Estonija se sooča z velikim pomanjkanjem voznikov tovornjakov
Največji izziv za estonski logistični sektor je pomanjkanje voznikov tovornjakov
Kriza dela v estonskem prometnem sektorju se poglablja. Najbolj primanjkuje visokokvalificiranih voznikov tovornjakov, saj mladi vozniki po končanem usposabljanju, ki ga plača država, odidejo na delo v sosednje države, kjer jim podjetja nudijo višje plače.Največji izziv za estonski logistični sektor bo tudi v prihodnjem desetletju iskanje voznikov tovornjakov, saj stopnja, s katero se starejša generacija voznikov upokojuje, ni primerljiva z novimi zaposlenimi.
Povprečna starost voznikov tovornjakov v Estoniji je trenutno 55 let in več.
Estonsko združenje za logistiko in špedicijo poziva k hitrim rešitvam nastale situacije, saj bosta v nasprotnem primeru ogrožena konkurenčnost estonskega gospodarstva in delovanje dobavnih verig. Združenje poudarja, da so za ohranitev konkurenčnosti prometnega sektorja nujno potrebni ukrepi s strani vlade, sicer bodo kmalu odvisni le od uvoženih voznikov iz tretjih držav.
Eden od glavnih razlogov, zakaj mladi s pridobljenim izpitom za avtoprevoznika odhajajo na delo v tujino, je plačilo.
V sosednjih državah Estonije, na Finskem in na Švedskem ter še posebej na Norveškem so plače voznikov tovornjakov bistveno višje, zato je odhod estonskih voznikov na delo v te države logičen korak.
Vozniki, ki delajo v Skandinaviji, so plačani po urah. Razlika v osnovni plači z Estonijo je lahko tudi dvojna. V številnih estonskih podjetjih je glavni poudarek plačila predvsem na dnevnicah, ne pa tudi na uradni plači.
Letos se je zgornja meja dnevnice povečala na 75 EUR, kar avtoprevoznikom, ki delujejo v Estoniji, omogoča, da svojim voznikom plačajo višji znesek dnevnic.
Podjetje, ki opravlja storitve v Estoniji, svojim zaposlenim praviloma ne bi smelo izplačevati dnevnic, vendar je to stalna praksa zaradi davčne optimizacije in dnevnice predstavljajo najvišji del plače. Žal pa se ta del izplačila ne upošteva pri pokojninski osnovi.

Največja podjetja v cestnem transportnem prometu v Estoniji po prihodkih
- Linford Transport Ou
- Haanpaa Ou
- Osauhing Prenton
- Crevi Investeeringud Ou
- Combitrans Ou
- Stark Logistics As
- As Est-Trans Kaubaveod
- Aktsiaselts Tallinna Toiduveod
- Osauhing Raam Transport
- Aktsiaselts HerentesDno obrazca
S pomanjkanjem voznikov tovornjakov se soočajo tudi druge evropske države
Z velikim pomanjkanjem voznikov tovornjakov se sooča tudi Nemčija, zato voznike išče predvsem v tretjih državah.Preko Uzbekistanske agencije za migracije, Nemčija vabi voznike tovornjakov iz Uzbekistana. Ponuja jim strokovno usposabljanje, triletno pogodbo, 3.000 EUR bruto mesečno plačo (2.200 EUR neto) in dodatne ugodnosti, kot so brezplačne letalske karte, letališki prevoz do delovnega mesta, prijavo bivanja v Nemčiji in zdravstveno zavarovanje v vrednosti 80 EUR.
Kandidati morajo opraviti 4 do 6 mesečni program poklicne prekvalifikacije v Nemčiji. Po opravljenem zaključnem izpitu lahko sklenejo 3-letno pogodbo o zaposlitvi s 6-mesečnim poskusnim delom.
Za izpolnjevanje pogojev morajo biti kandidati stari med 20 in 42 let in imeti vozniško dovoljenje kategorije CE. Poleg tega potrebujejo znanje nemščine na ravni B1 ali diplomo Oddelka za nemško filologijo.
Kljub 160 razpoložljivim mestom in ugodnim pogojem se je do konca februarja prijavilo manj kot 30 kandidatov.
Kakšne so plače voznikov tovornjakov v Evropi?
Glede na primerjalno študijo delovnih in plačilnih pogojev voznikov mednarodnega tovornega prometa v Evropi, ki jo je objavil Francoski nacionalni odbor za ceste, je povprečna plača mednarodnega voznika tovornjaka v zahodni Evropi približno 45.000 EUR bruto na leto.Razlike v plačah so med državami lahko velike.
V Španiji voznik tovornega vozila zasluži povprečno približno 29.400 EUR bruto letne plače, kar je približno med 1.400 in 1.600 EUR neto na mesec. Plača je odvisna tudi od delovnih izkušenj. Voznik tovornjaka z več kot 20-letnimi izkušnjami v poklicu, lahko v Španiji na leto zasluži več kot 50.000 EUR. Poleg tega mednarodne linije in dodatki k plači vodijo tudi do višje plače.
V Nemčiji voznik tovornjaka lahko doseže letno plačo več kot 55.000 EUR bruto, na Švedskem okoli 52.000 EUR bruto, v Združenem kraljestvu pa 50.000 EUR bruto.
Samozaposleni vozniki tovornjakov lahko zaslužijo več kot plačani vozniki, vendar se soočajo z višjimi stroški in nestabilnostjo zaposlitve.

Viri:
- Factiva
- Baltic News Service
- Daryo
- CE NoticiasFinancieras
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju transporta in logistike
Litva je postala vodilna sila evropskega cestnega transporta
Poslovno okolje Estonije
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.