Ukrajinska kriza preusmerja evropske trgovinske tokove

četrtek, 26. maj 2022
 

Konflikt v Ukrajini povzročil porast trgovinskih tokov iz Evrope na vzhod in jug prek Irana

Konflikt v Ukrajini je povzročil presenetljiv porast trgovinskih tokov iz Evrope na vzhod in jug prek Irana. Glede na omejitve tranzita, ki so posledica sankcij proti Rusiji, se pošiljke preusmerjajo prek mednarodnega transportnega koridorja sever-jug (INSTC), ki prečka iransko ozemlje in doseže Indijski ocean.

Ta trend je marca letos povzročil 52 % porast iranskega transporta blaga. Po podatkih iranske carinske uprave (IRICA), je bilo v obdobju od 20. februarja do 20. marca letos prek Irana prepeljanih več kot 1,17 mio ton blaga, kar je odziv na sankcije proti severnim ruskim pristaniščem.

Vse to je ustvarilo nekaj politične zagate tako za EU kot za ZDA, saj je tudi Iran, tako kot Rusija, deležen znatnih sankcij s strani ZDA. ZDA niso naklonjene iranski mednarodni trgovini ali njenim olajšavam, medtem ko Evropa potrebuje to dostopno pot do Azije zaradi uvedenih sankcij proti Rusiji.

Iran, ki je še vedno pod strogimi sankcijami ZDA, je veliko pridobil zaradi posledic ukrajinske krize, saj je uvedba zahodnih sankcij povzročila zaprtje severne meje EU z Rusijo. Zahvaljujoč INSTC, ki je bil prvotno mišljen kot povezava za spodbujanje trgovine Indija-Iran-srednja Azija, se je transport preko Irana sedaj močno povečal.

Velika atrakcija INSTC je njegovo ključno središče, in sicer edino iransko oceansko pristanišče, Chabahar na Omanskem morju, ki se odpira v širši Indijski ocean. INSTC je bil predstavljen tudi kot tranzitna možnost preko Rusije, ki ponuja poti od in do evropskih pristanišč, vključno s pristaniščem Helsinki. Toda glede na dogodke je zdaj postal ključni del južne poti, ki poteka med Evropo in Azijo.

INSTC povezuje Kaspijsko morje s Perzijskim zalivom, kar omogoča tranzit evropskega blaga na vzhod, in sicer iz južnih EU pristanišč v Italiji in Grčiji ter iz črnomorskih pristanišč v Bolgariji in Romuniji. Trgovinski tokovi lahko potekajo prek Turčije in Gruzije v azerbajdžansko pristanišče Baku na Kaspijskem morju, nato pa se med drugim premaknejo na jug skozi Iran na trge v vzhodni Afriki, na Bližnjem vzhodu, v Pakistanu in Indiji.

Trenutno so iranski odseki INSTC multi-modalne cestno-železniške povezave, vendar se nadaljuje tudi gradnja železnice, ki bi morala biti v celoti končana prihodnje leto.


 

Iranska letališča so v fazi posodabljanja

Iran je zdaj ključna vez med Evropo in Azijo. Da bi pospešili čas dostave, se iranski mednarodni tovorni transport odvija tudi preko letališč. V prvem mesecu tekočega iranskega proračunskega leta (od 21. marca do 20. aprila 2022) se je mednarodni tovorni transport na iranskih letališčih povečal za 128 %. V tem mesecu je bilo prek iranskih letališč mednarodno prepeljanih približno 4.100 ton tovora v primerjavi s 1.800 tonami v istem mesecu lani. To povečanje se je odrazilo tudi v potniškem prometu. Mednarodni potniški tranzit skozi iranska letališča se je v enakem obdobju štirikrat povečal na 202.000 v primerjavi z 48.700 leto prej.

Iranska letališča so v fazi posodabljanja. Država je s kitajskimi in ruskimi izvajalci podpisala pogodbe o obnovi in razvoju 116 iranskih letališč, ki jih nameravajo posodobiti po fazah v naslednjih dveh desetletjih.


 
Viri: Factiva, bne IntelIiNews

 

Preberite še: 


Globalni trendi na področju transporta in logistike
 
ZN za ponovno odprtje ukrajinskih pristanišč za izvoz žita
 
Ruski proizvajalci avtomobilov iščejo dele v Iranu