ZN za ponovno odprtje ukrajinskih pristanišč za izvoz žita

četrtek, 19. maj 2022
 

ZN o možnostih ponovnega izvoza žita iz Ukrajine

Združeni narodi (ZN) si prizadevajo za ponovno odprtje ukrajinskih pristanišč, ki jih je blokirala Rusija, za vsaj omejeno količino izvoza žita iz Ukrajine, v zameno za izvoz omejene količine pepelike iz Rusije in Belorusije, ki je zaradi sankcij ustavljen.
Gre za idejo ZN, ki jo podpirajo tudi ZDA in EU. 
Ta kompromis se bo najverjetneje nanašal na največje ukrajinsko črnomorsko pristanišče Odeso. 
 

Svetovno pomanjkanje hrane 

ZN so zaskrbljeni, da bo blokiran izvoz ukrajinskega žita in rusko-beloruske pepelike povzročil globalno krizo lakote v najrevnejših državah. Turčija ponuja pomoč pri upravljanju ladijskega prometa v Črnem morju, ki izhaja iz kakršnega koli možnega dogovora.
Generalni sekretar ZN Antonio Guterres je dejal, da je potrebno najti način, da se proizvodnja hrane v Ukrajini ter proizvodnja hrane in gnojil v Rusiji kljub vojni vrneta na svetovne trge.
Varnostni svet ZN naj bi 19. maja razpravljal o svetovni varnosti preskrbe s hrano.
 
Rusija je 24. februarja 2022 napadla Ukrajino in blokirala vsa ukrajinska pristanišča ter močno poškodovala in zasedla pristanišče Mariupol. Tako nobena ukrajinska pristanišča ne morejo več izvažati žita ali drugega tovora. To ustvarja svetovno pomanjkanje, dviguje cene žita in odreka prihodke kijevski vladi.
 
Kot alternativo bo Evropska komisija razvila nove transportne poti za izvoz, imenovane "Solidarnostne poti".
 Evropska komisarka za promet Adina Valean je dejala, da mora 20 mio ton žita Ukrajino zapustiti v manj kot 3 mesecih z uporabo EU infrastrukture. To je velik izziv, zato je potrebno uskladiti in optimizirati logistične verige, vzpostaviti nove poti in se čim bolj izogibati ozkim grlom.
 

Izvoz preko Romunije 

V zvezi s tem je romunska vlada letos aprila objavila razpis za obnovo železniške proge, ki povezuje pristanišče Galati na reki Donavi z Ukrajino. Namen je zagotoviti transport za ukrajinski izvoz žita v Evropo.

Razpisni rok je 19. maj, po tem datumu pa bodo dela trajala približno 2 meseca. Eno od ključnih vprašanj je tirna širina. Ukrajinsko železniško omrežje uporablja ruski tir, ki meri približno 1,5 metra. To pa je širše od tirov, ki se uporabljajo v večini evropskih železnic.

Brez delujočih morskih pristanišč Ukrajina uporablja železniška in obdonavska pristanišča za prevoz žita v Romunijo. Pristanišče Galati se nahaja v vzhodni Romuniji ob reki Donavi, blizu meje z Ukrajino in Moldavijo. Ima zapuščeno železniško progo iz sovjetske dobe, ki do Ukrajine poteka prek Moldavije in bi lahko omogočila enostavno pošiljanje ukrajinskega blaga v pristanišče Galati.
Donavsko pristanišče Galati bo poleg pristanišča Constanta postalo eno ključnih mest v regiji za prevoz blaga in surovin.
 


Viri: Factiva, PortSEurope
 

Preberite še: 


Zaradi ruske invazije ogrožena svetovna preskrba s hrano

Globalni trendi na področju transporta in logistike

Izzivi rusko-ukrajinske krize