Ameriške carine na uvoz avtomobilov pretresajo avtomobilsko industrijo
Aprila začnejo veljati 25 % carine na uvoz avtomobilov v ZDA
27. marca je ameriški predsednik Donald Trump napovedal, da aprila uvaja 25 % carine na uvoz avtomobilov v ZDA.
Napovedane carine so razburkale globalno avtomobilsko industrijo. Svetovni proizvajalci avtomobilov so že opozorili na takojšnja zvišanja cen in upad povpraševanja, trgovce pa skrbi izguba delovnih mest v velikih državah izvoznicah avtomobilov, med katerimi so mnoge zaveznice ZDA.
Večina cen delnic avtomobilskih proizvajalcev je padla že na dan napovedi carin, z izjemo delnic ameriškega proizvajalca električnih vozil Tesla, saj je podjetje Elona Muska manj izpostavljeno carinam kot njegovi konkurenti.
ZDA so največji svetovni uvoznik avtomobilov. Največ jih uvozijo iz Japonske, Južne Koreje in Nemčije, skupaj z vozili iz sosednje Kanade in Mehike. Po podatkih raziskovalnega podjetja GlobalData je bila skoraj polovica vseh avtomobilov, ki so bili lani prodani v ZDA, uvoženih.

Vpliv carin na evropsko avtomobilsko industrijo
Evropska avtomobilska industrija je pozvala k čezatlantskemu dogovoru, da bi preprečila carine.Podjetja Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Porsche in Continental so na dan objave carin izgubila 5,5 mlrd EUR skupne tržne vrednosti.
V nemškem Volkswagnu menijo, da bodo negativne posledice morali nositi celotna avtomobilska industrija, globalne dobavne verige, podjetja ter kupci.
Proizvajalci avtomobilov se morajo zdaj odločiti, ali bodo večjo proizvodnjo lokalizirali v ZDA, prevzeli stroške carin ali jih prenesli na potrošnike.
- Nekateri, med njimi Volvo Cars, Volkswagnov Audi, Mercedes-Benz in Hyundai, so že napovedali, da bodo preselili nekaj proizvodnje.
- Ferrari, ki vse svoje avtomobile izdeluje v Italiji, namerava zvišati cene za nekatere modele do 10 %.
- Tudi francoski dobavitelj avtomobilskih delov Valeo pravi, da nima druge izbire, kot da zviša cene.
- Nemški BLG Group, ponudnik pristaniške logistike za enega najbolj obremenjenih avtomobilskih ladijskih terminalov v Bremerhavnu, načrtuje -15 % zmanjšanje prometa zaradi carin, ki bodo začele veljati za avtomobile od 3. aprila, za avtomobilske dele pa od 3. maja 2025.
Vpliv carin na azijsko avtomobilsko industrijo
Ameriške carine na uvoz avtomobilov bodo močno prizadele azijsko avtomobilsko industrijo.Za Japonsko in Južno Korejo so carine, ki jih je napovedal ameriški predsednik Donald Trump, udarec domači avtomobilski industriji, ki je v obeh državah gospodarski steber in vir nacionalnega ponosa.
Po objavi carin, ki bodo začele veljati aprila, so cene delnic japonskih avtomobilskih proizvajalcev Toyota in Honda ter južnokorejskih Hyundai Motor in Kia Corporation upadle, kar je tem podjetjem znižalo vrednost za približno 16,5 mlrd USD (15,2 mlrd EUR).
Vpliv avtomobilske proizvodnje na azijska gospodarstva je zelo močan. Proizvajalci avtomobilov tvorijo jedro obsežnih mrež skupinskih podjetij, ki vplivajo na skoraj vse vidike poklicnega življenja v obeh državah.
Japonska
Na Japonskem avtomobilska industrija predstavlja približno 3 % BDP.Leta 2023 je Japonska izvozila 4,4 mio vozil, od tega je eno tretjino izvozila v ZDA.
Po podatkih raziskovalne družbe Teikoku Databank je maja lani japonska avtomobilska dobavna veriga obsegala okoli 60.000 podjetij.
Po podatkih japonskega združenja avtomobilskih proizvajalcev, avtomobilska industrija v državi zaposluje več kot 5 mio ljudi ali 8 % celotne delovne sile.

Južna Koreja
Južnokorejska avtomobilska industrija je največji delodajalec v državi. Avtomobili in avtomobilski deli predstavljajo 14 % celotnega izvoza. Približno polovica jih gre v ZDA.V Gwangjuju v Južni Koreji, kjer so tovarne, ki izvažajo Kia modele Sportage, Soul in Seltos v ZDA, so delavci in proizvajalci zaskrbljeni zaradi obsega proizvodnje in delovnih mest.
Carine skrbijo tudi ameriškega proizvajalca avtomobilov General Motors, ki ima tovarne v Južni Koreji, ki izvozijo več kot 80 % proizvedenih vozil v ZDA.
Južnokorejski minister za industrijo Ahn Duk-geun se je takoj po najavi carin srečal z vodstvenimi delavci proizvajalcev avtomobilov in dobaviteljev ter izrazil zaskrbljenost glede vpliva carin, zlasti za proizvajalce avtomobilskih delov. Do aprila je obljubil ukrepe za zmanjšanje vpliva, vključno s spodbujanjem domačih naložb in povpraševanja.
Tarife so prizadele tudi Mehiko
Tarife so prizadele tudi Mehiko, ki je ključni del dobavne verige večine globalnih proizvajalcev avtomobilov, ki so v Mehiki več let gradili proizvodne baze z nižjimi stroški.Po podatkih Združenja mehiške avtomobilske industrije je Mehika največji izvoznik vozil v ZDA, saj je leta 2023 na ameriški trg izvozila 2,5 mio lahkih vozil. Od tega je imel Nissan 10 % delež, kar je največ med azijskimi proizvajalci avtomobilov, a manj kot so deleži proizvajalcev General Motors, Stellantis in Ford.
Viri:
- Factiva
- Reuters
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju avtomobilske industrije
Napovedi za globalni avtomobilski trg za leto 2025
Poslovno okolje Japonske
Poslovno okolje Južne Koreje
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.