Protesti voznikov tovornjakov v BiH in napoved blokade državne meje

četrtek, 24. april 2025
 

Bosanski vozniki tovornjakov protestirajo in zahtevajo pomoč vlade

543 bosanskih voznikov tovornjakov je v ponedeljek, 21. aprila, v Sarajevu protestiralo proti predpisom EU, ki omejujejo dolžino bivanja za državljane nečlanic.

Pot protestnega konvoja je potekala skozi glavne mestne avenije in se zaključila s simboličnim zavojem na Trgu BiH. Organizatorji so dejali, da akcija odraža splošno nezadovoljstvo po 14 mesecih neodgovorjenih pritožb.

Protest, ki ga je organiziral Logistični konzorcij BiH pod sloganom "Dovolj je!", je poudaril razočaranje industrije nad pravilom EU 90/180, ki omejuje skupno bivanje voznikov v schengenskem območju na največ 90 dni v 6-mesečnem obdobju, če nimajo delovnega dovoljenja, ki bi jim omogočalo daljše bivanje.

Zaradi tega pravila so se morala številna podjetja pre-registrirati v eni od sosednjih držav članic EU, največ na Hrvaškem in v Sloveniji, številni bosanski vozniki pa so morali zapustiti svojo državo.

Prevozniki pozivajo vlado, naj pospeši bilateralne dogovore z državami članicami EU za odpravo časovnih omejitev za voznike.
Transportna podjetja si želijo tudi vračilo trošarin na nafto, krajše postopke na mejah ter pospešitev digitalizacije za zmanjšanje birokracije in dolgih čakalnih vrst.

Minister za promet Edin Forto je zagotovil, da bo vlada oblikovala delovno skupino, ki bo izpolnila zahteve sektorja, ter imenovala svetovalca za promet, ki bo deloval kot osrednja oseba v imenu vlade.

Avtoprevozniki napovedujejo, da bodo 28. aprila zaprli državno mejo, če do konca tedna z vlado ne bodo dosegli dogovora o predlaganih spremembah.


 

Administrativne ovire in previsoki davki ogrožajo preživetje cestnega transportnega sektorja

Cestni transportni sektor ima v BiH pomembno vlogo. Njegova vrednost je ocenjena na približno 4 mlrd EUR, zaposluje pa okoli 47.000 delavcev, od tega približno 36.000 voznikov.

Sektor je dolga leta deloval na podlagi liberalne razlage pravil o vstopu in izstopu, ki so le navidezno omejevala bivanje bosanskih državljanov v EU na 90 dni v 6-mesečnem obdobju, če niso imeli delovnega dovoljenja, ki bi jim omogočalo daljše bivanje.

Glede na pravila bi morali mejni uradniki šteti žige v potnih listih in seštevati dneve, ki jih je potnik preživel na območju EU.

Ta praksa nekako ni zaživela, zato od 1. januarja 2025 velja novi sistem EU ETIAS, ki samodejno šteje dneve. Potovalna avtorizacija, ki traja 3 leta, je elektronsko povezana s potnim listom potnika in prikazuje število dni, ki jih je oseba preživela v evropskem schengenskem območju v trenutku, ko bo potni list skeniran.

Ta novi sistem avtomatskega preverjanja, koliko dni je oseba preživela v evropskem schengenskem območju, zdaj predstavlja velik izziv za ključni transportni sektor v BiH in ima lahko nevaren posredni učinek za bosansko gospodarstvo.

     
Viri:
  • Factiva
  • Reuters
  • Balkan Inside
 

Preberite še:


Globalni trendi na področju transporta in logistike 

Poslovno okolje BiH



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: