Kmalu nove poslovne priložnosti v Čilu
Evropska unija in Republika Čile sta 13. decembra 2023 podpisali Napredni okvirni sporazum in Začasni sporazum o trgovini in s tem uspešno zaključili pogajanja, ki so potekala od leta 2017. V času pogajanj sta pogodbenici dosegli dogovor o ambicioznem sporazumu, ki je primerljiv z najnovejšimi trgovinskimi sporazumi, kot so CETA ter sporazuma z Japonsko in Novo Zelandijo.
Napredni okvirni sporazum, ki je na voljo na tej povezavi (verzija 5. 7. 2023), je moderen in ambiciozen trgovinski sporazum nove generacije za krepitev političnega sodelovanja ter prinaša oprijemljive gospodarske in okoljske koristi za obe strani. Napredni okvirni sporazum vključuje politični steber, steber o sodelovanju ter steber trgovine in naložb (vključno z določbami o zaščiti naložb in reševanju naložbenih sporov) in je po svoji pravni naravi sporazum v deljeni pristojnosti EU in držav članic.
Pogodbenici sta želeli zagotoviti čim hitrejše izvajanje trgovinskega in naložbenega stebra še pred zaključkom ratifikacijskega postopka Naprednega okvirnega sporazuma v državah članicah in sta se zato dogovorili, da se še dodatno oblikuje samostojen sporazum, ki se imenuje Začasni sporazum o trgovini med EU in Republiko Čile, ki je v angleščini na voljo na tej povezavi (verzija december 2022).
Začasni sporazum o trgovini zajema liberalizacijo trgovine in naložb (ureja dostop do trga) ter je po svoji pravni naravi sporazum v izključni pristojnosti EU. Sporazum odpira tudi nove priložnosti za trgovino in naložbe na obeh trgih ter podpira delovna mesta v EU in v Sloveniji.
Tačasni trgovinski sporazum med EU in Čilem prinaša nove možnosti in priložnosti za izboljšanje dostopa EU in slovenskih podjetij na trg Čila. Začasni trgovinski sporazum ustvarja skladen, celovit in posodobljen pravno zavezujoč okvir za trgovinske odnose EU s Čilom.
Glavni elementi Začasnega sporazuma o trgovini
Blagovna menjava Slovenija Čile
Začasni podatki blagovne menjave med Slovenijo in Čilem kažejo, da je uvoz iz Čila znašal 12 mio evrov v letu 2021, izvoz pa 16 mio evrov.Leta 2022 pa je uvoz iz Čila znašal 23 mio evrov (83 % višji v primerjavi z letom 2022), izvoz pa 18 mio evrov (12 % višji kot v letu 2021). V uvozu v obeh letih prevladuje celuloza.
Leta 2021 so bili glavni izvozni proizvodi zdravila, stroji s posebnimi funkcijami, sesalniki, električni števci, pločevina iz nelegiranega aluminija, papir in karton, stavbno pohištvo itd. Leta 2022 so četrtino izvoza predstavljale hidravlične turbine, večje postavke so bila še zdravila, električni števci, razni merilni instrumenti, igralni avtomati, sesalniki za prah in mehanizmi za fascikle.
Sporazum bo poglobil trgovinske in naložbene odnose med EU in Čilom ter zagotovil nove priložnosti za podjetja EU v petem največjem gospodarstvu Latinske Amerike:
- 99,9 % izvoza EU bo brez carin, kar naj bi povečalo izvoz EU v Čile do 4,5 milijarde evrov.
- Večji dostop do surovin in čistih goriv, ki so ključnega pomena za prehod na zeleno gospodarstvo, kot so litij, baker in vodik.
- Podjetjem iz EU je lažje zagotavljati storitve v Čilu, vključno z dostavo, telekomunikacijami, pomorskim prometom in finančnimi storitvami.
- Enako obravnavanje vlagateljev iz EU v Čilu kot za čilske vlagatelje, tudi v energetskem sektorju in sektorju surovin, in obratno.
- Izboljšan dostop podjetij iz EU do koncesij za javna naročila blaga, storitev, gradenj in gradenj ter obratno.
- Posebno poglavje o malih in srednjih podjetjih, ki bo pomagalo zagotoviti, da bodo mala podjetja v celoti izkoristila ugodnosti sporazuma, vključno z zmanjšanjem birokracije.
Vsebina Začasnega trgovinskega sporazuma
Vsebina začasnega trgovinskega sporazuma (v slovenščini) ja dosegljiva tukaj (verzija 5. 7. 2023). Steber trgovine in naložb vključuje naslednja poglavja:- Trgovina z blagom
- Pravila porekla in postopki porekla
- Carinski in trgovinski olajševalni ukrepi
- Trgovinski zaščitni ukrepi
- Sanitarni in fitosanitarni ukrepi
- Trajnostni prehranski sistemi
- Energija in surovine
- Tehnične ovire v trgovini
- Investicije
- Pretok kapitala, plačila in nakazila
- Storitve
- Digitalna trgovina
- Javna naročila
- Podjetja v državni lasti in konkurenčne subvencije
- Intelektualna lastnina
- Trgovina in trajnostni razvoj
- Trgovina in enakost spolov
- Preglednost
- Dobre regulativne prakse in regulatorno sodelovanje
- Mala in srednje velika podjetja
- Reševanje sporov
Natančnejša pojasnitev posameznih določb predloga
Začasni trgovinski sporazum razširja področje uporabe sedanjega dvostranskega sporazuma o pridružitvi in ga prilagaja novim političnim in gospodarskim svetovnim izzivom in ravni ambicij nedavno sklenjenih trgovinskih sporazumov in pogajanj, ki sta jih izvedla tako EU kot tudi Čile.Začasni trgovinski sporazum ustvarja skladen, celovit in posodobljen pravno zavezujoč okvir za trgovinske odnose EU s Čilom. Spodbujal bo trgovino in naložbe s prispevanjem k širitvi in diverzifikaciji gospodarskih in trgovinskih odnosov.
Začasni trgovinski sporazum vključuje tudi mehanizem za posvetovanje s civilno družbo, ki je razširjen na celoten sporazum, tako da se lahko civilna družba na obeh straneh izreče o vseh določbah Sporazuma.
Sporazum vsebuje tudi pomembne zaveze glede trajnostne trgovine, zlasti glede večstranskih okoljskih in delovnih standardov, podnebja, energije in surovin, pa tudi enakosti spolov in trajnostnih prehranskih sistemov.
V skladu s cilji, določenimi v pogajalskih smernicah, bo začasni trgovinski sporazum omogočil:
- boljši dostop do trga za izvoz kmetijskih in ribiških proizvodov ter izboljšana pravila;
- poenostavljena pravila o poreklu;
- posodobljeni in poenostavljeni postopki na meji;
- zagotavljanje poštenih trgovinskih in poslovnih pogojev;
- zagotavljanje trajnostnosti;
- osredotočanje na potrebe manjših podjetij;
- priložnosti za ponudnike storitev in pravila za digitalno trgovino;
- spodbujanje naložb;
- dostop do čilskih javnih razpisov;
- vzpostavitev boljše zaščite za inovacije in ustvarjalno delo;
- zagotavljanje varne in trajnostne trgovine z agroživilskimi proizvodi;
- zagotavljanje, da so tehnični predpisi, standardi in postopki ugotavljanja skladnosti nediskriminatorni in ne ustvarjajo nepotrebnih ovir za trgovino;
- preglednost in dobre regulativne prakse;
- sodobni postopki reševanja sporov.
Po posameznih določbah je bilo v okviru pogajanj doseženo:
Boljši dostop do trga za izvoz kmetijskih in ribiških proizvodov ter izboljšana pravila
V skladu s sedanjim sporazumom o pridružitvi sta bila celotno industrijsko blago ter velik del kmetijskih in ribiških proizvodov že liberalizirana. Posodobitev omogoča, da se na podlagi poglavja o trgovini z blagom popolnoma liberalizira več kot 99 % vseh tarifnih postavk.Hkrati začasni trgovinski sporazum v celoti upošteva občutljive vidike kmetijstva EU. EU ne bo popolnoma liberalizirala svojih trgov za zelo občutljive proizvode, kot so perutnina, govedina, svinjina in oljčno olje. Ti proizvodi, uvoženi iz Čila, bodo imeli le omejen in nadzorovan dostop do trga EU s skrbno umerjenimi tarifnimi kvotami, ki upoštevajo pomisleke evropskih kmetov in želje potrošnikov.
Poleg tega besedilo o trgovini z blagom vsebuje dodatna in obsežnejša pravila, ki bodo olajšala trgovino med EU in Čilom. To vključuje določbe o pristojbinah in formalnostih, uvoznih in izvoznih dovoljenjih, prepovedi izvoznih dajatev in zavezujočih tarifah, za katere popolna odprava dajatev ni predvidena (mirovanje). Vsebuje tudi določbe nove generacije o izvozni konkurenci, ponovni izdelavi, blagu, uvoženem po popravilu, in določbe za olajšanje začasnega uvoza blaga.
Posodobljena in poenostavljena pravila o poreklu
Pravila o poreklu so bila posodobljena in v nekaterih primerih poenostavljena, da bi se upoštevale potrebe industrije, na primer za ključne industrijske proizvode, kot so avtomobili ali farmacevtski izdelki (posodobitev produktno specifičnih pravil o poreklu). Dokazovanje porekla blaga bo temeljilo na navedbi o poreklu in vedenju uvoznika, pri čemer bodo v EU navedbe o poreklu za pošiljke v vrednosti nad 6000 EUR sestavljali registrirani izvozniki.Posodobljeni in poenostavljeni postopki na meji
Začasni trgovinski sporazum vsebuje ambiciozno poglavje o olajševanju carinskih postopkov in trgovine, ki temelji na določbah sporazuma WTO o olajševanju trgovine, na nekaterih področjih pa gre še dlje. EU in Čile se zavezujeta, da bosta uporabljala poenostavljene, sodobne in, kjer je mogoče, avtomatizirane postopke za učinkovito in hitro sprostitev blaga s pomočjo racionalizacije zahtev glede podatkov in dokumentacije, obdelave carinske dokumentacije in informacij pred prihodom ter učinkovitega in nediskriminatornega obvladovanja tveganja.Zagotavljanje poštenih trgovinskih in poslovnih pogojev
Da bi se lahko uspešno in učinkovito spopadli z nepoštenimi trgovinskimi praksami, so bila dogovorjena izboljšana pravila glede trgovinskih sredstev. Poleg tega začasni trgovinski sporazum vsebuje določbe za zaščito domače industrije v primeru, da povečan uvoz izdelka, ki izhaja iz Sporazuma, povzroča ali bi lahko povzročil resno škodo tej industriji.Začasni trgovinski sporazum vsebuje tudi poglavje o subvencijah, ki prispeva k enakim konkurenčnim pogojem med podjetji iz EU in Čila z večjo preglednostjo subvencij za blago in storitve, posvetovanji v primeru negativnega vpliva subvencij na trgovino, in pravili o najbolj škodljivih subvencijah (pomoči za prestrukturiranje brez načrta prestrukturiranja in neomejena jamstva).
Začasni trgovinski sporazum zagotavlja tudi, da podjetja spoštujejo osnovna načela konkurence: prepoved zlorabe prevladujočega položaja in sporazumov med podjetji, ki omejujejo konkurenco, ter nadzor nad učinki združitve na konkurenco. Hkrati bo začasni trgovinski sporazum zagotovil enake konkurenčne pogoje za javna in zasebna podjetja na trgu. Podjetja v državni lasti, podjetja, ki imajo posebne pravice ali privilegije, in pravni monopoli morajo pri nakupu in prodaji blaga in storitev na trgu delovati nediskriminatorno in v skladu s poslovnimi vidiki.
Zagotavljanje trajnostnosti
Začasni trgovinski sporazum vsebuje celovito ambiciozno poglavje o trgovini in trajnostnem razvoju za okrepitev vključevanja trajnostnega razvoja v trgovinske in naložbene odnose pogodbenic s pravno zavezujočimi zavezami o varstvu okolja, podnebnih spremembah in pravicah delavcev, določbe o sodelovanju in dialogu, vključno s civilno družbo, ter postopke reševanja sporov.Poleg tega je začasni trgovinski sporazum prvi trgovinski sporazum, sklenjen s strani EU, ki vključuje posebno poglavje o trgovini in enakosti spolov. To poglavje vključuje vidik spola v spodbujanje vključujoče gospodarske rasti.
V tem poglavju EU in Čile ponovno potrjujeta svojo zavezanost učinkovitemu izvajanju svojih obveznosti iz Konvencije o odpravi vseh oblik diskriminacije žensk in drugih večstranskih sporazumov, ki obravnavajo enakost spolov ali pravice žensk. EU in Čile se v klavzuli o prepovedi zniževanja standardov zavezujeta, da ne bosta oslabila ali znižala ravni varstva, ki jo zagotavlja njuna ustrezna zakonodaja, katere cilj je zagotoviti enakost spolov ali enake možnosti za ženske in moške, in ne bosta opustila take zakonodaje ali drugače odstopila od nje, da bi spodbudila trgovino ali naložbe.
Nazadnje, k začasnemu trgovinskemu sporazumu je priložena Skupna izjava Evropske unije in Republike Čile o določbah za trgovino in trajnostni razvoj, v kateri sta EU in Čile izrazila skupno namero, da začneta pregled poglavja o trgovini in trajnostnem razvoju ob začetku veljavnosti navedenega sporazuma, da bi po potrebi preučila vključitev dodatnih določb, ki bi jih katera od pogodbenic v času pregleda štela za pomembne.
Pri tem pregledu bo EU upoštevala sporočilo Komisije Evropskemu parlamentu, Svetu, Evropskemu ekonomsko-socialnemu odboru in Odboru regij z naslovom Moč trgovinskih partnerstev: skupaj za zeleno in pravično gospodarsko rast (COM(2022) 409 final), zlasti v zvezi z nadaljnjo krepitvijo mehanizma izvrševanja. Brez poseganja v izid pregleda bosta EU in Čile preučila tudi možnost vključitve Pariškega sporazuma kot bistvenega elementa sporazumov.
Osredotočanje na potrebe manjših podjetij
Začasni trgovinski sporazum zahteva, da EU in Čile vzpostavita spletišče za mala in srednja podjetja (MSP), ki jim bo olajšalo dostop do informacij in s tem uporabo vseh določb Sporazuma. Kontaktne točke v EU in Čile bodo sodelovale, pri čemer se bodo upoštevale posebne potrebe MSP in določili načini, kako lahko ta podjetja izkoristijo nove priložnosti na posameznem trgu.Priložnosti za ponudnike storitev in pravila za digitalno trgovino
Začasni trgovinski sporazum vsebuje celovita pravila, ki zajemajo dostop do trga za storitve in naložbe v vseh gospodarskih sektorjih, ter posebna pravila, ki zajemajo digitalno trgovino. Njegov cilj je vzpostaviti enake konkurenčne pogoje, zlasti za ponudnike storitev iz EU, ki so vključeni v sektorje, kot so telekomunikacije in finančne storitve, ter na področjih, kot so storitve dostave in pomorske storitve.Zagotavlja tudi okvir za medsebojno priznavanje kvalifikacij pogodbenic za regulirane poklice, kot so arhitekti, računovodje, odvetniki in inženirji. Na področju digitalne trgovine Sporazum določa horizontalna pravila, tudi na področjih, kot je spletna trgovina z blagom ali storitvami, ki so nepogrešljiva za dobro delovanje spletne trgovine.
Spodbujanje naložb
Začasni trgovinski sporazum vsebuje določbe o liberalizaciji naložb, in sicer je bil zanje uporabljen enak pristop kot pri doslej najambicioznejših sklenjenih trgovinskih sporazumih EU. Predvsem se bodo vsa vsebinska pravila iz tega poglavja uporabljala enako za storitveni in nestoritveni sektor.Zlasti vlagatelji in njihove naložbe bodo lahko imeli koristi od zaveze, da se zagotovi nediskriminatorna obravnava v primerjavi z domačimi vlagatelji ali vlagatelji iz tretjih držav, pa tudi od ambicioznih pravil za nediskriminatorne ovire za dostop do trga v obliki nediskriminatornih količinskih omejitev, kot so monopoli in izključne pravice, kvote in preverjanje gospodarskih potreb.
Zahteve glede delovanja, kot so zahteve za doseganje določene ravni lokalne vsebine ali za prenos tehnologije kot pogoj, povezan z ustanovitvijo ali delovanjem katerega koli podjetja, bodo prepovedane ob ustreznem upoštevanju občutljivosti pogodbenic, s čimer se bodo okrepila obstoječa pravila v okviru Sporazuma WTO o ukrepih na področju vlaganj, ki vplivajo na trgovino.
Posebna značilnost poglavja o naložbah, dogovorjenega s Čile, je, da zagotavlja nacionalno obravnavo lokalno ustanovljenih podjetij v zvezi z nakupom blaga in storitev na podlagi javnih naročil, kar je zaveza, ki jo običajno najdemo v poglavju o javnih naročilih v drugih sporazumih EU.
Za zaveze pogodbenic glede liberalizacije veljajo ozko opredeljene izključitve (na primer za avdiovizualni sektor) in posebni pridržki, ki omejujejo stopnjo odprtosti pogodbenic ali opredeljujejo želeni prihodnji politični manevrski prostor za sektorje, ki se štejejo za posebej občutljive.
Pridržki so načrtovani na osnovi „hibridnih“ seznamov, in sicer „pozitivnega seznama“ za obveznosti dostopa do trga (na podlagi seznama posameznih sektorjev, ki so zavezani) in „negativnega seznama“ (vsi zavezani sektorji z izjemo posebnih pridržkov za nekatere sektorje) za vse druge vsebinske obveznosti. Posebne zaveze pogodbenic odražajo visoko stopnjo liberalizacije, ki ustreza njunim doslej najambicioznejšim sklenjenim sporazumom, vključno s celovitimi zavezami glede dostopa do trga za nestoritvene sektorje.
Dostop do javnih razpisov
Začasni trgovinski sporazum ponudnikom zagotavlja več možnosti dostopa do javnih naročil. Čile je javne razpise odprl za podjetja EU v večji meri kot za katero koli drugo trgovinsko partnerico. Podjetja EU se bodo lahko potegovala za zagotavljanje blaga in storitev ne le na centralni, ampak tudi na podcentralni ravni. EU in Čile se tudi zavezujeta, da bosta za svoje postopke javnega naročanja uporabljala sodoben sklop pravil, pri čemer bosta uporabljala visoke standarde preglednosti, nediskriminacije in enake obravnave.Vzpostavitev boljše zaščite za inovacije in ustvarjalno delo
Začasni trgovinski sporazum vzpostavlja enake konkurenčne pogoje, saj zagotavlja, da Čile in EU upoštevata tudi skupni pristop k uveljavljanju pravic intelektualne lastnine ter da obe strani ukrepata v boju proti ponarejanju in piratstvu ter nekonkurenčnim praksam. Zagotavlja visoko raven varstva pravic intelektualne lastnine in njihovega uveljavljanja.Vključuje tudi vzajemno zaščito izbranega seznama geografskih označb EU in Čile. V primeru EU bo zaščitenih 216 geografskih označb EU. To dopolnjuje obstoječa sporazuma o vinih in žganih pijačah, ki ščitita 1745 geografskih označb za vina in 257 geografskih označb za žgane pijače ter pet za aromatizirana vina, ki se izvažajo iz EU v Čile. Tudi ti seznami geografskih označb so bili posodobljeni v vzporednem postopku.
Zagotavljanje varne in trajnostne trgovine z agroživilskimi proizvodi
Začasni trgovinski sporazum vključuje poglavje o sanitarnih in fitosanitarnih zadevah, ki vsebuje številne posebne ukrepe za olajševanje trgovine. To bi moralo omogočiti hitrejšo, vendar varno trgovino. Tako EU kot Čile bosta ohranila pravico določiti raven varstva, ki se jima zdi primerna.Poleg tega začasni trgovinski sporazum vključuje poglavje o trajnostnem prehranskem sistemu, ki predvideva sodelovanje pri posebnih vidikih trajnostnih prehranskih sistemov, kot so trajnostnost prehranske verige ter zmanjšanje izgub hrane in živilskih odpadkov, boj proti goljufijam s hrano v prehranski verigi, dobrobit živali, boj proti antimikrobični odpornosti ter zmanjšanje uporabe gnojil in kemičnih pesticidov ter z njimi povezanih tveganj, ki pomenijo nesprejemljiva tveganja za zdravje ali okolje, kot je razvidno iz ustreznih ocen. Med dejavnostmi sodelovanja za boj proti antimikrobični odpornosti sta se EU in Čile dogovorila o postopnem opuščanju uporabe antibiotikov kot pospeševalcev rasti.
Zagotavljanje, da so tehnični predpisi, standardi in postopki ugotavljanja skladnosti nediskriminatorni in ne ustvarjajo nepotrebnih ovir za trgovino,
Za povečanje regulativnega zbliževanja med Čile in EU na podlagi mednarodne standardizacije sta se pogodbenici dogovorili o zaključenem seznamu mednarodnih organizacij za standardizacijo in ponovno poudarili svojo zavezanost, da svoje tehnične predpise in postopke ugotavljanja skladnosti utemeljita na ustreznih mednarodnih standardih, ki so jih razvile te organizacije.
Začasni trgovinski sporazum poudarja pomen ocen učinka pri pripravi tehničnih predpisov in ugotavljanja skladnosti. Spodbuja pristop k ugotavljanju skladnosti, ki temelji na tveganju, vključno z upoštevanjem dobaviteljeve izjave o skladnosti, in uporabo akreditacije pri izbiri organov za ugotavljanje skladnosti, vključno z mehanizmi Mednarodnega združenja za akreditacijo laboratorijev (ILAC) in Mednarodnega akreditacijskega foruma (IAF).
Poleg splošnih določb o regulativnem sodelovanju, ki bodo Čile in EU omogočile sodelovanje pri prihodnjih regulativnih vprašanjih v skupnem interesu, vzpostavlja tudi posebno sodelovanje na področju nadzora trga in varnosti proizvodov, ki zagotavlja izmenjavo informacij o neskladnih ali nevarnih proizvodih na zadevnih trgih. Pogodbenici sta se dogovorili tudi o prilogi o motornih vozilih, ki bo olajšala homologacijo novih motornih vozil in priznavanje certifikatov o homologaciji.
Preglednost in dobre regulativne prakse
Začasni trgovinski sporazum vsebuje poglavje o preglednosti z ambicioznimi določbami o objavi, upravljanju in pregledu ukrepov splošne uporabe v zvezi s trgovinskimi zadevami ter pritožbah proti njim, ter poglavje, ki določa sklop dobrih regulativnih praks, ki jih bosta EU in Čile uporabila pri oblikovanju predpisov.Sodobni postopki reševanja sporov
Začasni trgovinski sporazum vsebuje določbe o reševanju sporov med državama, ki vzpostavljajo učinkovite in pregledne sodobne postopke, utemeljene na dolžnem pravnem postopanju za preprečevanje in reševanje sporov med Čile in EU.Institucionalna struktura
Institucionalno strukturo začasnega trgovinskega sporazuma sestavljajo Svet za trgovino, Odbor za trgovino in številni pododbori. Svet za trgovino nadzoruje doseganje ciljev začasnega trgovinskega sporazuma in njegovo izvajanje.Pri opravljanju svojih nalog mu pomaga Odbor za trgovino, odgovoren za splošno izvajanje začasnega trgovinskega sporazuma, vključno z opredelitvijo in nadzorom sektorskih dialogov.
Svet za trgovino in Odbor za trgovino lahko ustanovita dodatne pododbore ali druge organe, ki pomagajo pri izvajanju njunih funkcij in obravnavajo posebne naloge ali zadeve.
Pogodbenici spodbujata sodelovanje civilne družbe pri izvajanju začasnega trgovinskega sporazuma.
Ocena učinka
Predlog je bil podprt z oceno učinka, objavljeno maja 2017 (SWD/2017/0173 final).V oceni učinka je bilo ugotovljeno, da bi pogajanja prinesla pozitivne koristi za EU in Čile. Takšne koristi bi vključevale povečanje BDP, blaginje in izvoza, zaposlenosti, plač (tako za manj kot za bolj kvalificirane delavce) in konkurenčnosti ter boljši položaj za EU in Čile v primerjavi z drugimi svetovnimi konkurenti. Vključitev določb o trajnostnem razvoju bi pozitivno vplivala tudi na spodbujanje in spoštovanje človekovih pravic ter učinkovito izvajanje temeljnih delovnih standardov Mednarodne organizacije dela (MOD).
Poleg tega ocena učinka na trajnostni razvoj, izvedena med pogajanji, zagotavlja celovito oceno možnih gospodarskih, socialnih in okoljskih učinkov povečane liberalizacije trgovine v okviru začasnega trgovinskega sporazuma v EU in Čile. V oceni učinka na trajnostni razvoj so analizirani tudi morebitni učinki posodobitve na človekove pravice ter na proizvodni, kmetijski in storitveni sektor.
EU in Čile sta oblikovala ambiciozen sporazum v skladu z najnovejšimi trgovinskimi sporazumi, kot so CETA ter sporazuma z Japonsko in Novo Zelandijo. Sporazum bo odprl nove priložnosti za trgovino in naložbe na obeh trgih ter podpiral delovna mesta v EU.
Začasni trgovinski sporazum bo med drugim odpravil večino carinskih dajatev, razširil dostop do javnih naročil, odprl trg s storitvami, zagotovil predvidljive pogoje za vlagatelje ter pomagal preprečevati nezakonito kopiranje inovacij in tradicionalnih izdelkov EU. Začasni trgovinski sporazum vsebuje tudi vsa jamstva, da se preprečijo gospodarske koristi v škodo temeljnih pravic, socialnih standardov, pravice vlad do regulacije, varstva okolja ali zdravja in varnosti potrošnikov.
Nadaljnji koraki po podpisu sporazmov
Sporazuma sta bila podpisana. Pogodbenici bosta morali izvesti potrebne notranje postopke za uveljavite Začasnega trgovinskega sporazuma in začasne uporabe Naprednega okvirnega sporazuma, kar naj bi potekalo v prvi polovici leta 2024. Natančni datum začetka uveljavitve bo uradno objavljen v Uradnem listu EU in na tej spletni strani.Preberite še:
Poslovne priložnosti na novih trgih za slovenska podjetja
Več o trgovinskih sporazumih
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.