Robotaksiji prihajajo v Evropo
Spomladi 2026 bodo robotaksiji že vozili po ulicah Londona
Spomladi 2026 bodo avtonomni taksiji prvič zapeljali po londonskih ulicah. Testiranja bodo potekala v natančno kartiranih, geografsko omejenih urbanih območjih, podobno kot v mestih v ZDA in na Kitajskem, kjer storitve že komercialno delujejo. A London s svojimi ozkimi ulicami, številnimi kolesarji in pešci predstavlja precej zahtevnejše okolje kot urejene mestne mreže, ki jih poznamo drugod.Uspeh londonskih testov bo pozorno spremljala tudi investicijska skupnost. Evropski trg je v primerjavi z ameriškim in kitajskim še precej neizkoriščen, zato je dokazovanje ekonomske vzdržnosti, ki temelji na obsegu, izjemno pomembno.
Prihodnost robotaksijev bo odvisna od rasti števila uporabnikov, zniževanja stroškov strojne opreme ter učinkovitejšega upravljanja, polnjenja in vzdrževanja vozil.
5G omrežje – ključna infrastruktura
Omrežje 5G v testnih območjih še ni nujen pogoj, a bo imelo odločilno vlogo pri kasnejši komercialni širitvi. Robotaksiji se namreč zanašajo na oddaljene operaterje, ki vozilom priskočijo na pomoč v nenavadnih ali nepredvidljivih situacijah. Medtem ko je tak nadzor v majhnih testnih območjih mogoč z obstoječimi omrežji, bo pri tisočih vozilih v metropolah ključna izjemno nizka zakasnitev, ki jo lahko zagotovi le 5G jedrno omrežje.To omogoča omrežno rezanje, kjer lahko ponudniki mobilnih omrežij robotaksijem zagotovijo namensko, prednostno povezavo v kritičnih trenutkih. Posledica je hitrejši odziv vozila na razmere na cesti in zanesljivejše oddaljeno upravljanje.
Pomemben element delovanja avtonomnih flot so tudi posodobitve programske opreme. Vozila morajo ostati na cesti kar se da dolgo, zato je zmožnost prednostnih posodobitev prek zraka, ki jih omogoča 5G, nujna za visoko razpoložljivost vozil.
Pri gradnji 5G omrežij imajo ključno vlogo operaterji, zato GSMA preko pobude GSMA Fusion povezuje avtomobilsko industrijo in telekomunikacijske družbe pri razvoju novih standardiziranih primerov uporabe.
Eden izmed konkretnih primerov je sodelovanje med družbo Elmo in Nokio. Elmo, pionir oddaljenega upravljanja vozil v Evropi in Kanadi, uporablja visoko ločljive video tokove, ki morajo biti stabilni tudi v obdobjih konične obremenitve omrežja. S pomočjo Nokiinih API-jev za kakovost storitev na zahtevo lahko omrežje dinamično poveča kakovost povezave in tako zagotovi varno oddaljeno vožnjo.
Številni ponudniki robotaksijev kažejo zanimanje za evropski trg
Čeprav sta ZDA in Kitajska hitrejši pri uvajanju robotaksijev, Evropa skupaj z Združenim kraljestvom prednjači na področju regulative za povezana vozila.V ZDA je rast pogosto zavirana zaradi različnih zakonodaj posameznih zveznih držav, zato se številni ponudniki robotaksijev ozirajo proti evropskemu trgu.
Analiza GSMA Intelligence, ki je ocenila spekter in regulativno pripravljenost v 15 državah, kaže, da so evropske države in Južna Koreja že pripravljene ali tik pred tem, da podprejo storitve, ki zahtevajo nizko latenco, široko pokritost in zanesljivo komunikacijo med vozili. Države, kot so ZDA, Kanada in Japonska, te tehnologije še pospešeno razvijajo.

Vožnja prihodnosti – od opravila k zabavi
Ko bo avtonomna vožnja v osebnih vozilih postala bolj razširjena, se bodo lahko tradicionalne dolge vožnje s taksijem spremenile v prostor za delo ali zabavo.Avtomobilski proizvajalci so si dolgo obetali ponavljajoče prihodke s prodajo programske opreme za pomoč vozniku ali avtonomno vožnjo, a BYD je letos presenetil industrijo z odločitvijo, da te funkcije vključi kot standardno opremo, tudi v cenovno dostopnih modelih.
To nakazuje, da se bodo ponudniki fokusirali tudi na področje infozabavnih sistemov in personaliziranih storitev v vozilu. Potrošniki po vsej verjetnosti ne bodo želeli neposredno plačevati povezljivosti, zato bo več poudarka na partnerstvih, denimo z igralniškimi podjetji, ki bodo uporabnikom omogočila nadaljevanje digitalne izkušnje tudi med vožnjo.
Standardizirani API-ji 5G bodo omogočili nastanek teh novih poslovnih modelov, saj bodo aplikacijam in omrežjem omogočili zanesljivo komunikacijo ter proizvajalcem opreme dali orodja za razvoj novih storitev.
Pogled uprt v London
Čeprav London ne bo prvi na področju avtonomnih taksijev, bo zaradi velikosti in kompleksnosti trga pod drobnogledom svetovne industrije.Če bodo testiranja uspešna, bi se lahko robotaksiji po evropskih mestih začeli širiti precej hitreje, kot mnogi pričakujejo.
Viri:
- Factiva
- GlobalData
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju panoge Transport in logistika
Poslovno okolje Združenega kraljestva
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.