluje na spletu.

 

Vrednosti PLN in USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2023.


Viri:
  • Factiva
  • EIU
  • Fitch Solutions
  • Euromonitor
  • Poljska zbornica pohištvene industrije (OIGPM)
  • Statistični urad RS 
  • The International Trade Centre (ITC) 
 
 
Posodobljeno: april 2024


Poglejte si tudi: