Vpliv carin na avtoindustrijo v ZDA

ponedeljek, 31. marec 2025


Poviševanje carin s strani predsednika ZDA ima vpliv na vse gospodarske panoge, katerim so napovedane večje uvozne carine in tako je tudi vprašanje, kako bodo nove višje carine prizadele proizvajalce avtomobilov, avtoindustrijo nasploh. Uveljavljene bi naj bile s 3. aprilom. Namen je vrniti proizvodnjo avtomobilov nazaj v ZDA.

Nekateri viri navajajo, da je predsednik ZDA naprosil ameriške proizvajalce avtomobilov, naj ne zvišujejo svojih cen, preden se ne uvedejo nove carine za uvožene avtomobile. Pričakuje pa se, da bodo imele 25-odstotne carine na avtomobile in dele vozil, uvožene v ZDA, pomemben, a raznolik vpliv na severnoameriške proizvajalce avtomobilov. Ključno vprašanje je, kolikšen del stroškov bodo prevzeli proizvajalci avtomobilov in koliko prenesli na potrošnike. Skoraj gotovo bodo dajatve zmanjšale njihov dobiček, medtem ko naj bi cene poskočile za približno 6700 dolarjev na vozilo.




Kakorkoli se navajajo podatki o krizi podjetja Tesla, velja to podjetje za "zmagovalca", saj so njegova vozila, ki jih prodajajo v ZDA, izdelana v Kaliforniji in Teksasu, čeprav naj bi se stroški podjetja povečali, ker nekatere dele vseeno kupuje v tujini. Približno 40 % lanske prodaje družbe General Motors v ZDA so predstavljala vozila, izdelana v tujini, zlasti v Mehiki. Ford proizvede približno 80 % vozil, ki jih proda v ZDA, doma, vendar se podjetje še vedno zanaša na čezmorske tovarne za ključne dele, kot so motorji. In ti dve podjetji bosta seveda še kako občutili zvišane carine.

Vprašanje vračanja proizvodnje avtomobilov nazaj v ZDA pa je tudi napovedalo nekaj problemov. Eden med njimi je prilagajanje ameriških avtomobilskih proizvajalcev na nove obsege dela, saj odpiranje novih tovarn lahko traja tudi nekaj let. V zvezi z informacijo, da je bila dana pobuda predsednika ZDA, naj se v ZDA cene avtomobilov ne zvišajo in da so možni tudi ukrepi proti tistim podjetjem, ki tega ne bi upoštevala, bodo proizvajalci avtomobilov kot odgovor na carine verjetno vseeno zvišali cene.

Vlagatelji so med trgovinsko vojno pozorni na Ford, General Motors in Stellantis, pri čemer ima General Motors najvišjo enotno oceno, ki pomeni znaten potencial rasti. A tudi rezultati vlagateljev izven ZDA – avtoindustrije so že opazni pred uveljavitvijo carin. Stellantis je napovedal 5 milijardno investicijo, Hyundai pa celo 20 milijardno v proizvodnjo v ZDA.

Ne glede na vse navedeno in dogajanje v povezavi z novimi carinami v avtoindustriji in ali temu rečemo kaos ali strategija, carine predsednika ZDA v realnem času na novo rišejo zemljevid avtomobilske industrije.

Tudi Wall Street že napoveduje zmagovalca. Potem ko je Trump samo napovedal 25-odstotno dajatev na uvožene avtomobile in dele, so delnice Tesle zrasle, medtem ko so delnice Forda, General Motorsa in Stellantia padle. Padli so tudi proizvajalci, kot sta Adient in Lear. Proizvajalec električnih vozil Elona Muska je z razlogom v nasprotju s svojimi vrstniki. Kot je že navedeno, podjetje proizvaja avtomobile, ki jih prodaja v ZDA, v tovarnah v Kaliforniji in Teksasu, pri čemer se relativno malo zanaša na uvožene komponente. Njegov vertikalno integriran model – ki je nekoč veljal za tveganje – je nenadoma postal prednost.

In še ena razlika se je pokazala v tej situaciji. Proizvajalci avtomobilov, ki so na trgu že veliko let, so medtem že (pre)dolgo optimizirani za globalizirani svet. Tudi tisti, ki opravljajo končno montažo v državi, so močno odvisni od čezmorskih dobaviteljev, zaradi česar so izpostavljeni neposrednim tarifam in naraščajočim vhodnim stroškom. V protekcionističnem svetu, ki ga oblikuje predsednik ZDA, vse kaže na zmago Tesle.

Vsaj v bližnji prihodnosti. Medtem ko se tekmeci trudijo, da bi preoblikovali zapletene mednarodne dobavne verige, je Muskov pristop Made-in-America nenadoma videti kot napovedan načrt trgovinske vojne. Ali je zaznati tudi Muskov vpliv na poviševanje carin avtoindustrije in odločitve predsednika ZDA v tej panogi, pa si lahko vsak odgovori sam.

Vir: www.bloomberg.com


Pripravil:

Jurček Žmauc
Slovenian American Business Association
e-naslov: info@sloaba.com

 

Preberite tudi:

Storitve slovenskih poslovnih klubov v tujini