Evropske železnice bodo v naslednjih 10 letih doživele veliko preobrazbo

torek, 25. november 2025
 

Napredna avtomatizacija spreminja evropske železnice

Raziskovalci po Evropi uvajajo napredno avtomatizacijo v železniški promet in ga delajo pametnejšega, čistejšega in zanesljivejšega za potnike in tovor.

Na Norveškem testno že vozi tramvaj brez voznika. Ta tramvaj je daljinsko voden z uporabo najsodobnejših tehnologij, razvitih v okviru raziskovalne pobude FP2-R2DATO, ki jo financira EU.

Raziskovalna skupina FP2-R2DATO razvija in testira nove tehnologije, kot so daljinsko vodeni in popolnoma avtonomni vlaki, ki bi lahko spremenili evropska potovanja.

Pobuda, podprta s strani skupnega podjetja za evropske železnice EU-Rail, bo potekala do konca maja 2026. Združuje železniška podjetja in inženirske strokovnjake iz 10 držav EU, Avstrije, Belgije, Češke, Francije, Nemčije, Poljske, Italije, Nizozemske, Španije, Švedske ter dodatno še iz Norveške in Švice.

Skupaj testirajo tehnologije, ki bi lahko oblikovale prihodnost evropskih železnic. Po podatkih Eurostata je v EU več kot 200.000 km železniških prog, vključno z okoli 8.550 km prog za visoke hitrosti.

Cilj ekipe je uvesti avtomatizacijo za lažji, cenejši in okolju prijaznejši železniški prevoz.

Vlaki in tramvaji, kot je tisti v Oslu, so opremljeni s senzorji, kamerami in drugimi inovativnimi sistemi, in so lahko varno nadzorovani z daljave s strani operaterja v pisarni.

Daljinsko vodena vožnja je bila že uspešno preizkušena na Norveškem, Nizozemskem in v Švici. Ta testiranja so vzpostavila digitalne načrte za zaznavanje, povezljivost in nadzor, ki bodo podpirali popolnoma avtonomno delovanje v prihodnosti.

Nato bodo partnerji FP2-R2DATO testirali popolnoma avtonomne vlake z uporabo posebej razvitega sistema zaznavanja, imenovanega oči vlaka. Sistem nenehno pregleduje okolico, zaznava nevarnosti in določa, kako naj se vlak odzove.

Te tehnologije se testirajo v varnem okolju depoja kot prvi korak k široki uvedbi. Partnerji projekta so septembra 2025 uspešno preizkusili tudi daljinsko in avtonomno delovanje na komercialnih progah, ki se uporabljajo za potniški in tovorni promet v Utrechtu na Nizozemskem.
Ko bo tehnologija zrela in odobrena, bi se lahko uporabljala pri različnih avtomatiziranih in avtonomnih operacijah, od mestnega javnega prevoza do vlakov za dolge proge in tovornega prometa.
 

Enotno evropsko železniško omrežje

Raziskovalci si prizadevajo ustvariti enotno železniško omrežje po vsej Evropi, ki bi pokrivalo mestni, regionalni, mednarodni in tovorni promet. Za potnike bo ena najpomembnejših koristi lažje potovanje čez evropske meje.

Trenutno ima vsaka evropska država svoj sistem signalizacije, kar otežuje potovanje na dolge razdalje.
Iste digitalne platforme, ki omogočajo avtomatizacijo, ustvarjajo tudi skupni jezik tehničnih in operativnih standardov med nacionalnimi sistemi, s čimer postavljajo temelje za interoperabilne evropske železnice.

Ekipa FP2-R2DATO si prav tako prizadeva povečati zmogljivost omrežja s tehnologijo gibanja blokov (Moving Block), ki omogoča vlakom, da vozijo bližje drug drugemu z nenehnim spremljanjem njihovih položajev.
Tradicionalno so proge razdeljene na fiksne odseke (bloke), pri čemer je na vsak blok hkrati dovoljen le en vlak.
Cilj je odpreti te bloke in omogočiti bolj prilagodljivo delovanje. Gibljivi bloki ustvarjajo varno cono, ki se premika z vsakim vlakom in jo dinamično preračunavajo senzorji in računalniki. Preizkusi v realnem okolju že potekajo na testnem poligonu v Annabergu-Buchholzu v Nemčiji.

Raziskovalci testirajo tudi geolokacijo na vlaku v francoski regiji Nova Akvitanija kot enega od 8 različnih prototipov, ki se testirajo v realnem okolju. Cilj je v sodelovanju z Evropsko vesoljsko agencijo ugotoviti, kako dobro lahko satelitsko pozicioniranje podpira sisteme železniške varnosti, kot je Evropski sistem za upravljanje železniškega prometa (ERTMS).

Podpora EU-Rail je bila ključna za delo FP2-R2DATO. EU-Rail je evropsko javno-zasebno partnerstvo, ki koordinira železniške raziskovalne projekte in jih usklajuje s ključnimi prometnimi politikami EU, vključno z evropskimi cilji podnebne nevtralnosti in -90 % zmanjšanjem emisij v prometu do leta 2050.

Partnerstvo prav tako prispeva k strateškim ciljem EU, da se do leta 2030 podvoji in do leta 2050 potroji hitri železniški promet, z razvojem digitalnih orodij, ki bodo vlake naredila hitrejše, varnejše in učinkovitejše pri čezmejnem delovanju.
 

Evropske železnice bodo v naslednjih 10 letih doživele veliko preobrazbo

Te raziskave lahko močno spodbudijo železniško industrijo v Evropi in jo naredijo zelo konkurenčno, saj bo popolnoma spremenila način upravljanja vlakov.

Inovacije bi morale narediti železniški promet učinkovitejši, zanesljivejši in bolj trajnostni, zmanjšati porabo energije in hkrati povečati zmogljivost.

Potniki bodo imeli na izbiro več vlakov, ti pa bodo bolj točni, zanesljivi in odzivni, kar bo olajšalo potovanje z železnico po vsej Evropi.



Viri:
  • Factiva
  • Cyprus Mail
  • Horizon
  • Foto: iStock
 

Preberite še:


Globalni trendi na področju transporta in logistike 

Pregled aktualnega dogajanja na evropskih železnicah


Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: