Kako geopolitični konflikti spreminjajo letalski promet?
Geopolitični konflikti so eden glavnih razlogov za motnje v civilnem letalskem prometu
V zadnjih letih se letalske družbe po vsem svetu vse pogosteje soočajo z izzivi geopolitike. Dolgotrajni in nenadni konflikti zahtevajo, da hitro preusmerijo glavne poti in se zavarujejo pred izgubo dobička.- Po raketnih napadih Izraela na Iran ter s tem sproženih povratnih napadih so države Perzijskega zaliva zaprle svoj zračni prostor. Posledično je več kot dve desetini največjih svetovnih letalskih prevoznikov preusmerilo ali odpovedalo lete.
- Ko sta Indija in Pakistan maja doživela kratek, a intenziven konflikt, sta obe državi prepovedali uporabo svojega zračnega prostora za letalske družbe druge države.
- Po tem, ko je Rusija leta 2022 začela svojo vojno proti Ukrajini in zaprla svoj zračni prostor za zahodne letalske družbe, so mnoge ameriške in evropske letalske družbe morale prilagoditi svoje letalske poti, kar je povzročilo motnje, ki trajajo še danes.
- Do prvega geopolitičnega tveganja je prišlo že leta 2014, ko je bilo letalo Malaysia Airlines sestreljeno nad območjem Ukrajine, ki so ga nadzorovali proruski separatisti, pri čemer je umrlo vseh 298 ljudi na krovu.
- Decembra je več ljudi umrlo, ko je letalo Azerbaijan Airlines strmoglavilo nad ruskim zračnim prostorom, verjetno potem, ko je bilo zadeto z ruskimi protiletalskimi sistemi.
Glede na poročilo svetovalne družbe za tveganja Verisk Maplecroft je več kot 4,5 % svetovne površine prizadete zaradi geopolitičnih konfliktov, kar je 65 % več primerjavi z letom 2021.
Geopolitični konflikti so eden glavnih razlogov za motnje v civilnem letalskem prometu, ki dnevno izvaja več kot 100.000 komercialnih poletov in prepelje več kot 10 mio ljudi. Letalske družbe morajo medtem tudi uravnotežiti povpraševanje potnikov, vreme, cene goriva, vladne predpise ter urnike pilotov in posadke za vsak polet.
Nedavni izmenični napadi med Iranom in Izraelom so bili še posebej škodljivi za mednarodne letalske družbe, saj so mesta na Bližnjem vzhodu pogosto postanki med azijskimi in evropskimi destinacijami.
Qatar Airways je moral preusmeriti več kot 90 letov po iranskem napadu na ameriško vojaško bazo v Katarju, kar je negativno vplivalo na potovanja več kot 20.000 potnikov.
Kljub premirju med Iranom in Izraelom so letalske družbe pripravljene na možnost, da se napadi ponovno pojavijo. Mnoge so prekinile svoje poti preko Bližnjega vzhoda.
Letalo Qantas, ki je konec junija odletelo iz Pertha v Avstraliji proti Parizu, se je po 15-urnem letu moralo vrniti.
Air India, ki jo je že pretresla smrtna nesreča enega od svojih Boeing Dreamlinerjev, je prosila za razumevanje vseh potnikov, ki so jih prizadele nove motnje, ki jih je povzročil konflikt. Družba je že napovedala ponovni začetek nekaterih poti, prav tako so to storile tudi druge družbe.
Letalske družbe se hitro opomorejo od takšnih kratkoročnih motenj, a dolgotrajni konflikti, kot je ruska invazija na Ukrajino, lahko povzročijo daljnosežne posledice.
Od leta 2022 so mnoge letalske družbe morale preusmeriti lete, da bi se izognile Rusiji, največji državi na svetu po površini, katere zračni prostor je ključnega pomena za dolge lete, ki povezujejo Evropo in Severno Ameriko z velikimi deli Azije.
Dodatna ura letenja na velikem letalu, kot so tista, ki se uporabljajo za dolge mednarodne lete, lahko poveča stroške leta za približno 10.000 USD, predvsem zaradi goriva, dela in vzdrževanja. Na konkurenčnem trgu z omejenim povpraševanjem lahko to letalske družbe hitro privede do roba dobičkonosnosti.
Letalske družbe so se morale prilagoditi novi realnosti:
- Nekatere letalske družbe so dodale postanke do prej neposrednih letov ali opustile poti, ki niso več donosne.
- Druge so prepeljale manj potnikov ali blaga, ker je povpraševanje padlo ali pa si letalske družbe niso mogle privoščiti stroškov letenja na daljše razdalje s polnimi tovori.
- V skrajnih primerih so morali ponovno definirati poslovne modele.
- Daljša kot je motnja v letalski industriji in zaprtje zračnega prostora, večji vpliv ima na letalske družbe.
Finnair, ki ima sedež na Finskem, sosednji državi Rusije, je desetletja vlagal v vzpostavitev vozlišča za lete med Evropo in Azijo. Ta strategija je propadla po izbruhu vojne. Njegovi leti v Azijo so zdaj do 40 % daljši kot prej, kar močno zmanjšuje konkurenčnost družbe Finnair v primerjavi s kitajskimi letalskimi družbami, ki še vedno lahko uporabljajo ruski zračni prostor. Neposreden polet iz Helsinkov v Šanghaj traja le nekaj manj kot 9 ur pri kitajski letalski družbi Juneyao Airlines, medtem ko pri Finnairu traja več kot 12 ur. Zaradi tega se je Finnair moral osredotočiti na lete na druge destinacije.
Prepoved letov nad Rusijo je prizadela tudi ameriške letalske družbe. Priljubljena neposredna pot med New Delhijem in Newarkom, ki je potekala nad Rusijo, je trajala le 13 ur, po invaziji na Ukrajino pa so ameriške letalske družbe začele leteti preko Evrope, kar je podaljšalo čas letenja za 1 – 2 uri.
Do nedavnega je letalska družba Air India lahko izvajala isti neposreden let v krajšem času, ker je Rusija ohranila svoj zračni prostor odprt za indijske letalske družbe. Ta konkurenčna prednost je izginila konec aprila po smrtonosnem terorističnem napadu v indijsko nadzorovanem Kašmirju, ki ga je Indija obtožila, da ga je podprl Pakistan, kar je privedlo do izmenjave zračnih napadov. Pakistanski zračni prostor je ostal zaprt za indijske letalske družbe, kar je Air Indii povzročilo prilagoditve letalskih poti iz in v Severno Ameriko, zaradi česar so bile nekatere poti daljše.

Tudi ekstremna vročina lahko vpliva na letalski promet
Ekstremna vročina, ki jo povzročajo podnebne spremembe, predstavlja nove izzive za letalske prevoznike. Temperatura zraka namreč močno vpliva na fiziko letenja, zaradi česar se delo inženirjev ter pilotov dodatno zaplete.Vzlet v vročini
Višje temperature pomenijo manj gosto zračno maso, kar je ključnega pomena za vzlet.Letala se pri vzletu zanašajo na vzgon. Pospešijo po stezi, dokler zračni tokovi nad krili ne ustvarijo dovolj vzgona za dvig. Bolj kot je zrak redek, manj vzgona krila ustvarijo in posledično mora biti vzlet daljši.
Vroče in manj gosto ozračje zmanjša tudi potisk, ki ga ustvarjajo propelerji, ter zmanjša učinkovitost reaktivnih motorjev, saj vsrkajo manj zraka.
Vlažnost lahko te učinke še okrepi, saj zmanjša učinkovitost že pri nižjih temperaturah.
V skrajnih primerih je v zelo vročem vremenu lahko vzletna steza prekratka za najtežja letala. Ena od študij je pokazala, da višja temperatura podaljša potrebno vzletno razdaljo, kar lahko pomeni dolge zamude na letališčih ob zelo vročih dneh.
Turbulenca
Zaradi podnebnih sprememb se ogreva troposfera, plast ozračja, v kateri letijo letala. To je povzročilo porast t. i. čiste turbulence (ang. clear-air turbulence), ki je lahko nevarna, saj jo je težko zaznati. In če se bo planet še naprej segreval, bo teh turbulenc še več.Toplejše ozračje pomeni močnejše vetrove, tudi v reaktivnih tokovih, kjer letijo komercialna letala. Če letalo leti v isti smeri kot veter, lahko pridobi hitrost. Če pa leti proti vetru ali če pride do nenadnih sprememb v hitrosti ali smeri vetra, nastane turbulenca, tudi brez oblakov na nebu.
Turbulenca običajno ni nevarna, a je lahko neprijetna in prestraši potnike, v redkih primerih pa je za ne-pripete potnike lahko tudi nevarna. V razvoju so že novi sistemi za boljše zaznavanje in ublažitev učinkov turbulence.
Letalo je kljub vsem izzivom še vedno varno prevozno sredstvo
Sodobna letala so zasnovana tako, da prenesejo najekstremnejše vremenske razmere. Proizvajalci jih testirajo v najbolj vročih puščavah in najhladnejših predelih sveta.Obseg temperatur, pri katerih se izvajajo testi, presega tiste, ki se običajno pojavijo na letališčih. Spremembe temperature med rednimi leti so majhne v primerjavi z razponom testiranih temperatur. Poleg tega proizvajalci v načrtovanju že vključijo varnostni razpon, ki presega realne pogoje.
Pred vsakim vzletom piloti pregledajo model, ki upošteva lokalne vremenske razmere, nadmorsko višino in specifikacije letala. Na podlagi tega prejmejo ključne izračune, kolikšna je potrebna dolžina vzletne steze, kako nastaviti krila, s kakšno hitrostjo vzleteti. Vsak vzlet vključuje sveže preračune.
Vendar pa je človeški dejavnik še vedno prisoten. Piloti ter osebje lahko naredijo napake, še posebej pod različnimi pritiski.

Viri:
- Factiva
- CE Noticias Financieras
- The New York Times
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju transporta in logistike
Mednarodno združenje zračnega prometa je znižalo napovedi za leto 2025
EU načrtuje zmanjšanje pravic potnikov pri zamudah letov
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.