Rusija in Iran razvijata pristanišče Makhachkala

četrtek, 28. julij 2022

Rusko pristanišče Makhachkala postaja glavna povezava Rusije z azijskimi državami 

Pristanišče Makhachkala je največje vozlišče prometnega koridorja sever-jug. Čeprav je po mednarodnih standardih majhno pristanišče, hitro postaja glavna povezava Rusije z azijskimi državami. Nahaja se na zahodni obali Kaspijskega morja v republiki Dagestan v Rusiji.
 
V prvi polovici leta 2022 je bilo prek tega ruskega pristanišča na Kaspijskem morju odpremljenih približno 200.000 ton cementa, žita, soli in drugega blaga, kar je dvakrat več kot v enakem obdobju leta 2021.
 
Iran postopoma postaja glavni strateški partner pristanišča. V zadnjih 6 mesecih leta 2022 je preko tega pristanišča Iran uvozil 67.000 ton cementa, kar je za tretjino več kot leta 2021. Pretovor žita se je letos povečal za enkrat in pol. V zadnjih 6 mesecih je bilo v Iran odpremljenih 113.000 ton žita, do konca leta pa načrtujejo odpremo še dodatnih 200.000 ton.
 

Skozi pristanišče bodo prvič izvažali tudi moko 

Ta mesec bo trgovsko morsko pristanišče Makhachkala začelo izvažati tudi moko v države Bližnjega vzhoda. Prvi izvoz 2.200 ton moke bo šel v Iran, sledile mu bodo pošiljke v obsegu med 3.000 in 5.000 tonami. Moka se preko Irana prevaža v Irak in druge države Bližnjega vzhoda. Obseg trgovine z moko naj bi se povečeval na približno 15.000 do 30.000 ton mesečno.
 
 

Rusija in Iran si prizadevata za razvoj trgovinskih odnosov zunaj držav, za katere veljajo sankcije 

Tako Rusija kot Iran, obe obalni državi Kaspijskega morja, sta pod strogimi mednarodnimi sankcijami in si prizadevata za razvoj trgovinskih odnosov zunaj držav, za katere veljajo sankcije.
 
Iran in Dagestan že vrsto let trgujeta s svežim sadjem, zelenjavo in mesnimi izdelki. V pristanišču so nameščeni tudi hladilni kontejnerji, tako da lahko skladiščijo pokvarljivo blago.
 
Mednarodni prometni koridor sever-jug, ki poteka skozi Dagestan in povezuje Rusijo s prijateljskimi državami, kot so Kitajska, Iran, Indija in Egipt, postaja vse bolj aktualen. Za nadaljnjo vzpostavitev prometnih in logističnih vezi med Azijo in Evropo je edino globokomorsko rusko pristanišče v Kaspijskem morju, ki je brez ledu, zelo pomembno.
 

Povezave s Kaspijskem morjem 

V načrtu je tudi obnovitev trajektnih povezav s pristanišči Kazahstana in Turkmenistana. Idejo za vzpostavitev takšnih povezav je izrazil Iran. V pristanišču Makhachkala sta dva specializirana priveza za sprejem železniških in avtomobilskih trajektov. Odprt ostaja še dogovor o mednarodnih linijah in iskanje ladjarjev za organizacijo rednega obratovanja trajektov.
 
A težave pristanišča Makhachkala so, podobno kot v drugih ruskih pristaniščih na Kaspijskem morju, zastarele cestne in železniške povezave. Celotna pristaniška infrastruktura izvira še iz sovjetskih časov. Za razvoj pristanišča in povečanje tovornega promet, je potrebnih več mlrd EUR.
 
Mednarodni prometni koridor Sever-Jug odpira dostop do Irana, Indije, Bližnjega vzhoda, Srednje Azije in Afrike, delno pa lahko prevzame promet Sueškega prekopa. Pot iz indijskega pristanišča Mumbai prek Irana v Rusijo ter v države vzhodne in zahodne Evrope je nekajkrat krajša kot skozi Sueški prekop.
 
Glede na geopolitična in makroekonomska dogajanja (sankcije Zahoda proti Rusiji), se bo promet na osi sever-jug neizogibno povečal. Pot je multimodalna in odvisna od tranzita skozi Iran in razvitosti pristaniške infrastrukture.
 
Rusija in Iran se dogovarjata tudi o vzpostavitvi transiranskega prekopa, ki bi povezal Perzijski zaliv in Kaspijsko morje vzdolž iranskih rek.
 

Pristanišče Makhachkala

Pristanišče Mahačkala ima vse možnosti, da postane ključno pristanišče na transkaspijski poti. Povečanje prometa, posodobitev njegovih zmogljivosti in logistične infrastrukture bo postalo najmočnejše gonilo razvoja Kavkaza in južne Rusije.
 
Pristanišča v Kaspijskem morju so za Rusijo strateškega pomena. Lahko zagotovijo prevoz blaga iz Indije, Kitajske, Kazahstana in nazaj po novih mednarodnih poteh.
 
Pristanišče Makhachkala je edino globokomorsko pristanišče Rusije v Kaspijskem morju brez ledu. Sprejema plovila dolžine do 150 m in ugreza do 4,5 m. Aktivacija Kazahstana je še en pozitiven dejavnik za nadaljnji razvoj tega področja. Kazahstan načrtuje izgradnjo lastne trajektne flote z 10 plovili, pa tudi novo pristanišče, da bi povečal svoj izvozni potencial.
 
Pretovor kontejnerskega tovora v Kaspijskem morju se je v Q2 2022 povečal za 99 % v primerjavi z enakim obdobjem leta 2021, medtem ko se je pretovor nafte zmanjšal za -45 %. Skupno zmanjšanje pretovora vseh vrst tovora je znašalo -25 %. 

 

 

Mednarodni prometni koridor sever-jug (INSTC)

Mednarodni prometni koridor sever-jug (INSTC) je multimodalni promet, ustanovljen leta 2000 z namenom spodbujanja prometnega sodelovanja med državami članicami. Povezuje Indijski ocean in Perzijski zaliv s Kaspijskim morjem prek Irana, nato pa je povezan s Sankt Peterburgom v Rusiji. Prometni koridor je 7.200 km dolgo multimodalno omrežje ladijskih, železniških in cestnih tovornih poti.

Koridor izboljšuje trgovinske povezave med Moskvo, Astrahanom, Bakujem, Teheranom, Bandar Anzalijem, Bandar Abasom, Mumbajem in drugimi lokacijami na poti.
 

Viri: Factiva, PortSEurope
 

Preberite še: 


Ukrajinska kriza preusmerja evropske trgovinske tokove

Globalni trendi na področju transporta in logistike
 




Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: