Človeški faktor povečuje tveganja letalskih nesreč
Tveganja in varnostni izzivi v letalstvu se povečujejo
Več desetletij so bila letala, glede na število prevoženih kilometrov, najvarnejše prevozno sredstvo.A v zadnjih letih se vrstijo številne nesreče, ki morda že nakazujejo, da se bo trend obrnil, saj po desetletjih upadanja tveganje smrti na letalu zdaj stagnira.
Nedavne letalske nesreče v Washingtonu, Filadelfiji in Sudanu, ki so zahtevale skoraj 100 življenj, ne kažejo, da bo trend kmalu spet postal pozitiven. Študija, ki jo je Airbus izvedel lani, kaže, da se bodo tveganja in varnostni izzivi v letalstvu v naslednjih 20 letih povečevali.
Strah pred letenjem je še vedno zelo razširjen, zato povečano število nesreč zelo negativno vpliva na zaupanje potnikov.
V zadnjem času so tehnične težave vse manj pogoste pri povzročanju letalskih nesreč. Povečujejo pa se napake zaradi človeškega faktorja, kot so na primer premalo znanja, preobremenjenost ali prevelika samozavest menedžerjev, pilotov ali kontrolorjev zračnega prometa.
Tveganje letalskih nesreč se povečuje tudi zaradi stalne rasti števila letal v uporabi in velike potrebe po novem osebju. Pri tem kombinacija pomanjkanja izkušenj in želje po boljših rezultatih povečuje tveganje.
Število smrti na 100 mio potnikov že od leta 2017 stagnira
Po podatkih JACDEC - Jet Airliner Crash Data Evaluation Center je bilo v letu 2024 v letalskem prometu 340 smrtnih žrtev. V sedemdesetih letih je bilo letno povprečje skoraj 1.800.Sprememba postane še bolj očitna, če upoštevamo rast prometa, z dobrih 300 mio potnikov letno leta 1970 na 4,7 mlrd v zadnjem letu.
Leto 1972 je bilo za letalstvo najbolj črno leto, ko je statistika pokazala 710 smrti na 100 mio potnikov. Nasprotno pa je bila v letu 2017 zabeležena le 1 smrt na 10 mio potnikov.
Če bi bilo letenje še vedno tako nevarno, kot je bilo v 70. letih, bi danes v povprečju vsako leto umrlo skoraj 19.000 ljudi.
Število smrti na 100 mio potnikov že od leta 2017 stagnira. Tudi leto 2025 ne bo nič drugače, glede na skoraj 100 žrtev samo v januarju.

Razlogi za letalske nesreče so se v zadnjih letih spremenili
Medtem ko so v prejšnjih desetletjih do nesreč privedle predvsem tehnične okvare, zdaj prevladujejo človeške napake:- neustrezno izurjeni in neizkušeni piloti
- preobremenjenost osebja (New York Times je poročal, da je imelo več kot 90 % od 313 delovnih mest kontrolorjev zračnega prometa v ZDA v zadnjih letih manj osebja, kot je priporočeno. Podobno velja tudi za Azijo)
- letalske družbe na prvo mesto postavljajo dobiček in ne varnost (Boeing je z namenom, da bi prihranil denar, kljub predvidljivim tveganjem uvedel dvomljivo tehnično inovacijo v model 737max, kar je posledično pripeljalo do dveh nesreč s 346 smrtnimi žrtvami).
- slaba in iztrošena oprema, kot so na primer dihalne maske.
V naslednjih 20 letih bo povpraševanje po letalskih poletih doseglo 11,5 mlrd
Naraščajoče število človeških napak predstavlja velik problem za letalsko industrijo. Rešitev je zadostno število popolnoma usposobljenih zaposlenih, kar zahteva veliko časa in denarja, ki pa ga v hitro rastoči in zelo konkurenčni letalski industriji nimajo vsi.Airbus in Boeing ocenjujeta, da bo do leta 2044 povpraševanje po letalskih poletih doseglo 11,5 mlrd, kar je 7 mlrd več kot danes. Da bi to dosegle, morajo letalske družbe podvojiti svoje flote na 49.000 letal. Potrebujejo pa tudi do 2,5 mio novih kvalificiranih delavcev, ki jih močno primanjkuje.
Številni izkušeni zaposleni so se med pandemijo Covid-19 predčasno upokojili ali preselili v druge panoge. Letalska industrija je takrat izgubila veliko strokovnjakov, za usposabljanje novih pa je potrebnih mnogo let.
Za pomanjkanje usposobljenega kadra so v veliki meri krive tudi letalske družbe. Da bi zmanjšale svoje stroške v času krize, so skoraj vse prednostno odpuščale zaposlene z visokimi plačami.
Letalska industrija ima specifične zahteve in potrebuje posebne talente, za katere se poleg letalstva potegujejo tudi v medicini ali IKT sektorju, kjer pogosto plačajo več in ponujajo družinam bolj prijazen delovni čas.
Potrebna je tudi posebna sposobnost koncentracije pod stresom, posebna delovna kultura ter timsko delo.
Poleg tega primanjkuje tudi šol za pilote. Tudi v Aziji, kjer se ustvari približno polovica novih delovnih mest v letalstvu, je pilotskih šol še vedno premalo, da bi zadostile povpraševanju.
Tudi Evropa in ZDA ne moreta zagotoviti dovolj kvalificiranih delavcev, saj so v industrializiranih državah številne letalske družbe zmanjšale ali celo zaprle izobraževalne zmogljivosti, ker je bilo po njihovem mnenju dovolj pilotov do obdobja korone. Zato je pomanjkanje vse večje.
Samo v Evropi bo kmalu primanjkovalo 5.000 pilotov, zlasti izkušenih, kot so kapitani, po vsem svetu pa 10-krat toliko. To še posebej vpliva na manjše regionalne letalske prevoznike in hitro rastoče letalske prevoznike na trgih v razvoju.

Najvarnejši letalski prevozniki v letu 2025
AirlineRatings je letos januarja objavil lestvico 25 najvarnejših letalskih prevoznikov na svetu za leto 2025.V letu 2025 je najvarnejši letalski prevoznik na svetu že drugo leto zapored Air New Zealand, najbolj varen letalski prevoznik v Evropi pa Turkish Airlines.
Na prvih 11 mestih lestvice najvarnejših letalskih družb za leto 2025 prevladujejo azijsko-pacifiške in bližnjevzhodne letalske družbe. Evropske letalske družbe so zasedle 7 od 25 najboljših mest na lestvici.
Najbolj varni letalski prevozniki na svetu v letu 2025
Mesto na lestvici | Letalska družba | Država |
---|---|---|
1 | Air New Zealand | Nova Zelandija |
2 | Qantas | Avstralija |
3 | Cathay Pacific | Kitajska |
3 | Qatar Airways | Katar |
3 | Emirates | ZAE |
4 | Virgin Australia | Avstralija |
5 | Etihad Airways | ZAE |
6 | ANA | Japonska |
7 | EVA Air | Kitajska |
8 | Korean Air | Južna Koreja |
9 | Alaska Airlines | ZDA |
10 | Turkish Airlines | Turčija |
11 | TAP Portugal | Portugalska |
12 | Hawaiian Airlines | ZDA |
13 | American Airlines | ZDA |
14 | SAS | Danska, Norveška, Švedska |
15 | British Airways | Združeno kraljestvo |
16 | Iberia | Španija |
17 | Finnair | Finska |
18 | Lufthansa/Swiss | Nemčija |
19 | JAL | Japonska |
20 | Air Canada | Kanada |
21 | Delta Airlines | ZDA |
22 | Vietnam Airlines | Vietnam |
23 | United Airlines | ZDA |

Viri:
- Factiva
- Wirtschafts Woche
- JACDEC
- AirlineRatings
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju transporta in logistike
Kateri so najboljši in najslabši evropski železniški operaterji?
Pomanjkanje letal lahko letos dvigne cene letalskih vozovnic
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.