Hrvaška

Gospodarske panoge Hrvaške


Oglejte si predstavitve gospodarskih panog po področjih:

 
Področje
Gospodarstvo ter možnost vstopa na hrvaški trg
Gospodarske panoge Hrvaške - Turizem
Ostale perspektivne panoge na trgu
 

Gospodarstvo ter možnost vstopa na hrvaški trg

Vpogled v trg

Hrvaška ima za Slovenijo drugo najbolj razvito gospodarstvo na Balkanu in igra pomembno vlogo v gospodarskem in političnem okviru jugovzhodne Evrope.

Turizem je eden od stebrov hrvaškega gospodarstva, ki predstavlja skoraj 1/4 hrvaškega BDP.

Hrvaška si tudi prizadeva, da bi postala regionalno energetsko vozlišče.

Članstvo Hrvaške v EU je povečalo njeno gospodarsko stabilnost in zagotovilo nove priložnosti za trgovino in naložbe.
 

Industrijski sektor

Industrijski sektor na Hrvaškem ustvari 24 % BDP in zaposluje več kot 1/4 aktivnega prebivalstva. 

Hrvaška industrija je osredotočena na konkurenčne dejavnosti, kot so tekstilna in lesna industrija, jeklarstvo, proizvodnja aluminija in živilska industrija. Ker ima Hrvaška več kot 1/3 ozemlja pokritega z gozdovi, je lesna industrija eden od temeljnih gospodarskih segmentov.

Po podatkih hrvaškega statističnega urada, se je hrvaška industrijska proizvodnja v letu 2022 na letni ravni povečala za 1,6 %, potem ko se je v letu 2021 povečala za 6,7 %, leta 2020 pa zmanjšala za -3,4 %.
 

Tržni izzivi

Hrvaška je trg s približno 4 milijoni prebivalcev, BDP na prebivalca pa dosega okoli 70 % povprečja EU.

Od vstopa v EU je več 100.000 kvalificiranih, visoko izobraženih mladih delavcev odšlo na bolje plačana delovna mesta v razvitejše države EU. To je povzročilo potrebo po uvoženi delovni sili v številnih panogah, zlasti v turizmu in gradbeništvu.

Kljub pomembnemu napredku pri gospodarskih in upravnih reformah od osamosvojitve leta 1991, je Hrvaška še vedno gospodarstvo v razvoju s številnimi težavami, kot so težave v sodstvu, zapletena birokracija, razmeroma visoki operativni stroški ter korupcija.
Davki na delo so relativno visoki.

 

Priložnosti na trgu

Najbolj obetavni sektorji za naložbe na Hrvaškem so turizem, telekomunikacije, farmacija in zdravstvo ter bančništvo.

Priložnosti za naložbe v močnem IT sektorju Hrvaške naraščajo in bodo v prihodnjih letih ponudile nove priložnosti, povezane z energetskim prehodom.

Hrvaška bo do leta 2030 prejela več kot 25 mlrd EUR sredstev EU, kar bi lahko znatno spodbudilo gospodarstvo. To vključuje okoli 6 mlrd EUR nepovratnih sredstev prek Sklada EU za oživitev in odpornost, od katerih bo 40 % v naslednjih 3-5 letih porabljenih za zeleni prehod, 20 % pa za projekte digitalne preobrazbe.

Sektorji, ki ponujajo veliko poslovnih priložnosti so predvsem kibernetska varnost, pametne tehnologije, obnovljivi viri energije in medicinski turizem.
 

Vstop na trg  

Podjetja, ki razmišljajo o vstopu na hrvaški trg, bi morala upoštevati cenovno občutljivo naravo hrvaških potrošnikov in preudarno izbrati ustrezno vstopno strategijo. Najnižja tveganja imajo zastopstvo, agencija ali distribucija.
 
Ustanovitev podjetja na Hrvaškem je enostavna. Poenostavljeni postopki registracije podjetja spodbujajo tuje poslovneže, da se za različne naložbe in dejavnosti odločijo za to državo.
 
Podjetja, ki vstopajo na hrvaški trg, morajo biti pripravljena na zrel trg z močno in dobro uveljavljeno konkurenco.


Gospodarske panoge Hrvaške - Turizem

Vpogled v trg

Hrvaška turistična industrija je v zadnjih letih hitro rasla. Glavni faktorji rasti so stabilna politična in gospodarska situacija ter razširitev letalskih povezav z nizko-cenovnimi letalskimi prevozniki, ki so Hrvaško naredile bolj dostopno za turiste iz zahodne Evrope.

Pandemija Covid-19 je rast turizma začasno zaustavila, vendar ima kljub temu hrvaški turistični trg dolgoročen potencial rasti.

Čeprav hrvaški turistični trg hitro raste, pa država ne pritegne enakega števila obiskovalcev kot bolj uveljavljeni konkurenčni trgi v regiji, kot so Grčija, Italija in Španija, kar pušča prostor za nadaljnjo širitev.

Od januarja 2023 je Hrvaška polnopravna članica schengenskega območja, kar bo v prihodnje olajšalo regionalna potovanja.

Hrvaška si prizadeva za privabljanje obiskovalcev in vlagateljev tudi iz oddaljenih trgov v azijsko-pacifiški regiji, predvsem iz Južne Koreje in Kitajske.

Hrvaška vlada močno podpira turistično industrijo, ki pomembno prispeva k zaposlovanju in gospodarski rasti.
Hrvaška državna turistična skupnost (HTZ) pripravlja vrsto trženjskih projektov, kot so Hrvaška 365, Gourmet 365, Hrvaška, polna življenja in Hrvaška, polna otokov za odkrivanje. Cilj teh kampanj je diverzifikacija turistične industrije v državi (kultura, gastronomija, kolesarjenje, poslovni turizem, wellness, ter zdravje in aktivnost) ter privabljanje turistov tudi izven glavne turistične sezone in glavnih turističnih destinacij.

 
Podatki za leto 2022 

Po podatkih hrvaškega ministrstva za turizem in šport, je Hrvaška leta 2022 sprejela 18,9 mio turistov, kar je 37 % več kot leto prej. Rekordno leto za hrvaški turizem je še vedno leto 2019, ko je državo obiskalo 21 mio turistov.
 
V letu 2022 je bilo na Hrvaškem tudi za 25 % več nočitev, ki so dosegle 104,8 mio.
Največ nočitev je bilo v letu 2022 zabeleženih v Rovinju (4,2 mio), Dubrovniku (3,8 mio), Poreču (3,4 mio), Splitu (3,1 mio) in Medulinu (3 mio).
 
Največ nočitev na Hrvaškem so v letu 2022 ustvarili tuji gosti iz Nemčije (24,9 mio), Slovenije (10,1 mio), Avstrije (8,2 mio), Poljske (6,7 mio), Češke (6 mio) in Italije ( 4,2 mio).
 

 
Napovedi trga 

Analitiki Fitch Solutions hrvaškemu turističnemu sektorju do leta 2027 napovedujejo močno rast. Glavni faktorji rasti bodo povečano povpraševanje po obdobju pandemije, izboljšanje mednarodnih prometnih povezav, vstop v Schengensko območje in številne marketinške kampanje.
 
Po napovedih naj bi se število turistov na Hrvaškem v letu 2027 povzpelo že na 23,2 mio.
 

 
Največji hrvaški turistični trgi 

Največ turistov je Hrvaško v letu 2022 obiskalo iz Nemčije (3.281.187). Sledijo turisti iz Avstrije (1.453.241), Slovenije (1.418.967), Poljske (1.005.957) in Italije (908.160).
 
Hrvaško je v letu 2022 obiskalo 1.418.976 slovenskih turistov, medtem ko je Slovenijo v tem letu obiskalo 213.822 hrvaških turistov.
 

Medsebojni turistični obisk (Slovenija-Hrvaška)


 

Konkurenca na trgu

Hrvaški hotelski in nastanitveni sektor ponuja veliko prostora za rast in bo v prihodnjih letih verjetno privabil znatne naložbe.

V državi so prisotne številne svetovne hotelske skupine, predvsem v Zagrebu, Dubrovniku in Splitu.

Na trgu obstaja tudi več manjših lokalnih blagovnih znamk.

 
Največja turistična podjetja na Hrvaškem 

Podjetje Prihodki v mio EUR (2022)
Valamar Riviera dd 335,63
Maistra dd 161,04
Plava Laguna dd Porec 141,65
Cemex Hrvatska D.D. 124,41
Jadrolinija 81,62
Sunce hoteli dd 63,39
HUP-Zagreb dd 61,91
Atlas D.D. 51,84


Ostale perspektivne panoge na trgu


IKT

Rast hrvaškega trga IKT je bila v zadnjih 5 letih stabilna, zaradi močnih prizadevanj vlade za posodobitev, številnih naložb podjetij in velikega povpraševanja potrošniških.
Hrvaški trg IKT je še vedno razmeroma nenasičen, zato ponuja številne priložnosti na področjih računalništva v oblaku, programske opreme za upravljanje odnosov s strankami, interneta stvari, e-trgovine in dela od doma.
Največji odjemalci na IKT trgu so sektor telekomunikacij, finančne institucije, zdravstvo in maloprodaja, naraščajoče povpraševanje pa je tudi v komunali, proizvodnji, transportu, turizmu, javnem sektorju ter malih in srednje velikih podjetjih (MSP).

 
Energetika in obnovljivi viri energije

Februarja 2020 je hrvaška vlada sprejela novo energetsko strategijo za obdobje do leta 2030, z obeti do leta 2050. Strategija vključuje širok spekter pobud na področju energetske politike, ki bodo izboljšale energetsko varnost, povečale energetsko učinkovitost, zmanjšale odvisnost od fosilnih goriv in povečale lokalno proizvodnjo.
Najbolj perspektivna področja so shranjevanje energije, fotovoltaika, soproizvodnja toplote in električne energije ter energetska učinkovitost, oziroma način upravljanja in omejevanja rasti porabe energije.


Zdravstvo

Hrvaški zdravstveni trg naj bi v prihodnjih letih rasel. Sedanja vlada si je zastavila zahteven cilj, odpraviti dolg javnih bolnišnic ter hkrati izboljšati učinkovitost in kakovost hrvaškega javnega zdravstvenega sistema. Država ima potencial, da zaradi zdravstvenega turizma preraste lokalni trg zdravstvenega varstva.
Hrvaška je priljubljena destinacija medicinskega turizma za zobozdravstvene storitve, rehabilitacijo, ortopedijo, dermatologijo in estetsko kirurgijo, z velikim potencialom za nadaljnjo rast. Izboljšano regulativno okolje, ki je v celoti usklajeno s predpisi EU, številnim novim podjetjem omogoča enostaven in hiter vstop na trg.
Zdravstveni turizem spodbuja povpraševanje po visokokakovostnih medicinskih, zobozdravstvenih in farmacevtskih izdelkih, pa tudi po gostinskih storitvah v zdravstvenem sektorju, zdravstveni programski opremi in tele-medicini.
 


Viri:
  • Factiva
  • EIU
  • Fitch Solutions
  • Hrvaški državni zavod za statistiko
  • Slovenska turistična organizacija
 
 
Posodobljeno: marec 2023
 

 

Poglejte si tudi: