Ključne spremembe, ki jih za podjetja prinaša tekstilna strategija EU
V prihodnjih 5 letih se bo trgovina s tekstilom v EU popolnoma spremenila
Marca 2022 je Evropska komisija predstavila novo strategijo EU za trajnostni in krožni tekstil. Ta je del širšega evropskega zelenega dogovora, ki naj bi EU usmeril k zelenemu prehodu in jo pripeljal do končnega cilja, postati podnebno nevtralna do leta 2050.V skladu z novo tekstilno strategijo, bodo proizvajalci tekstila po vsem svetu doživeli vrsto sprememb v načinu delovanja.
Tekstilna strategija EU bo uvedla 16 ločenih zakonodajnih aktov, ki jih bodo podjetja morala upoštevati, novi okvir pravil in predpisov pa bo omogočil, da se bo trg preoblikoval iz proste trgovine v prosto, a pošteno trgovino.
V okviru zelenega dogovora želi EU biti zgled in vzpostaviti novo strategijo rasti za evropske proizvajalce tekstila, ki temelji na digitaliziranem gospodarstvu ter novih pravilih in standardih.
Spremembe, ki jih lahko pričakujejo proizvajalci tekstila v skladu z novimi pravili
Socialna razsežnost
Evropski parlament je aprila 2024 sprejel novo zakonodajo, ki prepoveduje prodajo, uvoz in izvoz blaga, izdelanega z uporabo prisilnega dela. Če se bo ugotovilo, da je bil izdelek izdelan z uporabo prisilnega dela, mu bo prepovedan vstop na trg EU, pošiljke pa bodo ustavljene na mejah držav članic.EPR za odpadke
Vsako leto povprečni Evropejec proizvede približno 11 kg tekstilnih odpadkov.Od 1. januarja 2025 bo treba po uporabi vse tekstilne odpadke, ki nastanejo v državah članicah EU, ločeno zbirati in sortirati. To se bo financiralo s pristojbinami, ki se bodo zaračunale proizvajalcem prek nacionalno določenih shem razširjene odgovornosti proizvajalca (EPR).
Sheme EPR bodo temeljile na eko-modulaciji, pri kateri bodo veljale znižane pristojbine za proizvajalce, ki lahko dokažejo vzdržljivost svojih izdelkov, zagotovijo okoljske certifikate ali vključijo reciklirane materiale v svoje izdelke.
Digitalni potni list
Do leta 2030 bodo vsi tekstilni izdelki za prodajo v EU potrebovali digitalni potni list (DPP), ki bo najverjetneje v obliki QR kode, ki jo je mogoče skenirati, ali v obliki kakšne druge oznake.DPP bodo vključevali informacije o poreklu izdelka, sestavi materiala, dobavni verigi, trajnosti, možnosti recikliranja in morda še veliko več.
Od načrtovanja do proizvodnje tekstilnih izdelkov bosta vodilni načeli trajnost in krožnost. Izdelkov, ki ne bodo izdelani z namenom recikliranja, po letu 20230 ne bo več mogoče prodajati na trgu EU.
Preberite še: Do leta 2030 bo na svetu 62,5 mlrd digitalnih potnih listov (DPP) za oblačila
Kaj bo tekstilna strategija EU pomenila za potrošnike v EU?
Potrošniki bodo imeli več možnosti za nakup trajnostnih oblačil
V skladu z Uredbo o okoljsko primernem oblikovanju za trajnostne izdelke (ESPR), so določene nove, zavezujoče zahteve glede okoljsko primernega oblikovanja tekstila. Te zahteve so namenjene podaljšanju življenjske dobe oblačil s spodbujanjem podjetij, da postanejo bolj krožna, naredijo materiale bolj trpežne ali zmožne recikliranja, uporabljajo brezvodne metode barvanja, uporabljajo odpadke kot surovine za tkanine, ustvarijo manj kolekcij za trg, potrošnikom pa ponujajo popravila rabljenih oblačil.EU bo podjetjem ponudila tudi spodbude za bolj trajnostne izdelke. Znižala bo pristojbine za blagovne znamke, ki ponujajo okolju prijazne izdelke, ter zvišala pristojbine za tiste z manj okolju prijaznimi izdelki. Trajnostna podjetja se bodo lahko odločala za subvencije ali znižanje davkov, medtem ko bodo raziskave, inovacije in naložbe podprte prek razpisov, posojil in nepovratnih sredstev EU in njenih držav članic. Posledično bodo imeli potrošniki več možnosti za nakup cenovno dostopnih trajnostnih oblačil.
Oblačila potrošnikov ne bodo več končala na odlagališčih drugih držav
S 1. 1. 2025 bo začela veljati razširjena odgovornost proizvajalcev za tekstil (EPR), za spodbujanje ponovne uporabe in recikliranja tekstilnih odpadkov. Modne znamke in trgovci bodo postali v celoti odgovorni za celoten življenjski cikel tekstila.EPR bo vključeval prepoved uničenja neprodanega ali vrnjenega tekstila, ter obveznost ločevanja zbiranja tekstilnih odpadkov od drugih vrst odpadkov. Izvoz tekstilnih odpadkov v države, ki niso članice OECD, bo dovoljen samo pod določenimi strogimi pogoji.
Oblačila bodo odvajala manj mikro-plastike
Uvedena so bila pravila o proizvodnih procesih, da se prepreči nenamerno odvajanje mikro-plastike s tekstila, kar lahko vključuje predpise za oblikovanje izdelkov, predpranje in inovativne izdelke, kot so vgrajeni filtri pralnih strojev ali novi postopki čiščenja odpadne vode.Potrošniki bodo imeli več informacij o poreklu in trajnosti svojih tekstilnih izdelkov
Z obveznim digitalnim potnim listom se bo zagotovila preglednost, pravičnost in verodostojnost v celotni dobavni verigi tekstila. Proizvajalci oblačil bodo morali zagotoviti dostopne informacije o vzdržljivosti, popravljivosti, reciklirani vsebini in uporabljenih materialih, da bi potrošnikom omogočili pametne nakupe. Te informacije bodo morale biti vključene v fizični ali digitalni obliki.Potrošnike ne bodo zavajale goljufive zelene kampanje verig hitre mode
Strožja pravila proti zelenemu pranju prepovedujejo uporabo splošnih trditev, kot so zeleno, okolju prijazno ali dobro za okolje, razen če ne bodo podprta s strani uradnih pooblaščenih organov EU.
Viri:
- Factiva
- Just-style
- MarketLine
- Earth.org
Preberite še:
Globalni trendi na področju zelene tehnologije
Kako bo tekstilna strategija EU spremenila modno industrijo?
Evropski parlament je sprejel direktivo o pravici do popravila
Trend trajnostnega nakupovanja je v porastu
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.