Kriza v industriji avtomobilskih komponent
V prvi polovici letošnjega leta so se številni avtomobilski proizvajalci znašli v rdečih številkah ter zabeležili strm padec dobičkov. Kriza v avtomobilski industriji je posledično prizadela tudi proizvajalce avtomobilskih komponent.
Odpuščanja in stečaji
Bosch, največji svetovni avtomobilski dobavitelj, je 26. septembra napovedal, da bo do leta 2030 v Nemčiji ukinil 13.000 delovnih mest.Kot razloge za zmanjšanje števila zaposlenih je navedel vse večjo konkurenco kitajskih proizvajalcev, stagnacijo svetovne avtomobilske proizvodnje, naraščajoče stroške, ameriške carine in počasen napredek Evrope na področju električne mobilnosti in avtomatizirane vožnje.

Tudi drugi nemški avtomobilski dobavitelji izvajajo podobne reze. Continental, ZF in Schaeffler so napovedali tisoče odpuščanj po svetu.
Kmalu po napovedi odpuščanj nemškega proizvajalca Bosch je proizvajalec First Brands iz ZDA, ki je eden glavnih dobaviteljev ameriškega avtomobilskega sektorja, v zvezni državi Teksas vložil zahtevo za stečaj. First Brands Group Holdings proizvaja vse od zavor do svetlobnih elementov in brisalcev vetrobranskega stekla. V zadnjem času je kupil veliko konkurentov, ki jih je financiral z dolgom in posojili. Ravno ta politika pa je zdaj v ozadju finančnih težav podjetja. Po ocenah Bloomberga bi zadolženost podjetja lahko dosegla 10 in 50 mlrd USD (od 9 do 46 mlrd EUR).
Sredi letošnjega septembra je še en velik proizvajalec avtomobilskih komponent, nemški Mahle, napovedal izvedbo načrta prestrukturiranja zaposlovanja, ki bo prizadel 740 delavcev v tovarnah v Motilli del Palancar (Cuenca) in Tehnološkem centru v Paterni (Valencia). Kmalu po objavi novice je špansko ministrstvo za industrijo in turizem sklicalo sestanek z vodilnimi predstavniki podjetja Mahle, da bi skupaj poiskali rešitev in preprečili odpuščanja.
Proizvajalec Mahle pa meni, da je ukrep neizogiben, predvsem zaradi hude konkurence kitajskih podjetij, katerih znamke hitro pridobivajo deleže na evropskih trgih, zaradi stagnacije trga novih vozil v Evropi ter carinske vojne, ki jo je sprožil ameriški predsednik Donald Trump.
Antolin, ki je eden največjih španskih proizvajalcev avtomobilskih komponent, je za letos napovedal zapiranje tovarn povsod po Evropi, tudi v Španiji. Podjetje iz Burgosa, specializirano za rešitve za notranjost vozil, je v 1. polletju 2025 ustvarilo neto izgubo v višini 11,3 mio EUR ter že od leta 2019 ni zabeležilo letnega dobička.
Tržne negotovosti in geopolitične napetosti so prizadele celotno dobavno verigo
Velike negotovosti in geopolitične napetosti vodijo v manjši proizvodni in prodajni trg, zlasti pri elektrificiranih vozilih. Vsa ta podjetja so se spustila v ogromne naložbe v zasnovo in proizvodnjo komponent za tovrstne tehnologije. Neustrezni proizvodni obsegi neposredno prizadenejo dobavitelje prvega reda, torej tiste, ki dele izdelujejo neposredno za avtomobilske znamke, dobavitelje drugega reda, ki izdelujejo dele za dobavitelja prvega reda, pa tudi preostalo vrednostno verigo.Velik udarec, ki je v zadnjih dneh prizadel evropsko industrijo avtomobilskih komponent, je bil kibernetski napad, ki ga je na začetku septembra utrpel Jaguar Land Rover, zaradi katerega je moralo podjetje, ki je v lasti indijske Tate Motors, ustaviti stroje. To je bil velik udarec za britansko avtomobilsko industrijo, zato je laburistična vlada Keira Starmerja odobrila posojilo v višini 1,5 mlrd GBB (nekaj več kot 1,7 mlrd EUR) za podporo ponovnemu zagonu Jaguarja, ki je največji proizvajalec avtomobilov v Združenem kraljestvu.
Britanska vlada se ne boji zgolj za Jaguar, temveč za celotno industrijo komponent, ki jo večinoma sestavljajo britanska mala in srednja podjetja, ki delajo za tega avtomobilskega giganta. Ta podjetja pogosto poslujejo po načelu just-in-time, torej proizvajajo dele za takojšnjo dobavo, ko jih avtomobilski proizvajalci potrebujejo, in ne skladiščijo zalog za kasnejšo dostavo. To še dodatno povečuje njihovo ranljivost ob proizvodnih zaustavitvah znamk.
Ta niz slabih novic v industriji avtomobilskih komponent pa dopolnjujejo še odločitve nekaterih avtomobilskih znamk v zadnjih mesecih.
- Volkswagen se je decembra 2024 dogovoril o zmanjšanju delovnih mest v Nemčiji za 35.000.
- Ford izvaja ostro prilagoditev poslovanja v Evropi z bližajočim se zaprtjem svoje tovarne v Saarlouis in zmanjšanjem proizvodnje v Kölnu, oboje v Nemčiji, poleg zelo nizke dejavnosti v svoji španski tovarni v Almussafesu (Valencia).
- Nissan namerava do leta 2027 odpustiti 20.000 delavcev.
- Stellantis je nedavno napovedal začasno ustavitev proizvodnje v 6 evropskih tovarnah.
Nekatera manjša podjetja, ki delujejo v industriji avtomobilskih komponent, vidijo kot rešitev iz nastale situacije preusmeritev na obrambno industrijo, hitro rastoč sektor, v katerem bi lahko imeli številni proizvajalci avtomobilskih komponent koristi od pospešenega evropskega oboroževanja.
Viri:
- Factiva
- CE NoticiasFinancieras
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju avtomobilske industrije
Upadanje števila zaposlenih v nemškem avtomobilskem sektorju se nadaljuje
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.