Amazon opravlja pogovore za nakup Zooxa

sreda, 10. junij 2020

Glavni cilj pridobitve bi bila logistična samozadostnost


Amazon.com, Inc. nadaljuje s pogovori za nakup zagonskega podjetja z avtonomno tehnologijo, Zoox Inc., vrednega 2,8 milijard EUR. Čeprav so popolnoma avtonomni avtomobili še vedno nedosegljivi, prihaja do velikih vlaganj v tehnologijo samostojne vožnje. Amazon v zadnjih letih preučuje možnosti za avtonomno dobavo, kar je tudi ključni dejavnik Amazonovega zanimanja za Zoox.

Amazon je vodilno podjetje za spletno prodajo v svetu in tretje največje podjetje na svetu za Applom in Microsoftom. Podjetje si preko zagotavljanja novih storitev nenehno prizadeva za dodajanje vrednosti svojemu programu. Zelo uspešna je bila ponudba storitve Prime, ki privablja nove člane s možnostjo enodnevne dostave paketov. Število članov Amazon Prime je v letu 2019 po vsem svetu doseglo več kot 150 milijonov oseb, po ocenah CitiGroupa naj bi se njihovo število v naslednjem desetletju povečalo na 275 milijonov. Medtem pa so se stroški izpolnitve in dostave naročil v zadnjem četrtletju v primerjavi s preteklim letom zvišali za dobrih 34 %, na kar je vplival tudi covid-19. Marca in aprila je namreč podjetje kot odgovor na povečano povpraševanje zaposlilo 175.000 oseb za izpolnitev in dostavo naročil. Največji del izdatkov za Amazon tako predstavljajo stroški pošiljanja, storitev Prime pa se je izkazala za še posebej drago. Z možnostjo avtonomne dobave bi podjetje lahko doseglo precejšnje znižanje stroškov, saj ne bi bilo potrebe po najemu voznikov.  

Podjetje že nekaj časa raziskuje možnosti za avtonomno dostavo in je pripravljeno vložiti velike investicije v avtomatizacijo poslovanja. Tako je na tem področju izvedlo že vrsto prevzemov in napredkov. Leta 2013 je izvršni direktor Jeff Bezos objavil načrte za uporabo dronov za dostavo, junija 2019 pa je podjetje napovedalo, da bo "v nekaj mesecih" pričelo z uporabo dronov.
 

Vir: Amazon

Leta 2012 je Amazon izvedel nakup podjetja Kiva Systems, proizvajalca robotov, v višini 687 milijonov EUR. Danes podjetje v svojih skladiščih po vsem svetu uporablja več deset tisoč robotov. Leta 2017 je podjetje prevzelo startup podjetje Dispatch, ki je zasnovalo mestnega dostavnega robota. Družba je nadaljevala z razvojem eksperimentalnega dostavnega robota Scout, ki so ga leta 2019 predstavili v Seattlu z dobavo "zadnja milja«. Leta 2019 je Amazon investiral v Aurora Innovation, zagonsko podjetje z avtonomno tehnologijo, pod vodstvom nekdanjih vodij Googlovega projekta za avtonomne avtomobile, skupaj s Teslino ekipo Autopilot. Podjetje je prav tako investiralo v Rivian Automotive, proizvajalca električnih pickupov in SUV vozil, s čimer Amazon dela na razvoju namenskega dostavnega kombija. Z morebitno pridobitvijo Zooxa pa bi Amazon naredil korak bližje k avtomatizaciji svojih storitev dostave.   

 

Zoox bi lahko Amazonu poleg avtonomne dostave ponudil tudi druge koristi


Avtonomna tehnologija za zdaj ostaja nedosegljiva, za njeno uresničitev bo potrebno več časa, kot je bilo pričakovano. Nakup podjetja tako predstavlja precejšnje tveganje. A glede na to, da je Amazon že naredil številne prevzeme v avtomobilski industriji, bi lahko podjetje z nakupom Zooxa postalo glavni avtomobilski igralec. Nakup Zooxa bi skupaj z naložbo v Aurora Innovation in v Rivian Automotive omogočilo Amazonu, da postane kandidat v tekmi za prvo komercialno samovozno vozilo. Trenutno je najbližje temu cilju Waymo.  

Zoox je močno napredoval na področju zmogljivosti avtonomne tehnologije. Aprila 2020 je podjetje objavilo videoposnetek enourne vožnje svojega avtonomnega sistema po San Franciscu, pri čemer je vozilo opravljalo različne zapletene manevre v gostem prometu in na območjih za pešce. Podjetje je razvilo tudi popolnoma avtonomno vozilo brez volana in stopalk, ki pa še ni bilo širše predstavljeno. Kljub temu podjetju primanjkuje kapital, da bi se še naprej razvijalo v širšem obsegu. Zato bi Amazon, ki razpolaga z ogromnimi sredstvi, lahko postal idealen kupec. Zoox bi po ceni 2,6 milijard EUR predstavljal manj kot 0,3 % tržne kapitalizacije Amazona.

Amazon bi v tem trenutku za nakup podjetja najverjetneje plačal ceno, ki je pod vrednostjo 2,8 milijarde EUR, s katero je bil Zoox ocenjen pri zadnjem financiranju leta 2018. Že pred pričetkom pandemije COVID-19 je podjetje potrebovalo nova finančna sredstva, zato je pričelo z zmanjševanjem števila zaposlenih. V času pandemije koronavirusa pa je odpustilo 120 zaposlenih in zmanjšalo svojo delovno silo za 10%. Pandemija je podjetju preprečila predstavitev svoje najnovejše tehnologije, poleg tega se sooča s težavami že nekaj mesecev. Vsak kupec, ki bo želel prevzeti podjetje, bo tako najverjetneje plačal ceno precej pod 2,8 milijard EUR.  
 
Vir: MarketLine Analyst Insight