Turčija 
Predstavljamo poslovno okolje Turčije

Turško gospodarstvo je eden največjih svetovnih trgov v razvoju, ki ga poganja raznolika industrijska baza in dinamičen proizvodni sektor, ki povezuje Evropo in Azijo.
Turčija ima dobro razvito infrastrukturo, vključno s cestami, pristanišči, letališči in telekomunikacijami, kar podpira gospodarsko aktivnost.
Gospodarstvo Turčije je občutljivo na geopolitične napetosti, pomanjkanje reform in politizacija institucij pa omejujejo poslovno okolje v državi.
Visoka inflacija je kronični problem, ki je v zadnjih letih dosegla zelo visoke stopnje. Nestanovitnost turške lire povzroča gospodarsko nestabilnost in dviguje stroške za podjetja in potrošnike.
V gospodarstvu ima prevladujočo vlogo storitveni sektor, ki prispeva 66 % BDP, sledita mu industrija z 28 % in kmetijstvo s 6 %.
Storitveni sektor se je v zadnjih desetletjih močno razvil, zlasti zaradi urbanizacije, turizma, izboljšanja infrastrukture in digitalizacije. Trenutno zaposluje približno 58 % delovne sile. Najpomembnejši je turistični sektor, ki je po podatkih turškega statističnega urada (Turkstat) v letu 2024 ustvaril 61,1 mlrd USD ali približno 56,4 mlrd EUR. Poleg turizma so pomembne tudi finančne storitve, z Istanbulom kot regionalnim finančnim središčem. Maloprodaja, IKT, ter transportne storitve prav tako prispevajo znaten delež k storitvenemu sektorju.
Industrijski sektor zaposluje približno 27 % delovne sile. V ospredju turške industrije sta avtomobilska in tekstilna industrija. Pomembni segmenti so tudi proizvodnja živil, osnovnih kovin in kovinskih izdelkov, plastičnih izdelkov, kemikalij ter elektronike. V zadnjih letih hitro raste tudi obrambna industrija.
Kmetijski sektor zaposluje približno 15 % delovne sile, vendar še vedno trpi zaradi nizke produktivnosti zaradi odvisnosti od majhnih kmetij. Turčija je ena največjih svetovnih proizvajalk številnih kmetijskih proizvodov, kot so lešniki, češnje, fige in marelice. Pomembna je tudi proizvodnja žita, bombaža, tobaka, oljk in čaja. Kmetijstvo je še posebej pomembno v anatolskih regijah in vzdolž črnomorske obale. Turčija si prizadeva modernizirati kmetijski sektor z uvajanjem napredne tehnologije in integriranih sistemov v kmetijstvu.
Poslovne priložnosti v Turčiji
Zaradi velikega potrošniškega trga je Turčija privlačna država za poslovanje. Prebivalstvo je mlado, hitro raste in je nagnjeno k porabi in ne k varčevanju.
Turčija ponuja široko paleto naložbenih priložnosti v različnih sektorjih. Vlada je uvedla številne spodbude za privabljanje tujih naložb, vključno z davčnimi olajšavami, subvencijami ter podporo raziskavam in razvoju.
Tako javni kot zasebni sektor znatno vlagata v napredno proizvodnjo, informacijske in komunikacijske tehnologije ter zdravstveno varstvo.
Nekateri perspektivi sektorji za vlagatelje:
- Kemična industrija: Turčija je privlačna lokacija za naložbe v kemično industrijo zaradi robustne rasti trga, ki jo poganjajo končni uporabniki, ter konkurenčnih stroškov proizvodnje. Poleg tega je Turčija regionalno središče za proizvodnjo, upravljanje in izvoz vodilnih blagovnih znamk v kemični industriji. Obetavno področje je segment plastike, ki predstavlja skoraj 3 % svetovne proizvodnje plastike. Zaradi velike vrzeli med proizvodno zmogljivostjo in porabo petrokemičnih izdelkov, se odpirajo številne priložnosti za vlagatelje.
- Obnovljivi viri energije: Turčija je v zadnjih letih znatno povečala naložbe v obnovljive vire energije, zlasti v vetrno in sončno energijo. Vladni cilji za zmanjšanje odvisnosti od uvožene energije ustvarjajo priložnosti za tuje naložbe v ta sektor. Turčija je 6. največji trg v Evropi po električni zmogljivosti, s kapaciteto 115 GW. Od tega je 59 % električne energije pridobljene z OVE.
- Tehnološki sektor in digitalizacija: Turčija doživlja hitro digitalno preobrazbo. Vlada spodbuja razvoj tehnoloških parkov in inovacijskih središč. Rastoči sektor e-trgovine, finančne tehnologije in mobilne aplikacije ponujajo privlačne priložnosti za tuje vlagatelje. Turški tehnološki zagonski ekosistem privablja vse več tveganega kapitala, predvsem v Istanbulu, ki se razvija kot regionalno tehnološko središče.
- Gradbeni sektor in nepremičnine: Turčija ponuja številne priložnosti za nepremičninska podjetja in vlagatelje, saj združuje obsežen gradbeni sektor z rastočo komercialno in industrijsko dejavnostjo. V okviru obsežnega programa urbane prenove naj bi bilo v prihodnjih 20 letih porušenih in ponovno zgrajenih okoli 6,5 mio stanovanjskih enot. Posebno perspektivna segmenta sta luksuzni stanovanjski trg v večjih mestih in turistične nepremičnine na obali Egejskega in Sredozemskega morja, kjer narašča število turistov in tujih kupcev. Prav tako narašča zanimanje za komercialne nepremičnine, predvsem pisarne, nakupovalna središča in industrijske objekte.
- Transport in logistika: Rastoča populacija in trgovina bosta pospešili povpraševanje po prevoznih in logističnih storitvah, ki se bodo do leta 2050 skoraj podvojile glede na današnje ravni. Turčija je zavezana krepitvi svojih infrastrukturnih naložb v sektorjih prometa in logistike, da bi utrdila in dodatno okrepila svoj položaj v svetovni trgovini. Te naložbe so v skladu s sodobnimi svetovnimi trendi v panogi, kot so urbanizacija, trajnost, okoljska ozaveščenost, povezanost z glavnimi trgi in transport prihodnje generacije.
Več o poslovnih priložnostih na turškem trgu si preberite tukaj
Tržni izzivi in mednarodno sodelovanje v Turčiji
Turčija je obetaven, a pogosto kompleksen in zahteven trg, ki zahteva prilagodljivost, vztrajnost in potrpežljivost.
Največji izzivi, s katerimi se srečujejo tuja podjetja na turškem trgu:
- nepredvidljivi sodni, pravni in regulativni okviri
- primeri nedoslednih ali protislovnih politik
- obremenjujoče zahteve glede dokumentacije
- nepričakovano zviševanje tarif za nekatere izdelke
- pomanjkanje preglednosti pri razpisih
- težave s postopkom javnega naročanja, kjer imajo prednost turška podjetja.
- visoka inflacija in nihanje vrednosti turške lire povzročata negotovost pri poslovanju in načrtovanju
- geopolitične napetosti in notranjepolitična nestabilnost lahko vplivajo na poslovno okolje
- neenakomeren regionalni razvoj.
Uvoz in izvoz Slovenije v Turčijo
Blagovna menjava med Slovenijo in Turčijo je v letu 2024 dosegla 1.525 mio EUR, čemer se je Turčija uvrstila na 17. mesto najpomembnejših trgovinskih partneric Slovenije v blagovni menjavi.
Več o uvozu in izvozu Slovenije v Turčijo preberite tukaj
Želite prejemati najnovejše novice na vaš elektronski naslov?
Bodite obveščeni o najnovejših objavah. Na prejemanje aktualnih novic se prijavite v rubriki E-Info.