Kako se letališča prilagajajo starajoči se populaciji?

torek, 18. marec 2025


Globalna demografija se spreminja, zato je tudi na letališčih vedno več starejših popotnikov.

Njihovo število hitro narašča tako v absolutnem številu kot v deležu, k čemur prispevata daljša pričakovana življenjska doba in finančna stabilnost upokojencev.

Po podatkih Združenih narodov naj bi se svetovno prebivalstvo, staro 65 let in več, do leta 2050 podvojilo in doseglo 1,6 mlrd.

Čeprav starejši potniki običajno letijo manj kot ostalo prebivalstvo, na večini letališč delež in število starejših potnikov naraščata.
 

Izzivi, s katerimi se starejša populacija srečuje na letališčih 

Starejši popotniki se na sodobnih in prenatrpanih letališčih srečujejo s številnimi izzivi, kot so:
  • predolge razdalje in poti na letališčih
  • otežkočena navigacija po natrpanih terminalih
  • slabo vidne oznake
  • nezadosten dostop do asistenčnih storitev
  • pomanjkanje osebja za asistenco
  • neugodni in zamudni postopki glede letališke varnosti
 
Kot odgovor na te izzive se letališka infrastruktura razvija, da bi podprla potrebe starejših in manj mobilnih potnikov.

Pri tem letališča uvajajo nove storitvene možnosti, kot so lažja dostopnost znotraj terminala, povečana ponudba avtonomnih vozil, izboljšane in bolj vidne označbe, bolj prijazni varnostni postopki, prilagojene digitalne storitve in podobno.
 

Primeri dobrih praks

Letališče Schiphol v Amsterdamu

Avtonomna vozila bodo imela v prihodnje pomembno vlogo na letališču prihodnosti.

Na Nizozemskem na amsterdamskem letališču Schiphol že uporabljajo samovozeče invalidske vozičke, ki invalidnim osebam omogočajo samostojno gibanje po letališču, ne da bi pri tem potrebovali pomočnika, ki bi jih spremljal.

10 samovozečih invalidskih vozičkov, ki jih je izdelalo ameriško podjetje WHILL Inc., lahko potnike z omejeno mobilnostjo po letališču vozi že od oktobra 2024.

Storitev je brezplačna in potnikom ni potrebna predhodna rezervacija.
Invalidski vozički so parkirani na treh lokacijah v salonu 2 in 3, takoj po kontroli potnih listov. To je neschengensko območje s pretežno medcelinskimi odhodi.
Potniki lahko preprosto vstopijo, si pripnejo varnostni pas in izberejo številko izhoda. Invalidski voziček bo nato avtonomno vozil do vrat.
Prtljažnik na zadnjem delu vozička omogoča enostavno prenašanje ročne prtljage, invalidski voziček pa ima senzorje, ki upoštevajo druge potnike, ovire in okolico.
Ob prihodu popotnik vstane iz invalidskega vozička in se samodejno odpelje nazaj na izhodišče.

Robotske invalidske vozičke WHILL uporabljajo tudi na japonskih mednarodnih letališčih Haneda, Narita in Kansai.

Mednarodno letališče Miami (MIA) je bilo prvo ameriško letališče, ki je prejelo robotske invalidske vozičke že junija 2024.

Povprečno 120 potnikov American Airlines na dan pa uporablja te vozičke znotraj na letališču na Floridi.

Avtonomni invalidski vozički so na voljo tudi na številnih drugih velikih in majhnih letališčih, od Los Angeles International (LAX), do kanadskega Winnipeg Richardson International.


 

Letališče Changi v Singapurju

Eden od primerov dobre prakse je med drugim tudi letališče Changi v Singapurju, ki postavlja potrebe starejših potnikov v središče svojega delovanja.

Letališče ponuja vrsto rešitev za izpolnjevanje potreb potnikov z omejeno mobilnostjo, kot so brezplačni invalidski vozički za samopomoč na štirih obstoječih terminalih in brezplačna počivališča, kjer se potniki lahko sprostijo ali zadremajo.

Novi terminal 5 je zasnovan za potnike z dodatnimi potrebami, vključno s precej številčno starejšo populacijo.

Dostop do letališča je posebej prilagojen potnikom z invalidskimi vozički, prav tako dostop do stranišč.

Posebno pozornost so namenili tudi vidnosti oznak na letališču ter digitalnim rešitvam, ki so enostavne in prijazne tudi starejšim uporabnikom.
 

London Gatwick Airport (LGW)

Letališča v Evropi in Severni Ameriki prav tako izvajajo ukrepe za zadovoljevanje starajoče se demografije.

Lansko poletje se je LGW povezal s podjetjem AccessAble (prej DisabledGo). Skupaj sta izdala serijo podrobnih vodnikov, ki potnikom pomagajo lažje in samozavestneje krmariti po letališču. Brezplačni vodniki pokrivajo 30 različnih območij Gatwicka, vključno z odhodi in prihodi, parkirišči in železniško postajo, ter potnikom nudijo informacije glede oznak, dostopov brez stopnic, sedežev in dostopnih stranišč.
 

Partnerstvo britanskega podjetja Dormakaba ter nemškega Rohde & Schwarz

Podjetji Dormakaba in Rohde & Schwarz sta v skupnem partnerstvu razvila popolnoma avtomatizirano rešitev za pregledovanje potnikov (APS), namenjeno poenostavitvi varnostnih pregledov za vse potnike, vključno s tistimi z dodatnimi potrebami.

Ta sistem, ki je trenutno v preskušanju na letališčih po vsej ZDA in Evropi, avtomatizira rutinske postopke pregledov, kar varnostnemu osebju omogoča, da se osredotoči na zagotavljanje bolj prilagojene pomoči potnikom, ki potrebujejo dodatno podporo.

Varnostna vrata podjetja Dormakaba odpravljajo potrebo po fizičnem pregledovanju, kar starejšim potnikom, ki se jim morda zdijo invazivni varnostni postopki problematični, daje večjo avtonomijo med kontrolami. Opremljena z naprednimi kamerami in senzorji, lahko ta vrata zmanjšajo število potrebnega varnostnega osebja za polovico, kar osebju omogoča, da se osredotoči na druge kritične naloge, kot je podpora potnikom skozi varnostni proces.

Vrata trenutno testirajo v Las Vegasu. Če se poskusna faza, ki naj bi se zaključila poleti 2025, izkaže za uspešno, v podjetju Dormakaba pričakujejo široko sprejetje na letališčih po vsem svetu.


 

Letališče Dublin

Letališče Dublin je prav tako eden od operaterjev, ki ima svoje storitve prilagojene starejši populaciji.

Starejšim namreč zagotavlja pomoč pri varnostnem pregledu, ima dostopne klicne točke za pomoč, prilagojene sedeže, nameščene po celotni zgradbi terminala, dostop do obvestil za gluhe ali naglušne osebe ter rezervirano območje za izstop/vstop ob robu.
 

Mednarodno letališče v Dubaju

Dubajsko mednarodno letališče (DXB) je razširilo svojo floto električnih vozičkov za učinkovit prevoz starejših potnikov po terminalih.

Storitev taxiDXB je na voljo brezplačno, vključuje pa 15 osemsedežnih vozičkov, ki so na voljo na prevzemnih točkah pri prihodih in odhodih. Vozički omogočajo lažje premikanje potnikov in njihove prtljage po letališču.
 

Tokijsko letališče Narita

Učinkovito označevanje je ključnega pomena za starejše popotnike, zlasti tiste z motnjami vida ali kognitivnimi motnjami. Letališča vse pogosteje vključujejo visokokontrastne znake, večje pisave in večjezične zaslone za izboljšanje iskanja poti.

Tokijsko letališče Narita je preoblikovalo svojo strategijo označevanja, da bi zagotovilo, da so informacije jasno vidne z več točk po terminalu.

Letališka tehnologija Infotouch je naslednja generacija interaktivnega informacijskega prikazovalnega sistema z enostavnim in intuitivnim upravljanjem na zaslonu na dotik, na vseh potniških terminalih pa je več kot 100 zaslonov za digitalno označevanje, ki prikazujejo barvito prostorsko predstavitev, prilagojeno vsakemu območju.

Ne samo, da je sistem večjezičen v korist širšega kroga uporabnikov, zasnovan je tako, da vključuje funkcije, kot je glasovno iskanje, ter zagotavlja poti z dvigali in manj sprememb nivoja v korist uporabnikov invalidskih vozičkov.


Viri:
  • Factiva
  • Airports International
  • Foto: Wheel Inc., Rohde & Schwarz
 

Preberite še:


Globalni trendi na področju transporta in logistike 

Človeški faktor povečuje tveganja letalskih nesreč

Poslovno okolje Nizozemske


Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: