Naložbe v hrvaški hotelski sektor ustvarjajo visoko dodano vrednost
Naložbe v hrvaški hotelski sektor ustvarjajo visoko dodano vrednost, zaposlitvene možnosti in proračunske prihodke
Hrvaška turistična zveza HUT je predstavila študijo o ekonomskem vplivu naložb hotelskih podjetij na Hrvaškem, ki jo je izvedlo svetovalno podjetje HD Consulting.Študija razkriva, da naložbe v hrvaški hotelski sektor ustvarjajo znatno dodano vrednost, zaposlitvene možnosti in proračunske prihodke.
Naložbe domačih hotelskih podjetij v hotele in kampe višje kategorije ustvarjajo številne gospodarske koristi, kot so povečanje prihodkov od naložbene nepremičnine, povečanje prihodkov od turizma v destinaciji in zunaj nje, spodbujanje zaposlovanja ter zvišanje prispevkov v lokalne in državne proračune.
Raziskava je zajela 20 naložb v hotele in kampe, s strani 6 vodilnih hrvaških turističnih podjetij, v skupni vrednosti 570 mio EUR, izvedenih med letoma 2016 in 2025. Ta podjetja so Valamar Riviera, Maistra, Plava Laguna, Jadranka, Arena Hospitality Group in Aminess.
Rezultati raziskave so pokazali, da te naložbe v 8 letih ustvarijo dodano vrednost, ki je enaka njihovim stroškom, državi pa v celoti povrnejo svojo vrednost v 12 letih samo s fiskalnimi in parafiskalnimi prispevki.
Te naložbe so povečale letne prihodke od turizma za 319,75 mio EUR, ustvarile 1.483 neposrednih in 1.175 posrednih delovnih mest ter ustvarile 47,27 mio EUR letnih fiskalnih in parafiskalnih prihodkov, skupaj z enkratnimi posrednimi državnimi prispevki v skupni višini 54,14 mio EUR iz plač in dohodnine izvajalcev ter DDV na opremo in pohištvo.
To pomeni, da lahko vsak 1 mio EUR, vložen v hotelske in kamperske nastanitve, prinese letno povečanje prihodkov od turizma v višini 560.600 EUR, 2,6 neposrednih in 2,1 posrednih novih delovnih mest, 82.800 EUR letnih javnih prispevkov in enkratne prispevke v višini 94.900 EUR.
Nizek delež hotelskih nastanitev
Vendar pa hotelske namestitve predstavljajo le 9,5 % celotne zmogljivosti na Hrvaškem, kar je precej manj kot v konkurenčnih sredozemskih destinacijah.HUT meni, da je ta struktura namestitve glavni vzrok za prekomerni turizem, ki v glavni sezoni obremenjuje vse več hrvaških destinacij in prispeva k najnižji povprečni dnevni porabi turistov med sredozemskimi konkurenti.
Hoteli namreč ustvarjajo bistveno daljšo turistično sezono in višjo povprečno porabo s precej manjšim pritiskom na naravne vire in infrastrukturo.
Spodbujanje naložb v hotelske nastanitve zato lahko hkrati poveča gospodarske koristi in zmanjša negativni vpliv turizma na lokalne skupnosti in okolje.
Države v regiji, ki si prizadevajo povečati svoj turistični potencial, uporabljajo vrsto spodbud za naložbe v hotele, ki jih na Hrvaškem primanjkuje. Te vključujejo subvencionirana posojila, nepovratna sredstva in davčne olajšave, zlasti za nepremičnine višje kategorije.
Tudi široka uporaba zakonsko reguliranih modelov mešane rabe pomembno prispeva k donosnosti projektov, privlačnosti za naložbe in globalni konkurenčnosti destinacije.
HUT je predstavil tudi analizo spodbud za naložbe v turizem v Avstriji, Črni gori, Italiji, Grčiji, Srbiji, Albaniji ter na Madžarskem, Portugalskem in Malti.
Analiza je pokazala naraščajočo strateško vlogo države pri oblikovanju turističnih naložb ter da sodobne spodbujevalne politike presegajo tradicionalne subvencije in prevzemajo vlogo aktivnih razvojnih strategij. Spodbude niso omejene le na finančno podporo, temveč vključujejo tudi upravljanje smeri, strukture in rezultatov naložb s pomočjo sofisticiranih, več-komponentnih modelov.
HUT je predstavil svoje predloge za spodbujanje naložb v nove in obstoječe hotele in kampe ter za preureditev zasebnih nastanitev v hotelske objekte.
Rekordne napovedi za hrvaški turizem
Po napovedih WTTC naj bi tuji turisti leta 2025 na Hrvaškem porabili približno 16,1 mlrd EUR, kar je približno 1 mlrd EUR ali 6,9 % več kot leta 2024. Leta 2035 naj bi poraba tujih turistov dosegla že 19,6 mlrd EUR.Domači turisti naj bi letos porabili približno 2,7 mlrd EUR, kar je 6,4 % več kot leta 2024.
Skupni prihodki od turizma naj bi v 2025 dosegli 21,3 mlrd EUR, kar bo preseglo ravni pred pandemijo.
Po napovedih WTTC naj bi hrvaški turistični sektor leta 2025 podpiral 488.000 delovnih mest, do leta 2035 pa naj bi se njihovo število povečalo na več kot 564.000.
Do 1. maja 2025 so na Hrvaškem zabeležili 2,4 mio prihodov in 6,7 mio prenočitev, kar je 3 % več prihodov in 4 % več prenočitev kot v enakem obdobju lani.
Hrvaška je ena vodilnih turističnih destinacij v Sredozemlju. Njen turistični sektor je hrbtenica hrvaškega gospodarstva in ustvari približno 20 % BDP.

Viri:
- Factiva
- HINA
- See News
- EmergingMarketWatch
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju turizma
Hrvaški turizem je v letu 2024 ponovno beležil rekordne rezultate
Hrvaška se sooča z izzivi množičnega turizma
Hrvaški turizem
Poslovno okolje Hrvaške
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.