Pozitivne napovedi za češki potrošniški trg v letu 2026

četrtek, 16. oktober 2025
 

Napovedi potrošnje za Češko za leto 2026

Napovedi Fitch Solutions za češki potrošniški trg za leto 2026 so pozitivne, saj se bodo tržne razmere izboljšale.

Gospodarska rast bo prispeva k rasti razpoložljivega dohodka, inflacija pa bo ostala relativno umirjena in stabilna.

Realna poraba gospodinjstev se bo v letu 2026 medletno povečala za 3 % in ostala na enaki ravni kot v letu 2025, kar kaže na stabilizacijo potrošniškega trga po pandemiji.

Kljub nekoliko počasnejši rasti se stopnje približujejo letnemu povprečju pred pandemijo, ki je znašalo 3,4 %, kar dodatno kaže na okrevanje trga.

Realna poraba gospodinjstev bo leta 2026 dosegla 2,5 trln CZK (99,5 mlrd EUR) in se tako ponovno približala ravni iz leta 2019, ki je pred pandemijo znašala 2,8 trln CZK (111,5 mlrd EUR). 
 

Rast prodaje na drobno ostaja močna zaradi krepitve zaupanja potrošnikov

Zaupanje čeških potrošnikov se je na začetku leta 2025 nekoliko upočasnilo, zdaj pa spet narašča, saj se gospodarsko okolje še naprej izboljšuje.

Septembra 2025 je zaupanje potrošnikov doseglo najvišjo raven v tem letu, kar kaže na stabilnost trga.

Od januarja 2025 Češka beleži tudi zmerno rast prodaje na drobno. Ta se je v letu 2025 medletno povečala za 2,5 %.
 

Napoved potrošniške porabe

Napoved povečanja realne rasti potrošniške porabe v letu 2026 je skladna z napovedjo rasti BDP. Realna rast BDP naj bi se v letu 2026 medletno povečala za 2,1 %, kar je več kot 1,9 % medletna rast, zabeležena v letu 2025.

Zaradi močnejšega gospodarskega okolja Fitch Solution napoveduje apreciacijo krone v letu 2026, kar bo dodatno izboljšalo kupno moč čeških potrošnikov in spodbudilo potrošniško porabo na trgu v tem obdobju.


 

Inflacijske napovedi

Fitch Solutions napoveduje za leto 2026 2,4 % povprečno inflacijo cen življenjskih potrebščin, kar je nekoliko manj od 2,3 % v letu 2025.

Najnovejši razpoložljivi podatki iz avgusta 2025 kažejo relativno nizko stopnjo inflacije v višini 2,5 % medletno, kar kaže na umirjanje cenovnih pritiskov. Čeprav so stopnje še vedno višje kot pred pandemijo (2015–2019), ko je inflacija v povprečju znašala 1,7 % medletno, bodo ravni umirjanja prispevale k stabilnosti cen, kar bo dodatno spodbudilo zaupanje potrošnikov in s tem dodatno povečalo porabo. 

Vendar pa povišana inflacija cen hrane, ki je avgusta 2025 dosegla 4,7 %, predstavlja tveganje za negativna nihanja potrošnje, saj lahko visoke cene hrane potrošnike spodbudijo k odpovedi porabe v drugih segmentih nenujnega potrošniškega blaga.
 

Zaposlitveni obeti

Stopnja brezposelnosti bo v letu 2026 nekoliko višja kot v letu 2025, v povprečju 2,8 %, v primerjavi z 2,7 % v letu 2025.

Kljub temu bo brezposelnost ostala nižja od povprečne stopnje 3,2 % pred pandemijo, zato ne bo predstavljala večjih izzivov za češke potrošnike.

Nizka brezposelnost pomeni stabilno število potrošnikov s plačami, kar bo prispevalo k zaupanju potrošnikov in porabi gospodinjstev, ter s tem spodbudilo potrošniški sektor. 
 

Napovedi kupne moči potrošnikov

Nominalna rast plač je v Q2 2025 v povprečju znašala 7,9 % medletno. Tudi realno so se nominalne plače v Q2 2025 medletno močno zvišale, in sicer za 5,3 %.

V letu 2024 je realna rast plač v povprečju znašala 4,7 % medletno, potem ko se je v letu 2023 povprečno zmanjšala za -3,1 % medletno.
Zadnja zabeležena rast plač v Q2 2025 presega povprečje prejšnjega leta in kaže na znatno izboljšanje kupne sposobnosti čeških gospodinjstev.

Glede na širše makroekonomske napovedi se bo ta realna rast plač nadaljevala tudi v letu 2026.

Rast realnih plač bo povečala kupno moč povprečnega češkega gospodinjstva, pri čemer bodo razpoložljivi dohodki v letu 2026 zabeležili močno nominalno rast v povprečju 4,2 % medletno, kar je več kot v letu 2025, ko je rast v povprečju znašala 3,5 % medletno.

Inflacija pa bo to rast delno poslabšala, zato bo kupna moč v letu 2026 ostala oslabljena in se še ne bo povrnila na raven pred pandemijo. Kupna moč bo v letu 2026 ostala za -3 % nižja kot v letu 2019, popolno okrevanje pa je napovedano šele leta 2028.

Kljub naraščajoči porabi, ki je posledica splošnega izboljšanja kupne moči potrošnikov in rasti razpoložljivega dohodka, bodo gospodinjstva ostala relativno cenovno občutljiva in se bodo odločala za bolj nujne izdelke in cenejše alternative, zlasti v kategoriji nenujnih dobrin.
 

Ključna globalna tveganja, ki bodo vplivala na češke potrošnike v letu 2026 

Gospodarsko okolje

Vztrajna inflacija se sicer umirja, vendar še naprej zmanjšuje kupno moč. Obrestne mere se znižujejo na nove ravni, višje od tistih pred pandemijo.

To spodbuja vse bolj defenzivne strategije porabe, pri čemer potrošniki dajejo prednost osnovnim dobrinam in storitvam, medtem ko odlagajo diskrecijske nakupe.
 

Geopolitična tveganja

Povečana geopolitična in ekonomska tveganja negativno vplivajo na potrošniški trg. Nenehne geopolitične napetosti, vključno s konflikti v Ukrajini in na Bližnjem vzhodu ter pomorskimi spori v Južnokitajskem morju, še naprej vplivajo na ladijske poti, razpoložljivost oskrbe in splošno razpoloženje potrošnikov. Ti dejavniki zmanjšujejo zaupanje potrošnikov po vsem svetu in tudi na Češkem.
 

Globalne trgovinske vojne in motnje v dobavnih verigah

Posebej zaskrbljujoče za leto 2026 je povečanje trgovinskih ovir, zlasti glede ameriških zvišanj tarif proti Kitajski, Indiji in evropskim trgom.

Ti protekcionistični ukrepi motijo svetovne dobavne verige, povečujejo uvozne stroške in na koncu zvišujejo potrošniške cene. Čeprav se dobavne verige lahko sčasoma prilagodijo s preusmerjanjem in reorganizacijo, bodo te prilagoditve trajale nekaj časa in verjetno ohranile višje stroške za končne potrošnike.

Zaradi vseh teh izzivov bodo potrošniki verjetno še naprej previdno pristopali k porabi in se od trajnih preusmerjali k osnovnim dobrinam. Potrošniki bodo iskali možnosti, ki bodo ponudile najvišjo vrednost, ter bodo v letu 2026 postali vse bolj selektivni pri svojih nakupnih odločitvah.

Viri:
  • Factiva
  • Weekly Emerging Markets Monitor
  • Fitch Solutions
  • Foto: iStock
 

Preberite še:

Poslovno okolje Češke


Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: