5-letna napoved EIU za Slovaško gospodarstvo

torek, 21. oktober 2025
 

Napovedi za avtomobilski sektor

Za razliko od večine drugih avtomobilskih trgov v Evropi, ki so se že povrnili na ravni iz leta 2019, avtomobilski trg na Slovaškem okreva počasneje. Razlogi za to so različni, med drugim rekordna prodaja avtomobilov v letu 2019 (več kot 100.000 enot), večja izpostavljenost ruskemu izvozu energije in globalnim avtomobilskim dobavnim verigam, ki so bile v zadnjih letih večkrat motene. Čeprav je rast letne prodaje novih avtomobilov v letih 2022–2024 v povprečju znašala 7 % na leto, je bilo število registracij v celotnem letu 2024 še vedno približno -8 % nižje kot leta 2019, kar nakazuje na možnost zmernega okrevanja v prihodnjih 5 letih.

Prodaja novih gospodarskih vozil (CV), ki vključujejo lahka, srednja in težka gospodarska vozila, je leta 2023 dosegla letni rekord, saj se je trg povečal za več kot petino. Nato je trg leta 2024 upadel za približno -8 %, kar je posledica visoke primerjalne osnove in stagnacije realne rasti BDP. Upad se je nadaljeval tudi v Q1 2025. EIU napoveduje, da se bo segment gospodarskih vozil do leta 2029 skrčil.

Čeprav je domači avtomobilski trg majhen, se je Slovaška po vstopu v EU leta 2004 in v evrsko območje leta 2009 uveljavila kot pomembna proizvajalka avtomobilov. Po podatkih Mednarodne organizacije proizvajalcev motornih vozil (OICA) je bila Slovaška leta 2024 15. največja proizvajalka vozil na svetu, pred Nizozemsko in Združenim kraljestvom. Skupna proizvodnja, ki je v celoti obsegala avtomobile, je bila za -8 % nižja kot leto prej in je znašala 993.000 vozil, saj so se lokalni proizvajalci pripravljali na proizvodnjo novih modelov, medtem ko je povpraševanje po izvozu ostalo šibko.

Kljub visoki inflaciji, vojni v Ukrajini in političnim težavam, ki vplivajo na potrošniško porabo, se je trg novih avtomobilov na Slovaškem leta 2024 povečal za 6,1 %, kar je že 3. zaporedno leto rasti. Zaradi visoke primerjalne osnove in uvedbe ameriških uvoznih tarif je bila prodaja novih avtomobilov v obdobju januar–maj 2025 po podatkih ACEA nižja za -5 % v primerjavi z enakim obdobjem leto prej. EIU v letu 2025 napoveduje -3 % letni upad prodaje novih avtomobilov, saj se bo v preostanku leta sprostilo nekaj zadržanega povpraševanja ob umirjanju inflacije in obrestnih mer ter stabilizaciji svetovne trgovine in gospodarskih razmer.
Po tem naj bi stabilna rast realnega BDP (v povprečju 2,3 % letno v napovednem obdobju) spodbudila zmerno okrevanje prodaje novih avtomobilov, s povprečno letno stopnjo rasti 2,8 %, kar bo do leta 2029 znašalo približno 109.300 enot. Trg bo končno presegel raven iz leta 2019 v letu 2027 in v zadnjih 3 letih napovednega obdobja dosegel nove rekordne vrednosti.

Prodaja novih gospodarskih vozil je bila od pandemije naprej nestanovitna in je upadla leta 2024 in 2022, po močni rasti v letih 2023 in 2021. Kljub temu ostaja število prodanih enot blizu rekordnih ravni. Trg gospodarskih vozil je v Q1 2025 upadel za kar -30 %, podoben upad naj bi zaznamoval celotno leto 2025. Počasna gospodarska rast, šibko izvozno povpraševanje in šibek industrijski sektor bodo preprečili vrnitev k rasti v letu 2025. EIU napoveduje ciklično okrevanje prodaje gospodarskih vozil v obdobju 2026–2029, saj se bodo gospodarske razmere izboljšale, stekli bodo številni novi projekti, financirani iz sredstev EU, povečala pa se bodo tudi prizadevanja za industrijsko modernizacijo. Vendar to ne bo zadostovalo za izravnavo močnega upada v letu 2025. EIU napoveduje, da se bo v obdobju 2025-2029 trg novih gospodarskih vozil krčil s povprečno letno stopnjo upada -3,4 %.

Možnost okrevanja proizvodnje vozil na Slovaškem bo odvisna od hitrosti okrevanja drugih trgov EU ob grožnji ameriških tarif. Večina slovaških vozil je namenjena izvozu, proizvajajo pa jih evropski in južnokorejski proizvajalci. Po okrevanju po pandemičnih zaporah so morali slovaški obrati od leta 2021 občasno ustavljati proizvodnjo zaradi pomanjkanja komponent, zlasti polprevodnikov.
EIU pričakuje, da bodo te težave kratkoročno vztrajale, dodatno pa se bo stanje še poslabšalo zaradi naraščajočih tarif za izvozno odvisno avtomobilsko industrijo in nadaljevanjem vojne med Rusijo in Ukrajino. Višji stroški vhodnih surovin in dela lahko globalne proizvajalce spodbudijo k zmanjšanju proizvodnje. Slovaška, skupaj z nekaterimi regionalnimi sosedami, je močno izpostavljena skoraj popolni blokadi ruskega zemeljskega plina v Evropo, vendar še naprej koristi razmeroma poceni kvalificirano delovno silo.
 

Napovedi za trg potrošniškega blaga

Trg potrošniškega blaga je na Slovaškem po evropskih merilih majhen, saj ima država le 5,5 mio prebivalcev. Kljub temu ima eno najmlajših potrošniških baz v Evropi, kar je obetavno za maloprodajo v napovednem obdobju 2026–2029. Osebni razpoložljivi dohodek na prebivalca naj bi se povečal z 15.389 USD (14.217 EUR) v letu 2024 na 22.400 USD (20.695 EUR) v letu 2029, kar je več kot na Madžarskem in Poljskem, vendar še vedno manj kot na Češkem in precej pod ravnijo zahodne Evrope. Delež gospodinjstev z dohodkom nad 25.000 USD (23.097 EUR) naj bi se povečal z 86 % v letu 2024 na več kot 95 % v letu 2029.

Gospodarska rast je bila v preteklih četrtletjih pozitivna, a zmerna. EIU napoveduje, da se bo letna rast upočasnila z 2,1 % v letu 2024 na 1,1 % v letu 2025. V napovednem obdobju naj bi povprečna letna rast BDP dosegla 1,9 %, kar je skladno z evropskimi trendi. Tveganja za gospodarsko rast so visoka. Slovaška je močno odvisna od avtomobilskega sektorja, ki je pomembna tarča novih trgovinskih tarif, ki jih uvaja predsednik ZDA, Donald Trump.

Po povečanju izdatkov za socialno varstvo in pokojnine, si vlada prizadeva zmanjšati fiskalni primanjkljaj z zvišanjem davkov. Januarja 2025 je zvišala stopnjo davka na dodano vrednost (DDV) z 20 % na 23 %, povečala davke na dobiček podjetij, uvedla davek na finančne transakcije in sprožila druge ukrepe za povečanje prihodkov.

Preberite še: Geopolitične napetosti in gospodarske razmere spreminjajo stopnje DDV v EU

Ti ukrepi bodo v napovednem obdobju dodatno obremenili gospodarstvo, saj bodo oslabili skupno porabo in začasno povečali inflacijo. EIU napoveduje, da se bo fiskalni primanjkljaj Slovaške rahlo zmanjšal s 5,3 % BDP v letu 2024 na 4,3 % v letu 2029.

Upočasnjena inflacija v evroobmočju bo omogočila nizke obrestne mere, kar bo podprlo rast kreditiranja. Evropska centralna banka bo po napovedih EIU še enkrat znižala referenčne obrestne mere do končne letne stopnje 1,75 %, ki naj bi se ohranila v obdobju 2026–2029.

EIU napoveduje, da se bo maloprodaja v nominalnih lokalnih valutnih vrednostih v napovednem obdobju povečevala po 6,1 % povprečni letni stopnji.


 
Viri:
  • Factiva
  • The Economist Intelligence Unit
  • Foto: iStock
 

Preberite še:


Globalni trendi na področju avtomobilske industrije

Poslovno okolje Slovaške


Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: