Spletno nakupovanje prispeva h kopičenju tekstilnih odpadkov v EU
Razcvet hitre mode povzroča velik pritisk na okolje
Poročilo, ki ga je 24. marca 2025 objavila Evropska agencija za okolje EEA, kaže, da državljani EU kupujejo več tekstila kot kdaj koli, zlasti cenejših oblačil prek spleta.Poročilo prihaja v času, ko organi EU oblikujejo nova pravila o upravljanju s tekstilom po vsej Evropi, ki bodo od modnih znamk zahtevala plačilo pristojbine za recikliranje svojih izdelkov, ko ti postanejo odpadki. S tem želi EU modne znamke spodbuditi k prodaji bolj trajnostnih in dolgotrajnejših izdelkov.
Leta 2022 je EU uvozila 11 mio ton tekstila. Od tega so oblačila predstavljala 45 % uvoza, tekstil za gospodinjstvo 21 %, obutev 17 % in drugi tekstilni izdelki 12 %.
Največ uvoza tekstila je prišlo iz Kitajske, Bangladeša in Turčije, in sicer v skupni vrednosti 153 mlrd EUR.
Vsak prebivalec EU je v letu 2022 kupil približno 19 kg novih oblačil, obutve in drugega tekstila, kar je 2 kg več kot leta 2019.
Vsak prebivalec EU je v letu 2022 zavrgel 16 kg oblačil, kar je povzročilo približno 7 mio metričnih ton tekstilnih odpadkov v celotnem bloku.
85 % teh zavrženih oblačil se ne uporabi ponovno ali reciklira. Pogosto zavržena oblačila zažgejo ali pa končajo na odlagališčih.
Da bi to preprečili, morajo državljani EU od letošnjega januarja upoštevati sisteme ločenega zbiranja tekstilnih odpadkov.
EU želi, do so do leta 2030 vsi tekstilni izdelki, dani na trg EU, trajni, popravljivi in reciklirani.

Spletno nakupovanje še pospešuje razcvet hitre mode v Evropi
Poročilo EEA ugotavlja, da so spletna prodaja in družbeni mediji pomembno prispevali k širjenju hitre mode v zadnjih letih, saj trgovcem na drobno omogočajo, da potrošnikom nenehno ponujajo nove modele po izjemno nizkih cenah.Potrošniki nimajo možnosti, da oblačila pred nakupom poskusijo, zato je večja verjetnost, da bodo kupili več velikosti istega izdelka, nato pa bodo izdelke, ki jim ne ustrezajo, vrnili, preprodali ali celo zavrgli.
V povprečju do 44 % vrnjenega blaga nikoli ne pride do nove stranke in se uniči.
Evropska gospodinjstva za oblačila in obutev porabijo več denarja kot za večino drugih izdelkov, ki jih kupujejo. Oblačila in obutev so 5. največja kategorija za blagom, kot so hrana, plin, elektrika in izdelki za zdravje.
Glede na poročilo EEA je bilo v letu 2022 za proizvodnjo vseh tekstilij, ki so jih porabila gospodinjstva v EU, porabljenih 234 mio ton surovin, kot sta gorivo in bombaž. Vendar je to precej manj kot leta 2010, kar kaže, da je bilo za kos oblačila potrebnih manj sredstev.

Velikost tekstilnega in oblačilnega sektorja v EU
Glede na podatke Euratex iz leta 2024 je tekstilni in oblačilni sektor EU v letu 2023 ustvaril 170 mlrd EUR prometa in je zaposloval približno 1,3 milijona ljudi v 197.000 podjetjih.Potem ko je obseg proizvodnje leta 2020 začasno upadel, je sektor leta 2022 znova dosegel raven pred pandemijo.
Proizvodnja tekstila v EU je v glavnem specializirana za tehnični tekstil (kot so netkani tekstil, tehnični in industrijski tekstil, vrvi in tkanine za uporabo v zdravstvu in kmetijstvu, športna oblačila itd.) ter za oblačila in obutev visoke vrednosti.
Kar zadeva izvoz, je bilo leta 2022 izvoženih 4 mio ton končnega tekstila v vrednosti 73 mlrd EUR.
Viri:
- Factiva
- Baltic News Network
- Politico
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju zelene tehnologije
Ključne spremembe, ki jih za podjetja prinaša tekstilna strategija EU
Kako bo tekstilna strategija EU spremenila modno industrijo?
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal