Carinsko logistično poslovanje z Rusijo in Belorusijo
Informacija se navezuje na peti sveženj sankcij EU iz 9.4.2022 glede prepovedi vstopa na ozemlje EU za vozila, ki so registrirana v Rusiji in Belorusiji.
Razmere v logistiki po sprejetju petega svežnja ukrepov EU
Razmere v logistiki so na splošno zelo težke, evropski prevozniki zavračajo dostavo blaga v Rusijo, obstaja bojazen zasega tovornjakov v primeru ruskih ali beloruskih protiukrepov.
Dobave blaga preko drugih držav so povzročile zvišanje stroškov logističnih storitev, v primerjavi z lanskim letom za 50%-100%. Minuli konec tedna so se zaradi uvedenih omejitev na meji Poljske in Belorusije zastoji tovornjakov raztegnili na skoraj 80 km.
Povračilni ukrepi Rusije
Pričakujejo, da bo Rusija sprejela podobne protiukrepe. Združenja evropskih podjetij (AEB) ocenjuje, da bodo protiukrepi, ki jih bo sprejela Rusija, sprejeti v obsegu, ki ustreza nacionalnim interesom. V primeru, da bodo povsem podobni grozi popolna zaustavitev trgovine z EU, kar pomeni izgubo 36% ruske trgovine. Med najbolj ogroženimi je živilska industrija, ki ji grozi zlom proizvodnih verig. Stroški ruskih lastnikov tovora, ki so bili od marca 2022 prisiljeni uporabljati storitve tujih prevoznikov za dostavo blaga v/iz EU, so se že povečali za 2 – 2,5-krat. Prizadeto ne bo le rusko gospodarstvo.Gruzavtotrans, rusko združenje avtoprevoznikov na dolge razdalje, je ruskemu PV Mišustinu predlagalo, da ne uvede popolne prepovedi, ampak da ohrani možnost, da tovornjaki iz držav EU dostavljajo blago na carinska mesta Rusije. Idealna možnost bi morala vključevati tudi možnost ponovnega priklopa, saj bi tako zmanjšali stroške nakladanja in razkladanja ter potovalni čas.
Povračilni ukrepi Belorusije
Belorusija je kot povračilni ukrep proti prevoznikom iz EU uvedla prepoved gibanja motornih vozil (avtomobilov in vlačilcev), registriranih v EU, čez carinsko mejo EAEU v Belorusijo od polnoči 16.4.2022.
Prepoved ni popolna in predvideva številne izjeme. Opredeljen je tudi seznam 14 carinskih točk za vozila registrirana v EU, kjer lahko izvajajo cargo operacije in transferje iz bližnjih kontrolnih mest. Seznam je na voljo na spletni strani beloruskega državnega carinskega odbora in naj bi se razširil.
Po mnenju strokovnjakov ima Belorusija izdelano infrastrukturo z dovolj carinskimi skladišči za pretovarjanje blaga in izdelano shemo, ki pa omogoča vzpostavljanje monopolov evropskih prevoznikov, zmanjšanje konkurence, preobremenjenost, zvišanje stopenj in stroge plačilne pogoje.
Pripravila:
Tatiana Morozova
Veleposlaništvo RS v Moskvi