Dražje lastništvo električnih vozil (EV) v Evropi

torek, 03. januar 2023

Visoke cene električne energije odpravljajo stroškovne prednosti EV 

Cene električne energije so po ruski invaziji na Ukrajino močno narasle, kar je v nekaterih primerih odpravilo stroškovne prednosti, ki so jih uživala EV. V nekaterih primerih je razlika v stroških vožnje med obema vrstama avtomobilov postala zanemarljiva, v nekaterih primerih pa je vožnja z EV postala celo dražja kot vožnja z enakovrednim avtomobilom na bencinski pogon.

Ekonomisti pričakujejo, da bodo cene električne energije ostale povišane več let, kar potrošnike zavira pri prehodu na EV, ki so bila včasih veliko cenejša od avtomobilov z motorjem na notranje izgorevanje. Ta sprememba je prišla prav v trenutku, ko nekatere vlade odpravljajo subvencije za kupce EV. To lahko upočasni prodajo EV, onemogoči regionalne cilje za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov, evropskim proizvajalcem avtomobilov pa oteži povračilo visokih stroškov prehoda na električni pogon.
 

Spremembe so najbolj opazne v Nemčiji 

V Nemčiji je proizvajalec Tesla lani večkrat dvignil cene polnjenja na svojih polnilnicah, najvišja cena je bila v septembru, in sicer 0,71 EUR za kWh. Po tej ceni bi vozniki modela Tesla 3 na Teslini polnilni postaji v Evropi za vožnjo 100 milj (160 km) plačali 18,46 EUR. Za primerjavo, vozniki 4-vratne Honde Civic bi v Nemčiji za enako razdaljo plačali 18,31 EUR za bencin.

Sprememba je bila še posebej opazna v Nemčiji, ki je največji avtomobilski trg v Evropi. Elektrika za gospodinjstva je decembra v Nemčiji v povprečju stala 0,43 EUR za kWh. S tem je po podatkih nemškega statističnega urada precej pred Francijo, kjer so potrošniki v prvi polovici leta plačali 0,21 EUR za kWh, a zaostaja za Dansko, kjer je cena znašala 0,46 EUR za kWh.

Stroški električne energije niso edini dejavnik, zaradi katerega je lahko EV cenejši ali dražji od avtomobila na bencinski pogon. V enačbi stroškov v življenjski dobi avtomobila so pomembni cena avtomobila, morebitne subvencije, stroški zavarovanja in cena vzdrževanja.
 

Prehod na EV se oddaljuje 

Študije o skupnih stroških lastništva EV, ki jih je opravila družba Ernst & Young, zdaj kažejo, da bo zaradi veliko višjih cen električne energije trajalo dlje, da bodo EV postala cenovno dostopnejša od običajnih vozil. Pred energetsko krizo so študije kazale, da bi bila točka preloma med letoma 2023 in 2024, sedaj pa se je premaknila na leto 2026 ali celo še pozneje.
 

Višji stroški polnjenja EV še ne vplivajo na prodajo 

Po podatkih Evropskega združenja avtomobilskih proizvajalcev je prodaja povsem električnih avtomobilov v EU v Q3 2022 znašala 259.449 vozil, kar je 11 % več kot prejšnje četrtletje in 22 % več kot leto prej. V Q3 2022 so povsem električni avtomobili predstavljali 11,9 % celotne prodaje novih vozil v EU.

Po podatkih nemškega zveznega statističnega urada so se cene električne energije v Nemčiji v prvi polovici leta 2022 zvišale za eno tretjino z 0,33 EUR na kWh, nekatera elektroenergetska podjetja pa so napovedala, da se bodo januarja 2023 cene zvišale na več kot 0,50 EUR na kWh.

Nemška vladna neodvisna komisija ekonomskih strokovnjakov napoveduje, da se bodo te cene srednjeročno verjetno znižale, vendar se ne bodo vrnile na raven pred krizo, kar pomeni, da bodo višji stroški za lastnike EV ostali.
 

Najdražji način polnjenja EV v Evropi so hitre polnilne postaje 

Operaterji, kot so Tesla, Allego in Ionity, so zgradili obcestne hitre polnilne postaje ob glavnih avtocestah.
 
Če lastnik EV svoje vozilo polni samo doma, na splošno še vedno plačuje manj za vožnjo kot običajni uporabniki avtomobilov, čeprav se je ta vrzel že zmanjšala.

Analitiki pravijo, da približno 80 % polnjenja EV poteka doma ali v službi. Če voznik EV uporablja samo v bližini doma, to vozilo na splošno ostaja najcenejša možnost. Toda pri uporabi vozila za daljša cestna potovanja, pa obstaja velika verjetnost, da vozniki uporabijo drage hitre polnilne postaje.
 

 

Bolj ekonomični so avtomobili na bencin 

Ocene ekonomičnosti porabe goriva, ki jih je izračunala EPA (Evropska agencija za zaščiti okolja), ter trenutne cene polnjenja in bencina v Evropi kažejo, da so nekatera običajna vozila na bencinski pogon zdaj cenejša kot enakovredni električni modeli, ki uporabljajo hitre polnilne postaje.

V segmentu manjših vozil (EPA 2023 Fuel Economy Guide) je bil Mini Cooper najučinkovitejši model med EV in avtomobili na bencinski pogon. 100 milj vožnje je lastnika električnega Minija stalo 26,35 EUR v omrežju hitrih polnilnic Allego, ki zaračuna 0,85 EUR na kWh. Za enako pot porabi Mini na bencinski pogon za 20,35 EUR goriva.

V kategoriji majhnih dvovratnih športnih terencev je Nissan Rogue z bencinskim motorjem premagal model Hyundai Kona Electric, z razliko v ceni skoraj 3 EUR (19,97 EUR vs 22,95 EUR).
 

Viri: Factiva, The Wall Street Journal

 

Preberite tudi:

Globalni trendi na področju avtomobilske industrije

Energetska kriza lahko zmanjša proizvodnjo avtomobilov v Evropi za 40 %
 
Izzivi dobaviteljev avtomobilske industrije v zelenem prehodu



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: