Mega-trendi, ki spreminjajo živilsko industrijo
Glavni trendi, ki trenutno oblikujejo živilsko industrijo
Življenjski stroški
Trenutna kriza življenjskih stroškov je močno prizadela potrošnike, kar je povzročilo spremembo dolgoročnih vzorcev porabe.Kupci so manj zvesti blagovnim znamkam in se vse pogosteje odločajo za cenovno dostopnejše izdelke trgovskih znamk.
Trgovci na drobno opažajo tudi porast prodaje izdelkov nižjega cenovnega razreda, preusmeritev k bolj ekonomičnim izdelkom in alternativnim kategorijam.
- To je še posebej očitno pri mesu, kjer se je povečala prodaja cenejšega piščančjega mesa in zamrznjene svinjine, medtem ko se je prodaja dražjega mesa, kot so ribe in govedina, zmanjšala.
- Drug velik prehod, ki ga opažajo trgovci na drobno, je prehod z dražjega olivnega olja na cenejše alternative, kot je sončnično olje.
Finančni pritiski so prav tako privedli do porasta porabe za manjše priboljške namesto za velike naložbe. Kupci si morda ne morejo privoščiti novega prenosnika ali avtomobila, lahko pa si po dolgem dnevu privoščijo kos torte ali čokoladico.
Izdelki za zdravje in dobro počutje
Trend zdravja in dobrega počutja je še en dejavnik, ki popolnoma spreminja prihodnost hrane.Živilski izdelki za zdravje in dobro počutje so postali velik posel. Glede na raziskavo Global Wellness Institute in Grand View Research je trg izdelkov za zdravje in dobro počutje zdaj vreden kar 5,4 trln EUR, pri čemer segment hrane in pijače predstavlja 794 mio EUR tega deleža.
Potrošniki se vse bolj zavedajo vpliva prehrane na splošno zdravje. Naraščajoča razširjenost bolezni, povezanih z življenjskim slogom, kot sta debelost in sladkorna bolezen, pa ta trend še dodatno krepi.
Povpraševanje po tovrstnih izdelkih povečuje tudi starajoče se prebivalstvo, saj si starejši odrasli prizadevajo podpreti dolgoživost z boljšo prehrano.
Poleg tega naraščajoči razpoložljivi dohodki na trgih v razvoju omogočajo več potrošnikom, da vlagajo v vrhunske izdelke, usmerjene v zdravje.
Udobje in priročnost
Potrošniki imajo vse manj časa in so pripravljeni plačati za prehrambne izdelke, ki so že pripravljeni za uživanje ali pa zahtevajo le malo priprave, na primer segrevanje.Ta trend pospešuje rast novih kanalov s hrano, kot so pekarne, ulični prodajalci in restavracije s hitro prehrano.
Raziskava Innova Market Insights kaže, da 3 od 5 potrošnikov po vsem svetu uporablja že pripravljeno hrano vsaj enkrat na teden ali pogosteje. Poleg tega se 1 od 5 potrošnikov odloči za že pripravljeno hrano več kot enkrat na dan. In te številke še naprej naraščajo.
Podatki kažejo, da se je lani po vsem svetu poraba pripravljene hrane povečala za 3 %, pri čemer so države v razvoju, zlasti Indija in Indonezija, zabeležile največjo rast.
Trend k udobju je prepleten tudi z nenehno digitalizacijo potrošniškega sektorja, kar pomeni, da postaja celo nakup živil vse bolj priročen.
Kako se blagovne znamke prilagajajo novim trendom?
Živilska industrija se aktivno prilagaja spreminjajočim se trendom.- Da bi se spopadli s finančnimi pritiski, trgovci z živili in supermarketi vlagajo v izdelke lastne trgovske znamke in razvijajo prefinjene zasebne blagovne znamke v različnih cenovnih razredih. Neodvisne blagovne znamke se trudijo slediti trendu in iščejo načine, da bodo lahko cenovno konkurenčne, saj so se trgovske znamke že izkazale za konkurenčne in hkrati kakovostne.
- Ko gre za zdravje in dobro počutje, proizvajalci veliko vlagajo v vse, od funkcionalne hrane in pijač do čistih etiket. In ta prehod se izkazuje za izjemno donosen.
Podjetja so uspešno razširila svojo ponudbo izdelkov, pritegnila povsem nove segmente strank in uvedla bolj zdrave alternative, kot so meso na rastlinski osnovi, alternativni napitki mleka, ter izdelki z nizko vsebnostjo sladkorja.
Podjetja, ki se najhitreje odzivajo na ta trend, imajo največ priložnosti za povečanje prihodkov, saj zdravstveno ozaveščeni kupci zdaj predstavljajo precejšen odstotek trga. - Proizvajalci in trgovci na drobno širijo svojo ponudbo pripravljene hrane in pospešujejo digitalizacijo, da bi se spopadli z naraščajočim trendom priročnosti.
Ta digitalna preobrazba, ki jo poganja umetna inteligenca, postavlja agilna podjetja srednjega razreda v dober položaj za inovacije in rast.
5 najpomembnejših prehranskih trendov za jesen/zimo 2025
Trendi te sezone odražajo spreminjajoče se prioritete potrošnikov glede okusa, zdravja in trajnosti ter podjetjem ponujajo ključne priložnosti za inovacije in rast.Drzni okusi
Potrošniki letos veliko pomena dajejo okusu. Prevladovali bodo močni in vznemirljivi okusi, saj so kupci vse bolj eksperimentalni.Po podatkih Grand View Research je ključni trend naraščajoče povpraševanje po etničnih in regionalnih okusih, ki ga spodbujajo globalizacija, povečano število potovanj in pripravljenost za raziskovanje novih okusov.
Potrošniki se ne zadovoljijo več zgolj s poskusom italijanske ali mehiške hrane, temveč aktivno iščejo niansirane okuse in regionalne specialitete, kot so sečuanski poper, perujski ceviche ali specifični indijski kariji.
Ta trend še dodatno spodbujajo družbeni mediji, kuharski programi in blogi o hrani, ki posameznike izpostavljajo širši paleti svetovnih kuhinj in ustvarjajo željo po tem, da bi jih ponovili doma.
Potrošniki so navdušeni tudi nad živili, ki združujejo vznemirljive okuse z različnimi teksturami, vključno s hrustljavostjo in žvečenjem.

Razvajanje
Praznični čas je postal čas čistega uživanja. In leto 2025 se resnično nagiba k temu trendu in ga dviguje na nove ravni.Po podatkih Innova Market Insights 15 % potrošnikov po vsem svetu pravi, da je bila razvajajoča hrana v zadnjih 12 mesecih zanje pomemben vir užitka in izboljšanja razpoloženja. Predvsem francoski in nemški potrošniki razvajanje vidijo kot pomemben del svojega dne.
Posledično se bo prodaja čokolade, tort in sladkarij močno povečala.
Poleg tega bodo v hladnejših mesecih v prodaji slanih jedi prevladovale bogate in prijetne jedi, kot so pite in enolončnice.

Sladkarije in prigrizki
Potrošniki vse pogosteje jedo bolj malo, a pogosteje. Včasih so bili 3 obroki na dan norma, zdaj pa se med te glavne obroke vse bolj vrivajo še priboljški in prigrizki. In ta trend naj bi se v prazničnem času še okrepil.Trg slaščic in prigrizkov po vsem svetu doživlja izjemno rast. To spodbujajo povečano povpraševanje potrošnikov po udobju, razvijajoče se nakupovalne navade in vse večja raznolikost izdelkov, ki so na voljo na spletu, kar izboljšuje splošni dostop in izbiro.
In ne spreminja se le način prehranjevanja, temveč tudi vrsta hrane, ki jo zaužijemo. Kupci vse bolj dajejo prednost bolj zdravim prigrizkom in trajnostnim izdelkom, kar odraža širšo ozaveščenost o zdravstvenih in okoljskih vprašanjih. Ta premik je še posebej izrazit med mlajšimi demografskimi skupinami, ki dajejo prednost prigrizkom, ki ponujajo prehranske koristi, ne da bi pri tem ogrozili okus.
Funkcionalnost je za potrošnike vse pomembnejša, kar vodi v naraščajoče povpraševanje po prigrizkih, obogatenih z vitamini in minerali.
Čeprav se mnogi od teh trendov odražajo po vsem svetu, obstajajo nekatere regionalne razlike.
- V Evropi narašča zanimanje za ekološke in trajnostno pridobljene sestavine.
- V ZDA prevladuje povpraševanje po izdelkih z nizko vsebnostjo sladkorja in več beljakovin.
- Medtem na Kitajskem hitra urbanizacija in rastoči srednji razred spodbujata zanimanje za ponudbo vrhunskih prigrizkov, ki so usklajeni z družbenim statusom, digitalne platforme pa omogočajo impulzivne nakupe.
- V Indiji pa vse večji dostop do interneta in mladostno prebivalstvo spodbujata naklonjenost fuzijskih prigrizkov, ki združujejo tradicionalne okuse s sodobnim udobjem, kar spreminja tržno krajino.

Fleksitarizem
Čeprav industrija rastlinske hrane še naprej dosega visoko povprečno letno rast, pa se potrošniki vse bolj vračajo k izdelkom živalskega izvora.To vodi do trenda fleksitarizma, ki je idealna rešitev za potrošnike, ki se ne želijo povsem odpovedati mesu. Fleksitarizem je predvsem vegetarijanski način prehranjevanja, ki občasno vključuje meso in ribe, in se hitro uveljavlja.
Raziskave kažejo, da je samo v ZDA 72 mio gospodinjstev fleksitarijanskih.

Zdravje in dobro počutje
Trend zdravja in dobrega počutja še naprej prevladuje v živilski industriji in jesen/zima 2025 ne bo nič drugačna.Potrošniki se vse bolj zavedajo vpliva prehrane na splošno zdravje. To zavedanje je privedlo do porasta povpraševanja po živilih, ki zagotavljajo funkcionalne koristi, kot so okrepljena podpora imunskemu sistemu, uravnavanje telesne teže in zdravje prebave.

Viri:
- Factiva
- WRBM Global Food
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju hrane in pijače
Svetovni trg sadja doživlja znatne spremembe
Svetovna proizvodnja ključnih živilskih surovin bo letos dosegla rekordne ravni
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.