Turčija

Gospodarske panoge Turčije

Gospodarstvo

Turčija ima večinoma tržno gospodarstvo, ki temelji na storitvenem in industrijskem sektorju, čeprav tradicionalni kmetijski sektor še vedno zaposluje skoraj petino delovne sile.
Turčija je močno odvisna od uvoza nafte in plina, vendar si prizadeva za vzpostavitev odnosov s številnimi mednarodnimi partnerji in sprejema ukrepe za povečanje uporabe domačih virov energije, vključno z obnovljivimi viri, jedrsko energijo in premogom.

 

Struktura BDP

Kmetijski sektor predstavlja 7 % BDP in zaposluje približno 19 % prebivalstva. Rast sektorja ovirata nizka produktivnost in odvisnost od majhnih kmetij. Približno 11 % ozemlja Turčije se uporablja kot kmetijska zemljišča. Glavni kmetijski pridelek države je pšenica. Turčija je tretji največji izvoznik tobaka na svetu in največji proizvajalec lešnikov, ki predstavljajo skoraj 70 % svetovne proizvodnje.

Turčija je bogata z mineralni viri, a so le ti premalo izkoriščeni.

Storitveni sektor predstavlja 60 % BDP in zaposluje približno 54 % delovne sile v državi. Turizem ustvari skoraj 4 % BDP in je pomemben vir tujih valut za državo.
 
Vir: EIU; Factiva, april 2019.
 

 

Industrijski sektor

Industrijski sektor predstavlja 33 % BDP in zaposluje 27 % delovne sile. Turška vlada daje posebno prednost velikim infrastrukturnim projektom, zlasti v prometnem segmentu. V ospredju turške industrije sta avtomobilska in tekstilna industrija.

V letu 2018 je znašala rast industrijske proizvodnje 1,6 %. Za leto 2019 analitiki napovedujejo upad industrijske proizvodnje v višini -0,2 %, potem pa ponovno rast v letih 2020 in 2021 in sicer v višini 5,1 % in 4,6 %.


Predstavljamo dve gospodarski panogi na turškem trgu:


Turizem - hotelirski sektor

Vrednost hotelirskega sektorja predstavlja vse prihodke, ki jih ustvarijo hoteli, moteli in drugi ponudniki nastanitev, obseg trga pa je opredeljen kot število hotelov v državi.

Turški hotelirski sektor je v obdobju 2014-2018 upadal po -12,2 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 ustvaril vrednost 4,4 mlrd EUR.
Turčija je privlačna za tuje turiste, predvsem zaradi svoje bogate zgodovine in kulturne dediščine. Državo je v letih 2016 in 2017 pretresel val terorističnih napadov, kar je negativno vplivalo na turistično industrijo. Poleg tega je turiste odvračalo tudi nestabilno politično okolje, ki so ga povzročili zaostreni odnosi z Rusijo in dva neuspela poskusa državnega udara.

Najbolj donosen segment turškega hotelirskega sektorja je segment nastanitev za prosti čas, saj je v letu 2018 ustvaril prihodke v višini 4 mlrd EUR, kar predstavlja 91,3 % celotne vrednosti sektorja.

Analitiki napovedujejo, da bo turški hotelirski sektor v obdobju 2019-2023 še naprej upadal, a po manjši, -1,2 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 dosegel vrednost 3,9 mlrd EUR. V napovedanem obdobju naj bi vrednost sektorja rasla na podlagi povečanega tujega povpraševanja, ko se bo socialno-politično okolje države stabiliziralo. Tudi ugodne povprečne cene nastanitev pospešujejo povpraševanje. Turška vlada je sprejela več ukrepov za pospeševanje okrevanja turističnega sektorja. Ukrepi vključujejo razvoj strategije turizma do leta 2023, v skladu s katero vlada načrtuje razvoj več-funkcijskega pristopa k segmentu turizma za prosti čas, s poudarkom na posameznih destinacijah. To bo pripomoglo k povečanju povpraševanja v turškem hotelirskem sektorju.
 

Največji konkurenti na trgu so:

  • AccorHotels
  • Anemon Hotels
  • Hilton Worldwide Holdings Inc
  • Wyndham Worldwide Corporation
 
Turški hotelirski sektor je v letu 2018 zrasel za 0,8 % in dosegel vrednost 4,4 mlrd EUR. Povprečna letna stopnja rasti za obdobje 2014–2018 je znašala -12,2 %.
 

Vrednost sektorja po letih (v mio EUR) 

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2014 6.541  
2015 6.396 -18,0 %
2016 5.225 -19,1 %
2017 4.513 -11,3 %
2018 4.406 -0,8 %
 

Po napovedih analitikov bo turški hotelirski sektor v letu 2023 dosegel vrednost 3,9 mlrd EUR. Napovedana povprečna letna stopnja rasti za obdobje 2019-2023 je -1,2 %.

 

Napoved vrednosti sektorja po letih (v mio EUR) 

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2019 4.513 -0,7 %
2020 4.322 -1,0 %
2021 4.132 -1,6 %
2022 3.951 -1,8 %
2023 3.951 -0,8 %
 

Najbolj donosen segment turškega hotelirskega sektorja je segment namestitev za prosti čas, ki je v letu 2018 ustvaril 91,3 % celotne vrednosti sektorja.
 

Tržna segmentacija po segmentih za leto 2018 glede na vrednost (v odstotkih)

 
Nastanitve za prosti čas 91,3 %
Poslovni segment 8,7 %
  

Največja podjetja na področju hotelirskega sektorja v Turčiji (2018) 

Podjetje Prihodki v mio EUR
Anadolu Turizm Yatirimlari Anonim Sirketi 2.729,01
Fine Otel Turizm Isletmecilik Anonim Sirketi 554,33
Merit Turizm Yatirim Ve Isletme Anonim Sirketi 341,13
Yazici Turizm Marmaris Isletmeleri Anonim Sirketi 255,85
Oger Otel Isletmeleri Turizm Ve Ticaret Anonim Sirketi 213,20
Tt Hotels Turkey Otel Hizmetleri Turizm Ve Ticaret Anonim Sirketi 176,70
Divan Turizm Isletmeleri Anonim Sirketi 136,45
 



Letne vrednosti trga so preračunane iz USD v EUR po povprečnih letnih tečajih EIU, povprečne letne stopnje rasti pa se nanašajo na dolarske vrednosti.

Vir: Factiva, oktober 2019.
 

Avtomobilska industrija - proizvodnja avtomobilov

Turška proizvodnja avtomobilov je v obdobju 2014-2018 rasla po 6,7 % povprečni letni stopnji in v letu 2018 dosegla vrednost 20,3 mlrd EUR. Rast proizvodnje avtomobilov gre predpisati predvsem naraščajoči kupni moči turških potrošnikov in posledično povečanemu povpraševanju. Približno 80 % avtomobilov Turčija izvozi v Evropo. Povečano povpraševanje iz evropskih trgov, predvsem iz Italije in Francije, je pripomoglo k rasti proizvodnje avtomobilov v Turčiji.

Turčija je v zadnjih letih precej vlagala v cestno infrastrukturo države, kar je tudi povečalo povpraševanje po avtomobilih. Most Yavuz Sultan Selim, ki je stal 2,1 mlrd EUR, je voznikom v Istanbulu omogočil dodatno možnost prehoda čez Bosforjevo ožino, kar je precej zmanjšalo prometne zastoje v Istanbulu. Dokončani pa so bili tudi številni drugi cestni projekti, vključno z Otoyol 54 na vzhodu države. Takšni infrastrukturni projekti pozitivno vplivajo tudi na povpraševanje po avtomobilih.

Analitiki napovedujejo, da bo turška proizvodnja avtomobilov v obdobju 2019-2023 upadala po -1,1 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 dosegla vrednost 18,3 mlrd EUR. Pričakuje se, da bo rast v naslednjih petih letih močno upadla, predvsem zaradi političnih pretresov, ki jih trenutno doživlja država.

 

Največji konkurenti na trgu so:

  • Fiat Chrysler Automobiles NV
  • Hyundai Motor Company
  • Renault SA
  • Toyota Motor Corporation
 
Turška avtomobilska proizvodnja se je v letu 2018 zmanjšala za 10,7 % in dosegla vrednost 20,3 mlrd EUR. Povprečna letna stopnja rasti za obdobje 2014–2018 je znašala 6,7 %.
 

Vrednost proizvodnje po letih (v mio EUR) 

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2014 13.984  
2015 18.018 7,7 %
2016 19.099 6,3 %
2017 23.805 26,7 %
2018 20.338 -10,7 %
 
 
Po napovedih analitikov bo turška avtomobilska proizvodnja v letu 2023 dosegla vrednost 18,3 mlrd EUR, kar je 5,4 % manj kot leta 2018. Napovedana povprečna letna stopnja rasti za obdobje 2019-2023 je -1,1 %.
 

Napoved vrednosti proizvodnje po letih (v mio EUR) 

Leto EUR Povprečna letna
stopnja rasti
2019 20.088 -5,4 %
2020 18.474 -3,9 %
2021 18.016 -0,2 %
2022 17.822 1,4 %
2023 18.306 2,9 %
 


Turčija predstavlja 6,3 % evropske proizvodnje avtomobilov glede na vrednost.
 

Tržna segmentacija v regiji za leto 2018 (v odstotkih) 

Rusija 7,1 %
Turčija 6,3 %
Poljska 2,1 %
Ostale evropske države 84,5 %
 
 

Največja podjetja na področju proizvodnje avtomobilov v Turčiji (2018) 

Podjetje Prihodki v mio EUR
Ford Otomotiv Sanayi AS 5.720,59
Toyota Otomotiv Sanayi Turkiye Anonim Sirketi 4.126,87
Tofas Turk Otomobil Fabrikasi AS 3.281,78
Hyundai Assan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi 2.398,16
Karsan Otomotiv Sanayii ve Ticaret AS 289,22
Temsa Ulasim Araclari Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi 271,46
Honda Turkiye Anonim Sirketi 199,93
 
 

Največja podjetja na področju proizvodnje avtomobilskih delov v Turčiji (2018) 

Podjetje Prihodki v mio EUR
Bosch Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi 1.226,23
Jamak Jant Makina Imalati Sanayi Ve Ticaret A S 621,66
Autoliv Cankor Otomotiv Emniyet Sistemleri Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi 323,83
Teklas Kaucuk Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi 319,88
Eldor Elektronik Ve Plastik Malzemeleri Uretim Ve Ticaret Limited Sirketi 284,25
Abdulkadir Ozcan Otomotiv Lastik Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi 278,64
Beycelik Gestamp Otomotiv Sanayi Anonim Sirketi 272,22
 


Letne vrednosti trga so preračunane iz USD v EUR po povprečnih letnih tečajih EIU, povprečne letne stopnje rasti pa se nanašajo na dolarske vrednosti.

Vir: Factiva, oktober 2019.

 

Poglejte si tudi:

Bilateralni ekonomski odnosi s Slovenijo

Poslovanje