Turčija

Gospodarske panoge Turčije

Gospodarstvo

Turško prosto tržno gospodarstvo v veliki meri poganjajo industrijski in storitveni sektorji, čeprav tradicionalni kmetijski sektor še vedno predstavlja petino delovnih mest. Med izzivi, s katerimi se sooča država, so sirska politična kriza, ki blokira širitev zunanje trgovine na Bližnjem vzhodu, kriza v območju evra, s katerim je turško gospodarstvo tesno povezano in energetska odvisnost.
 

Struktura BDP


V kmetijskem sektorju je zaposlenih okoli 20 % aktivnega prebivalstva, predstavlja pa 7 % BDP. Zanj je značilna nizka produktivnost in številne majhne kmetije. 11 % ozemlja se obdeluje. Glavni pridelek je pšenica. Turčija je tretji največji izvoznik tobaka na svetu in vodilni pridelovalec lešnikov. Pridelajo jih 70 % celotne svetovne proizvodnje.

Turčija ima obilo rudnih bogastev, a (še) niso dovolj izkoriščena. Industrijska proizvodnja predstavlja 31 % BDP in zaposluje 27 % delovne sile. Glavni dejavnosti sta tekstilna in avtomobilska industrija. Turška vlada daje prednost velikim infrastrukturnim projektom, še posebno v transportnem sektorju.

Storitveni sektor prispeva 62 % BDP in zaposluje več kot polovico aktivnega prebivalstva. Vodilna storitvena dejavnost je turizem, ki je v letu 2017 privabila 32, 4 mio turistov in je eden od ključnih virov deviz za državo. Turčija je ena izmed desetih najbolj obiskanih držav na svetu.

 

Vir: EIU; Factiva, maj 2018.

 

Industrijski sektor

Industrijski sektor v Turčiji predstavlja 31 % BDP in zaposluje 27 % delovne sile. Glavna dejavnost je tekstilna industrija, kjer je zaposlena ena tretjina vseh v industrijskem sektorju. Druge pomembne industrijske panoge so še živilska industrija, gradbeništvo, avtomobilska, lesna, papirna ter naftna industrija.

V letu 2017 je znašala rast industrijske proizvodnje 5,8 %. Za leto 2018 analitiki napovedujejo 4,5 %, za leto 2019 4,3 % in za leto 2020 4 % rast industrijske proizvodnje.

Predstavljamo dve gospodarski panogi na turškem trgu
:


Turizem

V analizo so zajeti prihodki, ki jih ustvarijo potniški letalski prevozniki, potniški železniški promet, prehrambne storitve, hoteli in moteli, potovalne agencije in casinoji. Turška turistična industrija je v obdobju 2013-2017 rasla po 7,6 % skupni letni stopni rasti (CAGR) in v letu 2017 ustvarila 75,4 mlrd EUR prihodkov. Za primerjavo, ruska turistična industrija je v tem obdobju rasla po 0,3 % CAGR in v letu 2017 ustvarila 33,7 mlrd EUR prihodkov, medtem ko je poljska turistična industrija v zadnjih petih letih rasla po 5 % CAGR in v letu 2017 ustvarila 52,3 mlrd EUR prihodkov.

Najbolj donosen segment turške turistične industrije je segment prehrambnih storitev, saj je v letu 2017 ustvaril 45,7 mlrd EUR prihodkov ali 60,5 % celotnih prihodkov v turistični industriji. Segment hotelov in motelov je v letu 2017 ustvaril 14 mlrd EUR prihodkov, kar predstavlja 18,6 % celotne vrednosti industrije.

Stabilna gospodarska rast Turčije v zadnjih letih je povzročila tudi hitro širitev turistične industrije. Po drugi strani pa so sirski konflikti povzročili begunsko krizo in nenehno grožnjo terorističnih napadov, kar negativno vpliva na odločitve turistov glede izbire turističnih destinacij. Leta 2015 je Rusija prepovedala čarterske počitnice v Turčiji, potem ko je bilo na sirski meji sestreljeno rusko vojaško letalo. To je povzročilo 92 % upad ruskih turistov na turški obali. Čeprav je bila ta prepoved že odpravljena, bo ta v prihodnjih letih še vedno vplivala za zmanjšan prihod ruskih turistov v Turčijo.

Analitiki napovedujejo, da bo turška turistična industrija v obdobju 2018-2022 rasla po 8,6 % CAGR in v letu 2022 ustvarila vrednost 103,7 mlrd EUR. Ruska turistična industrija naj bi v tem obdobju rasla po 5,5 % CAGR in v letu 2022 ustvarila 40,2 mlrd EUR prihodkov, medtem ko naj bi poljska turistična industrija v prihodnjih petih letih rasla po 6,2 % CAGR in v letu 2022 ustvarila 64,4 mlrd EUR prihodkov.
 

Največji konkurenti na trgu so:

  • McDonald’s Corporation
  • Turk Hava Yollari Anonim Ortakligi
  • Wyndham Worldwide Corporation
 
Turška turistična industrija je v letu 2017 zrasla za 7,9 % in dosegla vrednost 75,4 mlrd EUR. Skupna letna stopnja rasti (CAGR) za obdobje 2013–2017 je znašala 7,6 %.
 

Vrednost trga po letih (v mio EUR)

 
Leto EUR CAGR
2013 47.894  
2014 52.330 9,4 %
2015 66.576 6,1 %
2016 71.171 6,9 %
2017 75.398 7,9 %
 

Po napovedih analitikov bo turška turistična industrija v letu 2022 dosegla vrednost 103,7 mlrd EUR. Napovedana skupna letna stopnja rasti (CAGR) za obdobje 2018-2022 je 8,6 %.
 

Napoved vrednosti trga po letih (v mio EUR)

 
Leto EUR CAGR
2018 77.478 8,2 %
2019 84.745 8,4 %
2020 89.752 8,6 %
2021 97.685 8,8 %
2022 103.709 8,9 %
 

Najbolj donosen sektor v turški turistični industriji je prehrambni sektor, ki je v letu 2017 ustvaril 60,5 % celotne vrednosti industrije.
 

Tržna segmentacija po sektorjih za leto 2017 glede na vrednost (v odstotkih)

 
Prehrambne storitve 60,5 %
Hoteli & Moteli 18,6 %
Potniški letalski promet 13,2 %
Turistične agencije in posredniki 5,6 %
Potniški železniški promet 2,0 %
Casinoji 0,1 %


Turčija predstavlja 5,3 % evropske turistične industrije.
 

Tržna segmentacija v regiji za leto 2017 (v odstotkih)

 
Turčija 5,3 %
Poljska 3,7 %
Rusija 2,3 %
Ostale evropske države 88,7 %
 

Največja podjetja na področju hotelirskega sektorja v Turčiji (2017)

 
Podjetje
Prihodki
v mio EUR
Ozaltin Otel Isletmeleri AS 81,73
Comertoglu Otelcilik Ve Ticaret AS 50,56
Bilintur Bilkent Turizm Insaat Yatirim Ticaret AS 49,71
Diana Otel Yatirimlari Ve Isletmeciligi AS 44,89
Kaya Turistik Tesisleri Titreyengol Otelcilik AS 41,59
Kadooglu Otelcilik Turizm Insaat Ve Ticaret AS 37,40
Ic Antbel Antalya Belek Turizm Yatirimlari AS 35,72
 
 

 Največja podjetja na področju turističnih agencij v Turčiji (2017)

 
Podjetje
Prihodki
v mio EUR
Alkan Grup Turizm Isletmeleri AS 384,91
Setur Servis Turistik AS 304,19
Iati Turizm Ticaret AS 252,13
Prens Turizm Kuyumculuk Tasimacilik Ve Dis TLS 110,65
Club Jolly Turizm Ve Ticaret AS 104,68
Kayi-Tur Turizm Seyahat Sanayi Ve Ticaret AS 84,62
Vista Turizm Ve Seyahat AS 79,76
 
 

Največja podjetja na področju prehrambnih storitev v Turčiji (2017)

 
Podjetje
Prihodki
v mio EUR
Tab Gida Sanayi Ve Ticaret AS 382,68
Thy Do & Co Ikram Hizmetleri AS 291,56
Sofra Yemek Uretim Ve Hizmet AS 246,08
Kofteci Yusuf Hazir Yemek Tem Canli Hay Et Mam Entegre Gida Ith Ihr San Ve TAS 102,97
Iss Hazir Yemek Uretim Ve Hizmet AS 83,13
Serhat Telekom Hizmet Insaat Gida Sanayive Dis TLS 61,84
Pariltim Endustriyel Toplu Yemek Hizmetleri Turizm Sanayi Ve TAS 50,83
 

Letne vrednosti trga so preračunane iz USD v EUR po povprečnih letnih tečajih EIU, letne stopnje rasti (CAGR) pa se nanašajo na dolarske vrednosti.

Vir: Factiva, marec 2018.
 

Kemična industrija

V analizo so zajete posebne kemikalije, kemikalije za množično uporabo, kemikalije za kmetijstvo in druge kemikalije, ki vključujejo izdelke, kot so farmacevtske kemikalije. Turška kemična industrija je v obdobju 2013-2017 rasla po 9,3 % skupni letni stopnji rasti (CAGR) in v letu 2017 ustvarila prihodke v višini 19,8 mlrd EUR. Za primerjavo, ruska kemična industrija je v tem obdobju rasla po 2,2 % CAGR in v letu 2017 ustvarila 38 mlrd EUR prihodkov, medtem ko je poljska kemična industrija v zadnjih petih letih rasla po 1,3 % CAGR in v letu 2017 ustvarila 28,6 mlrd EUR prihodkov.

Turško gospodarstvo je v zadnjih letih hitro raslo in v letu 2017 je rast BDP dosegla 7 %. Možnosti za poslovanje so odlične, vlagatelje pa privlačijo sorazmerno nizki proizvodni stroški, investitorjem prijazna zakonodaja in dobra lokacija za trgovanje z evropskimi, MEA in azijsko-pacifiškimi regijami.

Najbolj donosen segment turške kemične industrije je segment posebnih kemikalij, ki je v letu 2017 ustvaril 7,3 mlrd EUR prihodkov ali 36,5 % vrednosti celotne turške kemične industrije. Segment kemikalij za množično uporabo je ustvaril 5,5 mlrd EUR prihodkov, kar predstavlja 27,8 % celotne vrednosti industrije. Turška vlada je v zadnjih petih letih namenila veliko vladnih sredstev za raziskave in razvoj, da bi spodbudila inovacije. To je v turški kemični industriji povzročilo prevlado visokokakovostnih posebnih kemikalij. V prihodnjih nekaj letih se lahko tržna struktura nekoliko spremeni, če pa se bodo vlaganja v razvoj in inovacije nadaljevala, bo trg posebnih kemikalij še vedno imel dominantno vlogo.
 
Po napovedih analitikov bo turška kemična industrija v obdobju 2018-2022 rasla po 8,4 % CAGR in v letu 2022 ustvarila vrednost 27 mlrd EUR. Ruska kemična industrija naj bi v prihodnjih petih letih rasla po 5,5 % CAGR in v letu 2022 ustvarila 45,3 mlrd EUR prihodkov, medtem ko naj bi poljska kemična industrija v napovedanem obdobju rasla po 4,3 % CAGR in v letu 2022 ustvarila prihodke v višini 32,2 mlrd EUR. BDP in domače povpraševanje se povečujeta in bosta še naprej pospeševala turško kemično industrijo. Vendar pa obstaja bojazen, da se bo gospodarska rast, ki temelji na posojilih, tudi ustavila. Turška različica uredbe o registraciji, ocenjevanju, avtorizaciji in omejevanju kemikalij (REACH), ki se uporablja v EU, je v Turčiji stopila v veljavo decembra 2017. Čeprav se bo s tem povečala kakovost kemikalij, proizvedenih v Turčiji, se lahko rast trga nekoliko upočasni.
 

Največji konkurenti na trgu so:

  • Alkim Alkali Kimya AS
  • Petkim Petrokimya Holding A.S.
  • ARKEM Kimya San ve Tic AS
  • Bayer AG
 
Turška kemična industrija je v letu 2017 zrasla za 11,4 % in dosegla vrednost 19,8 mlrd EUR. Skupna letna stopnja rasti (CAGR) za obdobje 2013–2017 je znašala 9,3 %.
 

Vrednost trga po letih (v mio EUR)

 
Leto EUR CAGR
2013 11.804  
2014 13.157 11,7 %
2015 16.486 4,4 %
2016 18.108 9,9 %
2017 19.823 11,5 %
 
 
Po napovedih analitikov bo turška kemična industrija v letu 2022 dosegla vrednost 27 mlrd EUR, kar je 49,6 % več kot leta 2017. Napovedana skupna letna stopnja rasti (CAGR) za obdobje 2018-2022 je 8,4 %.
 

Napoved vrednosti trga po letih (v mio EUR)

 
Leto EUR CAGR
2018 20.420 8,3 %
2019 22.288 8,6 %
2020 23.636 8,5 %
2021 25.619 8,6 %
2022 27.016 8,1 %
 

Sektor posebnih kemikalij je največji segment turške kemične industrije in je v letu 2017 ustvaril 36,5 % vrednosti celotne industrije.
 

Tržna segmentacija po sektorjih za leto 2017 po vrednosti (v odstotkih)

 
Posebne kemikalije 36,5 %
Kemikalije za množično uporabo 27,8 %
Kemikalije za kmetijstvo 9,7 %
Ostalo 26,0 %
 

Turčija predstavlja 2,8 % evropske kemične industrije glede na vrednost.
 

Tržna segmentacija v regiji za leto 2017 (v odstotkih)

 
Rusija 5,4 %
Poljska 4,0 %
Turčija 2,8 %
Ostale evropske države 87,8 %
 
 

Največja podjetja na področju kemične industrije v Turčiji (2017)

 
Podjetje
Prihodki
v mio EUR
Petkim Petrokimya Holding AS 2.161,61
Gübre Fabrikalari TAS 1.023,66
AKSA Akrilik Kimya Sanayi AS 812,35
Soda Sanayii AS 719,56
Sasa Polyester Sanayi AS 485,88
Toros Tarim Sanayi Ve Ticaret AS 468,34
Istanbul Gubre Sanayii AS 281,08
 
 

Največja podjetja na področju barv in premazov v Turčiji (2017)

 
Podjetje
Prihodki
v mio EUR
Dyo Boya Fabrikalari Sanayi ve Ticaret AS 271,14
Betek Boya Ve Kimya Sanayi AS 156,01
Jotun Boya Sanayi Ve Ticaret AS 127,39
Kansai Altan Boya Sanayi Ve TAS 122,06
Polisan Kansai Boya Sanayi Ve TAS 121,28
Marshall Boya ve Vernik Sanayi AS 96,92
Kimpas Kimyevi Maddeler Pazarlama Ticaret Ve Sanayii AS 80,68
 
 

Največja podjetja na področju kemikalij za kmetijstvo v Turčiji (2017)

 
Podjetje
Prihodki
v mio EUR
Gübre Fabrikalari TAS 1.023,66
Toros Tarim Sanayi Ve Ticaret AS 468,34
Istanbul Gubre Sanayii AS (Igsas) 281,08
Gemlik Gubre Sanayii AS 226,46
Bagfas Bandirma Gübre Fabrikalari AS 152,52
Ege Gubre Sanayii AS 98,50
Hektas Ticaret AS 74,04


Letne vrednosti trga so preračunane iz USD v EUR po povprečnih letnih tečajih EIU, letne stopnje rasti (CAGR) pa se nanašajo na dolarske vrednosti.

Vir: Factiva, marec 2018.

 

Poglejte si tudi:

Bilateralni ekonomski odnosi s Slovenijo

Poslovanje