Španija 
Predstavljamo poslovno okolje Španije

Španija je razvita država z visokim dohodkom in ima 4. največje gospodarstvo v območju evra, za Nemčijo, Francijo in Italijo.
Špansko gospodarstvo je eno najhitreje rastočih v Evropi, ki ga poganja predvsem domače povpraševanje z visoko zasebno potrošnjo.
Še vedno pa sooča z nekaterimi strukturnimi izzivi, kot sta regionalna neuravnoteženost in relativno visoka stopnja brezposelnosti.
Gospodarstvo je večinoma storitveno usmerjeno in odvisno od turizma. Turizem je ključnega pomena za gospodarstvo države, saj je glavni vir dohodka Španije, država pa je ena najbolj priljubljenih turističnih destinacij na svetu.
Španija je ena največjih upravičenk sredstev iz sklada EU za okrevanje. Sredstva v obliki posojil in nepovratnih sredstev bodo v letih 2021–2026 znašala 140 mlrd EUR ali 11,2 % BDP. Sredstva bodo pomagala pri vladni strategiji digitalizacije, katere cilj je narediti državo bolj konkurenčno na mednarodnih trgih.
V gospodarstvu ima prevladujočo vlogo storitveni sektor, ki prispeva 78 % BDP, sledita mu industrija z 20 % in kmetijstvo z 2 %.
Storitveni sektor je ključni del španskega gospodarstva in zaposluje približno 76 % delovne sile. Turizem je osrednji del storitvenega sektorja, ki je v letu 2024 ustvaril 15,2 BDP države. Trenutno turistični sektor ustvarja več kot 3 mio delovnih mest. Pomembna sta tudi bančni in zdravstveni sektor. Španija sodi med vodilne države glede kakovosti zdravstva.
V zadnjih letih daje Španija velik poudarek na digitalne storitve na številnih področjih.
Industrijski sektor zaposluje približno 1/5 delovne sile. Ponaša se z močno avtomobilsko industrijo, saj je Španija je ena največjih evropskih proizvajalk avtomobilov z domačo znamko SEAT in številnimi tovarnami tujih avtomobilskih velikanov. Hitro raste tudi sektor obnovljivih virov energije, kjer se Španija uvršča med vodilne evropske države, zlasti na področju vetrne in sončne energije.
Ostale pomembne industrije so tekstilna in živilska industrija, železarstvo in jeklarstvo, ter proizvodnja pomorskih strojev in inženiring.
Kmetijski sektor zaposluje približno 4 % delovne sile in ima kljub manjšemu deležu BDP pomembno vlogo v španskem gospodarstvu in kulturi. Španija je največja svetovna proizvajalka oljčnega olja in ena največjih proizvajalk vina na svetu. V sredozemskih regijah uspevajo pomaranče, limone, mandarine in grozdje, medtem ko sta v notranjih predelih pomembni živinoreja in pridelava žit. Španija ima po zadnjih podatkih Ministrstva za kmetijstvo 30 mio hektarjev obdelovalne površine, od katerih je 12,5 % namenjenih biološkemu pridelovanju.
Poslovne priložnosti v Španiji
Špansko gospodarstvo bo po napovedih EIU leta 2025 še naprej raslo hitreje od primerljivih držav v EU.
Tržne in finančne reforme, ter znižanje obratovalnih stroškov so povečali produktivnost v primerjavi z drugimi večjimi trgi v EU.
Odlična infrastruktura, kvalificirana in cenovno konkurenčna delovno delovna sila ter dostop do financiranja, ustvarjajo privlačno naložbeno okolje.
Španija je lahko dobra iztočna točka tudi za poslovanje v Afriki in Latinski Ameriki.
Najbolj perspektivni sektorji za tuje izvoznike in vlagatelje:
- Turistični sektor: WTTC napoveduje, da bo turistični sektor do leta 2935 ustvaril 17 % BDP države. Ponujajo se številne priložnosti za razvoj trajnostnega turizma, luksuznega turizma ter digitalnih turističnih storitev. Raste tudi povpraševanje po edinstvenih kulinaričnih izkušnjah, kar odpira nove možnosti za razvoj inovativnih gostinskih storitev, ki temeljijo na lokalni gastronomiji.
- Obnovljivi viri energije: Španska vlada je izdala več načrtov in politik za spodbujanje rasti OVE v sektorju proizvodnje električne energije. Takšne vladne pobude naj bi v prihodnjih letih okrepile rast trga. Španija je ena vodilnih držav v Evropi na področju obnovljivih virov energije, predvsem sončne in vetrne energije. Sektor ponuja veliko poslovnih priložnosti, predvsem za podjetja, ki razvijajo inovativne tehnologije za učinkovitejšo izrabo obnovljivih virov in shranjevanje energije.
- IKT: Španska vlada je leta 2020 sprejela Digitalno strategijo 2025, katere cilj je med drugim spodbujati digitalno preobrazbo države z digitalno povezljivostjo, okrepljeno kibernetsko varnostjo, digitalizacijo javne uprave in vključevanjem tehnologij umetne inteligence.
Priložnosti so na področjih kibernetske varnosti, rešitev, ki omogočajo energetsko učinkovitost v različnih sektorjih, ter v tehnologiji digitalnega dvojčka, ki jo španska industrijska podjetja vse bolj sprejemajo. - Agroživilska industrija: Kljub podnebnim izzivom in omejenim vodnim virom, je špansko kmetijstvo konkurenčno zaradi sodobnih namakalnih sistemov in naprednih pridelovalnih tehnik. Španija se vse bolj usmerja v trajnostne kmetijske prakse. Priložnosti se ponujajo v ekološki pridelavi in predelavi hrane. Prav tako raste povpraševanje po premium španskih živilskih izdelkih.
- Avtomobilska industrija: Priložnosti ponuja predvsem sektor električnih vozil (EV), saj se država osredotoča na prehod na EV in razvoj infrastrukture za polnjenje. Povečana proizvodnja električnih vozil in zeleni prehod ponujata priložnosti za podjetja, ki razvijajo in proizvajajo baterije, elektroniko in druge ključne komponente za EV. Širijo se tudi nove tehnologije, kot so avtonomna vozila, umetna inteligenca (AI) napredne varnostne tehnologije.
Več o poslovnih priložnostih na španskem trgu si preberite tukaj
Tržni izzivi in mednarodno poslovanje v Španiji
- Španija ima 17 regionalnih vlad, znanih kot avtonomne skupnosti, od katerih ima vsaka različno stopnjo avtonomije in kulturne identitete. Ta dejavnik lahko oteži začetek trženjske strategije v državi. Katalonska vlada na primer zahteva, da so izdelki za distribucijo v regiji označeni v katalonskem jeziku, kar pomeni tudi višje stroške.
- Zamude pri plačilih javnega sektorja so lahko problematične, čeprav se je stanje od leta 2015, ko je bila sprejeta dodatna zakonodaja za uveljavljanje pravočasnih plačil s strani regionalnih in lokalnih oblasti, bistveno izboljšalo.
- Španija je cenovno občutljiv trg. Naraščajoče cene energije in hrane vplivajo na razpoložljivi dohodek potrošnikov. Cenovne bitke in visoka pričakovanja potrošnikov glede kakovosti zahtevajo dobro diferenciacijo izdelkov in storitev.
- Španija se že leta bori s preveliko birokracijo, z dolgimi postopki za pridobivanje dovoljenj, ter različnimi predpisi na državni, regionalni in lokalni ravni. Podjetja pogosto potrebujejo specializirane pravne in finančne storitve za navigacijo po teh postopkih.
- Izzive predstavljajo tudi regionalne ekonomske razlike ter visoka brezposelnost, ki je nad povprečjem EU.
Uvoz in izvoz Slovenije v Španijo
Blagovna menjava med Slovenijo in Španijo je v letu 2024 dosegla 1.712 mio EUR, s čemer se je Španija uvrstila na 16. mesto najpomembnejših trgovinskih partneric Slovenije v blagovni menjavi.
Več o uvozu in izvozu Slovenije v Španijo preberite tukaj
Želite prejemati najnovejše novice na vaš elektronski naslov?
Bodite obveščeni o najnovejših objavah. Na prejemanje aktualnih novic se prijavite v rubriki E-Info.