Vpliv upada nemškega BDP na globalne dobavne verige

torek, 18. januar 2022

Nemško gospodarstvo je v zadnjem Q 2021 upadlo, saj so državo, ki je ena največjih svetovnih izvoznic, močno prizadela ozka grla v svetovni dobavni verigi, naraščajoče cene materialov in šibkost njene največje trgovinske partnerice, Kitajske.
 

Nemško gospodarstvo je s svojo preveliko odvisnostjo od svetovne trgovine in kritično vlogo, ki jo igra v svetovnih dobavnih verigah, nekakšen barometer za številna globalna vprašanja, vključno z naraščajočimi cenami energije, upočasnitvijo gospodarstva na Kitajskem in motnjami v dobavni verigi. Poleg tega se nemška industrija, še zlasti njena avtomobilska industrija, spopada s tehnološkimi preobrati in močnejšo konkurenco kitajskih tekmecev.
 
Nemčija, ki predstavlja skoraj eno tretjino proizvodnje evrskega območja, obremenjuje okrevanje celine po pandemiji Covid-19. V nasprotju z Nemčijo, pa je po ocenah Federal Reserve Bank of Atlanta, ameriško gospodarstvo v Q4 2021 beležilo rast.
 
Nemško gospodarstvo se je v Q4 2021 po ocenah zvezne statistične agencije skrčilo med 0,5 % in 1 %. Nemčija je prvo večje gospodarstvo, ki je dalo predhodno oceno svojega BDB za leto 2021. V celotnem letu 2021 je nemški BDP medletno zrasel za približno 2,7 %, kar je 2 % pod ravnjo iz leta 2019 in daleč pod napovedmi.

Predsednik nemške zvezne statistične agencije Georg Thiel za slabo okrevanje krivi omejitve, povezane s pandemijo, ki so zavirale potrošniško porabo ter povzročale ozka grla pri dostavi in pomanjkanje materiala.
 
Tudi Združeno kraljestvo, ki so ga prizadeli zaostreni trgovinski odnosi po Brexitu, je konec leta 2021 zabeležilo solidno gospodarsko rast. BDP se je novembra povečal za 0,9 % na mesečni ravni, kar je gospodarsko proizvodnjo dvignilo nad raven pred pandemijo, so sporočili iz nacionalnega statističnega urada Združenega kraljestva. 
 
Nemško gospodarstvo je bilo konec lanskega leta še vedno za odstotek pod ravnjo pred pandemijo, medtem ko so ZDA to raven presegle sredi lanskega leta, poroča Capital Economics.

Nemčija je zelo odvisna od izvoza, ki podpira približno 30 % nemških delovnih mest, to pa je približno 4 krat večji delež kot v ZDA. Nemški proizvajalci se trudijo dobiti sestavne dele in delovno silo za proizvodnjo avtomobilov in strojev. Soočajo se z naraščajočimi cenami energije, ki še dodatno dvigujejo visoke račune za elektriko.

Nemčijo pa stiska tudi upočasnitev kitajskega gospodarstva, saj je Kitajska največja nemška trgovinska partnerica in velik kupec nemških orodnih strojev in avtomobilov. Nemški izvoz na Kitajsko se je novembra lani v primerjavi z enakim obdobjem 2020 zmanjšal za -4,2 % na 8,9 mlrd EUR, medtem ko se je izvoz v ZDA po podatkih zvezne statistične agencije povečal za približno 15 % na 11 mlrd EUR.
 
Medtem pa veliki nemški proizvajalci avtomobilov denarja veliko porabijo za nove tehnologije, za katere upajo, da jim bodo omogočile prehod na čistejša vozila na baterije.


Pri Helli, proizvajalcu avtomobilskih delov, ki ima sedež v severozahodni Nemčiji, se je prodaja v treh mesecih do novembra medletno zmanjšala za približno -12 %, na 1,5 mlrd EUR. V družbi kot razlog navajajo ozka grla pri dobavi elektronskih komponent, za katere pričakujejo, da se bo pomanjkanje nadaljevalo tudi v letu 2023. Dobiček družbe (pred obrestmi in davki) se je v zadnjih 6 mesecih do novembra, medletno zmanjšal za približno -42 %, predvsem zaradi manjše prodaje ter naraščajočih stroškov logistike in materiala.
 
Pri Volkswagnu se je svetovna dobava vozil v zadnjih 3 mesecih do decembra zmanjšala za skoraj eno tretjino, na približno 1,9 mio. Prodaja na Kitajskem je bila še posebej šibka, saj se je v Q4 2021 v primerjavi z enakim obdobjem lani zmanjšala za približno -37 % na približno 755.000 enot. Prodaja v Severni Ameriki je bila boljša, saj je v Q4 2021 upadla za -14 % glede na Q3 2021, medletno pa se je povečala za 16 %. Družba načrtuje v naslednjih 5 letih povečati kapitalske izdatke in izdatke za razvoj električnih vozil za približno 50 % na 52 mlrd EUR.
 
Nemške oblasti so v zadnjih mesecih poostrile omejitvene ukrepe ob številnih novih okužbah z različico Omikron. To je vplivalo tudi na maloprodajo, ki se je novembra po prilagoditvi inflacije po podatkih statistične agencije zmanjšala za približno -3 %.
 
Nedavna raziskava Inštituta za ekonomske raziskave Ifo je pokazala, da se 1 od 7 nemških podjetij boji za svoj obstoj. Medtem se je nemška inflacija decembra 2021 povzpela na 5,3 %, kar je najvišja raven v skoraj treh desetletjih in bistveno nad 2 % ciljem Evropske centralne banke.
 
Zaradi zmanjšane gospodarske aktivnosti je vse več nemških podjetij prisiljeno odpuščati delavce. Število odpuščenih delavcev v Nemčiji se je decembra 2021 povečalo na 879.000, kar predstavlja 2,6 % delovne sile v primerjavi s 712.000 prejšnji mesec, poroča Ifo.
 

Viri: Factiva, The Wall Street Journal

Več informacij o globalnih trendih na področju avtomobilske industrije