Pomanjkanje letal lahko letos dvigne cene letalskih vozovnic

četrtek, 30. januar 2025
 

Ryanair je zaradi težav pri dobavi letal znižal napovedi za leto 2025

Večina napovedi za globalni letalski promet kaže, da se povpraševanje po letalskem prometu povečuje, posledično pa se zaradi pomanjkanja trajnostnih letalskih goriv povečujejo tudi emisije ogljika.

A zaradi proizvodnih težav pri Boeingu in Airbusu ima evropska letalska industrija omejitve glede zmogljivosti, kar bo posledično povzročilo višje cene letalskih vozovnic.

Nizkocenovna letalska družba Ryanair, ki ima sedež na Irskem, že opozarja, da bi potniki zaradi pomanjkanja letal letos lahko plačali več za letalske vozovnice.

Zamude pri Boeingovih dobavah novih letal Ryanairu preprečujejo, da bi v celoti izkoristil veliko povpraševanje po letalskem prometu.
Irska letalska družba zaradi omejenih letalskih zmogljivosti zato ocenjuje, da bo v poslovnem letu 2025–2026 prepeljala 206 mio potnikov, v primerjavi s predhodno napovedanimi 210 mio, kar bi pomenilo le 3 % rast. Istočasno pa napoveduje tudi zvišanje cen letalskih vozovnic.
 
Ryanair je v Q4 2024 ustvaril 149 mio EUR čistega dobička, v primerjavi s 15 mio EUR v enakem obdobju 2023. Prihodki so v obdobju Q3 2924 medletno narasli za 10 % na 2,96 mlrd EUR.
Rezultat je odraz 10 % rasti drugih prihodkov in povprečnih cen vozovnic v zadnjem četrtletju, ki so se medletno rahlo povečale za 1 %.

Čisti dobiček je v prvih 9 mesecih 2024 znašal 1,9 mlrd EUR, kar je -12 % manj kot v enakem obdobju leto prej. Nižji dobiček Ryanair pripisuje -8 % nižjim cenam letalskih vozovnic v tem obdobju.

Za leto 2025 Ryanair načrtuje celoletni čisti dobiček od 1,55 do 1,6 mlrd EUR. Kljub nižjemu dobičku družba pričakuje, da bo leto 2025 2. najmočnejše leto letalske družbe v zgodovini, saj imajo veliko rezervacij za to leto, predvsem v času Velike noči in med poletno sezono.

Na letošnji prihodek in dobiček pa bodo negativno vplivali nadaljnji konflikti v Ukrajini in na Bližnjem vzhodu, zamude pri dobavi letal Boeing, slabo upravljanje kontrole zračnega prometa ter pomanjkanje letalskega in letališkega osebja v Evropi.

Letalska družba bo v prihodnjem letu prerazporedila svoje omejene letalske zmogljivosti v regije in letališča na Poljskem, Švedskem in v Italiji, ki znižujejo ali odpravljajo letalske davke ter s tem spodbujajo rast prometa.


 

Težave proizvajalca letal Boeing

Na letalske družbe so lani negativno vplivale težave pri proizvajalcu letal Boeing, ki ga je močno prizadela skoraj 8-tedenska stavka strojnikov konec lanskega leta. Konec stavke v novembru 2024 je imel za posledico tudi velika denarna izplačila delavcem. 

Boing je moral tudi upočasniti proizvodnjo svojega letala 737 MAX, potem ko je na komercialnem letu januarja lani odletela plošča vrat. Ta incident je povzročil večji nadzor in manjšo proizvodnjo, saj je Zvezna uprava za letalstvo omejila proizvodnjo 737 MAX na 38 letal na mesec. 

Boeing je v Q4 2024 ustvaril prodajo v višini 15,2 mlrd USD, medtem ko je v enakem obdobju 2023 znašala 22 mlrd USD.

Boeing ni ustvaril dobička v celotnem poslovnem letu že od leta 2018. Niz finančnih izgub Boeinga zdaj traja že 6 let, začenši z ustavitvijo letala 737 Max leta 2019 po dveh smrtonosnih nesrečah. Njegova skupna izguba je od takrat dosegla vrtoglavih 35,7 mlrd USD, s čimer je Boeing postal eno najbolj nedobičkonosnih podjetij 21. stoletja.
 

Najbolj nedobičkonosna podjetja 21. stoletja

Podjetje Skupna izguba v mlrd USD
 
Obdobje
AIG 162 2008-2009
General Motors 130 2005-2008
Viacom/CBS 51.5 2004-2008
United Airlines 51 2001-2005
Ford Motor 45.3 2006-2008
Boeing 35.7 2019-2024
Delta Air Lines 36.8 2004-2009
General Electric 33 2017-2022
Uber 31.8 2018-2022
 
Vir: Forbes
 
Zaostanek neizpolnjenih naročil družbe Boeing trenutno znaša približno 6.200 letal.

Čeprav proizvodnja letal B737 okreva po Boeingovi stavki konec leta 2024, Ryanair ne pričakuje, da bo Boeing pred poletjem 2025 dobavil dovolj letal, da bi omogočil rast prometa v celotnem letu 2025–2026.

Ryanair je izrazil upanje, da mu bo dobava preostalih 29 letal Boeing Gamechangerjev pred marcem 2026 že poleti tega leta omogočila povrnitev upočasnjene rasti prometa. Družba je imela konec decembra 2024 v svoji floti 172 Boeingovih Gamechangerjev.
 


Viri:
  • Factiva
  • The Irish Times
  • The Wall Street Journal
  • Forbes
  • Foto: iStock
 

Preberite še:


Globalni trendi na področju transporta in logistike 

Letalski tovorni prevozniki širijo zmogljivosti na progah Evropa–Azija

Poslovno okolje Irske



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: