AREA Süd: Celovec zamudil zgodovinsko priložnost

sreda, 22. januar 2025


Odprtje Koralpske proge in s tem nastajajoča AREA SÜD/JUG ponujata zgodovinsko priložnost za glavno mesto Celovec. Namesto da bi ta potencial izkoristili, vlada stagnacija. Gospodarska zbornica Celovec in Mladi gospodarstveniki opozarjajo na alarmantno stanje: pomanjkanje strategije in finančne težave mestne politike ogrožajo prihodnost Celovca. Zahteva se "nov začetek".

Odštevanje se je začelo: čez okoli 300 dni bo z odprtjem Koralpske proge nastal popolnoma nov gospodarski prostor. Gradec in Celovec bosta povezana v samo 45 minutah, AREA JUG z okoli 1,8 milijona prebivalcev, 730.000 zaposlenimi in več kot 150.000 podjetji s skupno gospodarsko močjo približno 70 milijard evrov, postaja realnost. Medtem ko druga mesta že izvajajo strateške ukrepe za izkoriščanje te konkurenčne prednosti, Celovec stoji pred grozečim fiaskom: pomanjkanje konceptov, finančni kaos in politične blokade. "Celovec ima priložnost, da se pozicionira kot gospodarsko središče, vendar mestna politika deluje brez načrta in vizije," kritizira predsednik gospodarske zbornice Celovec Franz Ahm. "Namesto odločnega ukrepanja se kregajo, odlašajo in preprečujejo – to nas stane dragocenega časa in priložnosti."


© WKK | Helge Bauer
 

Finančna kriza in neaktivnost kot zavora za razvoj

Ena največjih ovir za razvoj Celovca je katastrofalno finančno stanje mesta. Trenutno primanjkuje 18,7 milijona evrov do uravnoteženega proračuna. To je jasen znak, da mestna politika ni kos gospodarskim izzivom. Zaradi težav mora Celovec trenutno delovati po tako imenovanem dvanajstinskem pravilu – kar pomeni, da se lahko mesečno porabi le dvanajstina lanskoletnega proračuna. To vodi v množične omejitve na vseh področjih mestnega razvoja. "S mestom, ki lahko deluje samo na kratki rok, so naložbe v prihodnost nemogoče," pravi Ahm. "Potrebujemo strateške ukrepe za razvoj poslovnih površin, spodbujanje infrastrukturnih projektov in privlačnost lokacije – vendar brez finančnega manevrskega prostora to ni mogoče." Mestna vlada očitno ni sposobna izvesti potrebnih reform za ponovno pridobitev delovne sposobnosti. Koncepti, kot je BDO-poročilo, ki jasno prikazuje varčevalne ukrepe, so že leta ignorirani ali odloženi. "Politični odločevalci morajo končno prevzeti odgovornost in trajnostno konsolidirati mestne finance, da omogočijo naložbe v prihodnost," zahteva Ahm.
 

"Celovec prespi svojo prihodnost"

Tudi Mladi gospodarstveniki Celovca so zaskrbljeni nad razvojem dogodkov in ostro kritizirajo pomanjkanje strategije. Predsednik Markus Sylle opozarja na "zapravljen zgodovinski trenutek", če ne bo ukrepov: "Že oktobra 2023 smo z našo akcijo opozorili, da mora mestna politika opraviti svoje naloge – vendar se od takrat ni zgodilo nič." Mladi gospodarstveniki zahtevajo vrsto konkretnih ukrepov za pripravo Celovca na AREA JUG: privlačna železniška postaja kot zaščitni znak mesta, boljša povezanost mestnega središča z železniško postajo, razvoj sodobne mreže kolesarskih poti, moderno konferenčno središče za kongrese in dogodke ter ustanovitev agencije za gospodarski razvoj za privabljanje ključnih podjetij, zagotavljanje površin in profesionalno trženje lokacije.
 

Trženje lokacije na minimalni ravni

Pomanjkanje finančnih sredstev je že očitno – zlasti pri trženju mesta. Ciljni ukrepi za pozicioniranje Celovca kot privlačne gospodarske lokacije popolnoma manjkajo. Sylle: "Močno trženje mesta ne potrebuje le dobrih idej, ampak predvsem ustrezen proračun. Brez ciljno usmerjenih naložb v trženje lokacije in dogodke bo Celovec ostal neviden za obiskovalce in podjetja." Medtem ko druga mesta vlagajo v krepitev svojih prednosti, so v Celovcu obstoječi projekti in pobude zaradi finančne situacije zamrznjeni. "Trženje lokacije ni luksuz, ampak nujnost za privabljanje podjetij, vlagateljev in strokovnjakov," opozarja Sylle. "Potrebujemo ciljno strategijo, ki bo Celovec predstavila kot sodobno, živahno in podjetjem prijazno mesto. Brez jasnih ukrepov bomo izgubili stik."
 

Podjetniki z nizkimi pričakovanji

Gospodarska anketa Celovca iz novembra 2024 kaže, da podjetja ne pričakujejo veliko pozitivnih impulzov. Večina pričakuje slabše naročniško stanje in s tem tudi nižje prihodke. Tudi zadovoljstvo z gospodarsko lokacijo pušča veliko želenega. Razkol med politiko, upravo in podjetji v Celovcu se zdi velik. Več kot 80 odstotkov vprašanih ocenjuje podjetniško prijaznost glavnega mesta kot nezadovoljivo. Predsednik gospodarske zbornice Celovec Markus Polka: "Tako uničujoče ocene ni mogoče ignorirati. Potreben je dialog na enaki ravni. Podjetja ne smejo biti le prosilci, ampak morajo biti aktivno vključena v načrtovalne in odločevalske procese. Potrebujemo učinkovito, transparentno in podjetjem prijazno upravo."

Podjetja v Celovcu imajo nizka pričakovanja tudi glede Koralpske proge: dve tretjini ne verjameta v prednosti za lastno poslovanje. "To je alarmanten znak in potrjuje, da mora mesto Celovec nujno ukrepati. Koralpska proga je zgodovinska priložnost za naše mesto. Zdaj je potrebno odločno ukrepanje namesto zgolj političnih obljub. Nadaljevanje dosedanje prakse ni več opcija – je resna grožnja za gospodarsko prihodnost Celovca."
 

Prihodnost se začne zdaj

Gospodarska zbornica in Mladi gospodarstveniki pozivajo odgovorne, da končno prepoznajo AREA JUG kot priložnost za trajnostno rast in sprejmejo ustrezne ukrepe. Konkurenčna mesta ne mirujejo – že izvajajo projekte in ciljano vlagajo v prihodnost. "Imamo priložnost, da Celovec postane sodobno, prihodnostno naravnano mesto," povzame Ahm. "Toda ta priložnost ne bo trajala večno. Brez hitrega ukrepanja bo Celovec izgubil stik – in tega si ne moremo privoščiti." Glede trenutnih špekulacij o novih volitvah se Ahm ne želi opredeliti, vendar: "Vsem je jasno, da to mesto potrebuje nov začetek."


Pripravila:

Slovenska gospodarska zveza v Celovcu
e-naslov: office@sgz.at

 

Preberite tudi:

Storitve slovenskih poslovnih klubov v tujini