Predlog za spremembo uredbe o določitvi standardov za CO2 za nove avtomobile
Evropska komisija je 1. aprila 2025 predlagala spremembo uredbe o določitvi standardov za CO2 za nove avtomobile in dostavna vozila. Predlog vsebuje prožnost za proizvajalce v zvezi s cilji emisij CO2 med letoma 2025 in 2027. Predlagani ukrep prožnosti omogoča, da se skladnost proizvajalcev s cilji glede emisij CO2 za leta 2025, 2026 in 2027 ne ocenjuje na letni ravni, temveč kot povprečje njihove učinkovitosti v celotnem triletnem obdobju.

Ta predlog je bil napovedan v okviru industrijskega akcijskega načrta Komisije za evropski avtomobilski sektor, sprejetega 5. marca 2025, ki je sledil strateškemu dialogu o prihodnosti avtomobilske industrije. Dialog se je začel 30. januarja 2025 na pobudo predsednice Ursule von der Leyen in je vključeval javno posvetovanje ter številne razprave in sodelovanje z vodilnimi v industriji, socialnimi partnerji in deležniki, da bi obravnavali najbolj pereče izzive, s katerimi se sooča sektor.
Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen je dejala: „Naša visoko inovativna avtomobilska industrija si prizadeva za razogljičenje, da bi prispevala k boju proti podnebnim spremembam, toda tudi ohranila svojo konkurenčno prednost na svetovnih trgih. Z današnjo pobudo dajemo temu ključnemu sektorju več prožnosti, obenem pa si prizadevamo za doseganje naših podnebnih ciljev. Skupaj želimo dokazati, da sta razogljičenje in konkurenčnost lahko tesno povezana.“
Predlagani ukrep prožnosti omogoča, da se skladnost proizvajalcev s cilji glede emisij CO2 za leta 2025, 2026 in 2027 ne ocenjuje na letni ravni, temveč kot povprečje njihove učinkovitosti v celotnem triletnem obdobju. Ta pristop proizvajalcem omogoča, da morebitne presežne letne emisije izravnajo s preseganjem cilja v preostalih letih.
Ta dodatna prožnost bo industriji pomagala pri nadaljnjih naložbah v prehod na čisto energijo. Ob tem bo ohranjen cilj za leto 2025, industrija pa bo ostala na dobri poti za naslednje faze zmanjšanja emisij. S cilji na ravni EU naj bi se povečala trajnostnost prometnega sistema EU, cestni promet pa naj bi do leta 2050 stalno napredoval v smeri brezemisijske mobilnosti.
Komisija poziva sozakonodajalca, naj nemudoma dosežeta dogovor o tej spremembi, saj bi to avtomobilski industriji in vlagateljem zagotovilo predvidljivost in gotovost.
Več: Sporočilo Evropske komisije
Pripravil:
Boštjan Šinkovec
Slovensko gospodarsko in raziskovalno združenje
e-naslov: bostjan.sinkovec@sbra.be