Turčija med ukrajinsko krizo išče nove poslovne priložnosti

četrtek, 16. junij 2022
Vojna v Ukrajini je močno prizadela turško gospodarstvo in izpostavila številna neravnovesja in ranljivost Turčije. Svetovni dvig cen energentov in živil, ki ga je sprožila ukrajinska vojna, povečuje trajni trgovinski primanjkljaj in primanjkljaj na tekočem računu Turčije, prav tako pa slabi turško liro in zvišuje že tako visoko inflacijo. Tudi dohodek od ruskih in ukrajinskih turistov, ki so leta 2021 predstavljali 25 % vseh tujih obiskovalcev, se je leta 2022 zmanjšal. Turški izvoz v Rusijo in Ukrajino se sooča z logističnimi ozkimi grli, turška podjetja, ki delujejo v Ukrajini, pa se soočajo z resnimi motnjami na trgu in pogoji poslovanja.

Vendar pa je kriza predstavila tudi nekatere potencialne priložnosti, ki izhajajo iz odločitve turške vlade, da se ne pridruži večini svojih zahodnih zaveznikov pri uvedbi sankcij proti Rusiji. Turčija je uradno obsodila rusko invazijo in ponovno izrazila podporo ozemeljski celovitosti Ukrajine. Vendar pa ob upoštevanju svojih tesnih odnosov z Rusijo in odvisnosti od ruskega plina in drugih surovin, še naprej posluje z državo.

Iskanje novih poslovnih priložnosti

Turški proizvajalci kovin, papirja in perutninskih izdelkov so se ponudili kot alternativni dobavitelji blaga, ki ga zlasti države EU niso več pripravljene kupovati iz Rusije in jih tudi ne morejo pridobiti iz Ukrajine. Vse večji prepad med Zahodom in Kitajsko, ki je podprla Rusijo, ter težnje po skrajšanju dobavne verige, podpirajo prizadevanja turških proizvajalcev oblačil in številnih drugih izdelkov, da bi si v Evropi pridobili tržni delež od azijskih dobaviteljev.

Priložnosti pa ima Turčija tudi na področju vojaške opreme, saj po vsem svetu narašča poraba za obrambo, hkrati pa je vse več pomislekov glede pridobivanja vojaške opreme od Rusije.

Turčija tudi privablja mednarodna podjetja z regionalnimi vozlišči v Moskvi, da se preselijo v turško poslovno in finančno prestolnico Istanbul.

Turški proizvajalci in trgovci želijo izkoristiti odhod zahodnih blagovnih znamk iz Rusije.

Turški trgovci in proizvajalci poskušajo zapolniti vrzeli na ruskih trgih, ki so nastale zaradi odhoda zahodnih blagovnih znamk. Turško združenje blagovnih znamk (BMD) je aprila in maja 2022 organiziralo izlete v Moskvo na srečanje s predstavniki ruskih nakupovalnih središč. BMD zastopa 500 veleblagovnic in maloprodajnih blagovnih znamk v sektorju oblačil, obutve, komunikacijske opreme, gospodinjskih aparatov, kozmetike, ter pohištva in izdelkov za dom. Eden od ciljev BMD je, da bi turške blagovne znamke do leta 2023 imele 20.000 trgovin po vsem svetu.
  • Turški proizvajalec čevljev FLO namerava prevzeti več kot 100 trgovin v Rusiji od blagovne znamke Reebok, ki je v lasti ameriške skupine Authentic Brands Group.
  • Turška družba Fiba Holding ima že dolgo franšizo za britansko blagovno znamko Marks & Spencer, in sicer za Rusijo, Ukrajino in Turčijo. Po odločitvi Marks & Spencer, da se umakne z ruskega trga, bo družba Fiba Holding prevzela verigo 48 trgovin Marks & Spencer, ki jih bo vodila pod drugo blagovno znamko.
  • Po odločitvi švedske pohištvene verige IKEA, da se umakne iz Rusije, bo banka Credit Europe Bank, ki je v lasti Fiba Holding, v Rusiji prevzela polno lastništvo nad Ikano Bank, ki je bila prej v delni lasti IKEA.
  • Belgijsko-brazilska pivovarna Anheuser-Busch InBev je napovedala, da namerava zapustiti Rusijo s prodajo svojega deleža v skupnem podjetju s turškim Anadolu Efesom.
  • Turški izvoz kmetijskih izdelkov (na primer paradižnika) v Rusijo, ima sedaj manj nadzora in fitosanitarnih pregledov kot v preteklosti.
Podatki turškega statističnega inštituta (TurkStat) kažejo, da se je celotni izvoz Turčije v Rusijo, v marcu 2022 medletno zmanjšal za -39 %, potem ko je januarja in februarja narasel za približno 20 %. Izvoz je začel močno naraščati aprila, ko je bil le za 6 % pod ravnjo iz leta prej. Leta 2021 je turški izvoz v Rusijo znašal 5,8 mlrd USD, kar predstavlja le 2,6 % celotnega izvoza države.

Letos manj ruskih turistov v Turčiji

Rusija je bila v zadnjih letih največji turški turistični trg. Leta 2021 je turški turistični sektor ustvaril 20,8 mlrd USD prihodkov ali 2,6 % BDP. V tem letu je Turčijo po podatkih Ministrstva za kulturo in turizem, obiskalo 4,7 mio ruskih obiskovalcev, kar predstavlja 19 % vseh. Letos bo upad ruskih turistov velik. Rusi, ki želijo potovati v tujino, se soočajo z visokimi cenami letalskih vozovnic zaradi visokih stroškov goriva in zmanjšanega števila letov zaradi sankcij, ki vplivajo na zakup in popravila letal.

Zasebna turška letalska družba Pegasus je marca za kratek čas ustavila lete v Rusijo, kot razlog pa je navedla operativna tveganja pri zavarovanju, najemu, poslovanju in vzdrževanju, ki so posledica uvedenih sankcij.

Kljub temu je nacionalni prevoznik Turkish Airlines, ki je v 49 % državni lasti, ruskim turističnim podjetjem dodelil dodatne sedeže na letalih.
Medtem hoteli, trgovci na drobno in ponudniki gostinskih storitev v Antaliji in drugih turističnih destinacijah, ki so priljubljene med Rusi, vse pogosteje sprejemajo ruske kartice Mir, ki so jih že priznale turške državne banke.



Kljub tem dogovorom pa bo število Rusov, ki bodo letos obiskali Turčijo, verjetno manjše od ravni iz leta 2021. Čeprav glavna poletna sezona šele prihaja, je ministrstvo za turizem v obdobju januar-april 2022, v Turčiji zabeležilo le 491.000 ruskih obiskovalcev. To je za -11 % manj kot leto prej, ko je pandemija korona virusa še vedno omejevala mednarodna potovanja. Nasprotno pa se je skupno število tujih obiskovalcev iz vseh držav povečalo za 175 %. Medletni upad ruskih prihodov je bil v marcu 2022 -48 % in v aprilu -16 %.
 

Turčija, novo varno zavetje za ruske bogataše 

Številni Rusi selijo sredstva v Turčijo. Od invazije na Ukrajino vse več Rusov v Turčiji odpira bančne račune, ustanavlja podjetja in kupuje nepremičnine.

Število podjetij, ustanovljenih z ruskim kapitalom, se je od februarja 2022 močno povečalo, zlasti v Antaliji. Več Rusov je odprlo tudi bančne račune v Turčiji.

Turška centralna banka je marca 2022 ocenila neposredne tuje naložbe (NTI) ruskega izvora na 7 mio USD, kar je sicer manj kot 2,5 % vseh, vendar več kot v letih 2020 in 2021 in v prvih dveh mesecih leta 2022 skupaj. Aprila so bili ruski državljani na vrhu seznama tujih kupcev nepremičnin v Turčiji, saj so po podatkih turškega statističnega urada TurkStat, kupili 1.152 stanovanjskih enot v primerjavi s 547 v marcu, kar je bil dosedanji rekord.
 
Viri: Factiva, The Economist Intelligence Unit
 

Preberite še:

Turčija in Rusija za plačila v nacionalnih valutah v turizmu
 
Globalni trendi na področju turizma

Vpliv rusko-ukrajinske vojne na turistični sektor

Priložnosti na turškem trgu