Turčija postaja nova meka avtomobilske proizvodnje
Razcvet avtomobilske industrije v Turčiji
Medtem ko se Evropa boji prevlade Kitajske na področju električnih vozil (EV), so nekatere države s privilegiranim dostopom do evropskega trga izkoristile zadnja leta za rast in privabljanje velikih naložb.Tak primer je na primer Maroko, kjer je leta 2019 stekla proizvodnja skupine Stellantis, s ciljem doseči 1 mio izdelanih avtomobilov na leto. Sodelovanje med Stellantisom in Marokom se je še utrdilo z zadnjo naložbo v višini 1,2 mlrd EUR, s katero bodo več kot podvojili proizvodno zmogljivost tovarne Stellantis v Kenitri, in sicer na več kot 500.000 enot letno v prihodnjih mesecih.
V Maroku proizvaja tudi skupina Renault, ki iz Maroka v Evropo izvaža modele, kot je na primer Dacia Sandero.
A še večji razcvet doživlja avtomobilska industrija v Turčiji, ki je po podatkih OICA, mednarodne organizacije proizvajalcev avtomobilov, lani izdelala 1,36 mio enot, medtem ko jih je bilo v Maroku izdelanih 559.000.
Začetki razvoja turške avtomobilske industrije segajo že v leto 1971, ko je francoski avtomobilski proizvajalec Renault skupaj z lokalnim partnerjem Oyakom izdelal prvi Renault 12.
A v zadnjih letih Turčija doživlja pravi razcvet avtomobilske industrije, zahvaljujoč nizkim stroškom dela, prostotrgovinskemu sporazumu z EU in odlični geografski legi, ki ji omogoča dostop ne le do velikih evropskih trgov, ampak tudi do drugih držav vzhodne Evrope in Bližnjega vzhoda.
Med večjimi uspehi je 1 mlrd USD (924 mio EUR) vredna naložba, ki jo je kitajski BYD napovedal julija lani. Največji svetovni proizvajalec električnih vozil namerava s to naložbo zgraditi raziskovalni center in tovarno v Manisi, v zahodni Turčiji, od koder bo lahko prodajal svoja vozila v EU brez carin, ki bi jih sicer moral plačati za izvoz iz Kitajske v EU.
BYD je že napovedal svojo prisotnost tudi na Madžarskem, kjer bo v mestu Szeged zgradil svojo največjo tovarno v EU, z naložbo v višini 4 mlrd EUR. BYD je na avtomobilskem salonu v Münchnu napovedal, da bo prvi model, ki ga bodo izdelovali v madžarski tovarni, električni BYD Dolphin Surf, najcenejši BYD model. Vendar bo po poročanju Reuters, BYD proizvodnja na Madžarskem stekla nekoliko pozneje od pričakovanj in da bo leta 2026 v Turčiji izdelal celo več avtomobilov, kar prvotno sploh ni bilo načrtovano.
Da je Turčija privlačna destinacija za avtomobilske proizvajalce, priča tudi napoved Stellantisa, da bo del proizvodnje kombijev iz španske tovarne v Vigu, ki je največji avtomobilski proizvodni obrat v Španiji, preselil v Turčijo. Tako bo nekatere kombije, med katere sodijo Peugeot Partner, Fiat Dobló, Citroën Berlingo, Opel Combo in Proace City, ki ga Stellantis izdeluje za Toyoto, prenesel v tovarno, ki jo Stellantis skupaj s turškim partnerjem Tofaşem vodi v mestu Bursa. Proizvodnja naj bi predvidoma stekla leta 2026, čeprav natančni datumi še niso znani.
Rast avtomobilske industrije v Turčiji se kaže tudi v razvoju poslovanja proizvajalcev avtomobilskih komponent. Špansko podjetje Gestamp, ki ima v Turčiji 6 obratov, je na primer leta 2024 v tej državi ustvarilo 659 mio EUR prihodkov, kar je 22 % več kot leto prej.
V Turčiji je prisoten tudi Renault, ki bo od tam prodajal novega Clia, predstavljenega na avtomobilskem salonu v Münchnu. Renault od tega modela pričakuje velik prodajni uspeh z osveženimi motorji, saj električne različice ne bo. Različica E-Tech Hybrid s 160 KM bo imela rekordno nizke emisije, po navedbah proizvajalca le 89 gramov CO2 na kilometer, kar je pod mejo 93 gramov CO2, določeno z novimi pravili EU CAFE, ki so začela veljati letos.
Ford, ki s številnimi odpuščanji v Združenem kraljestvu, v Španiji in Nemčiji, že leta zmanjšuje svojo industrijsko prisotnost v Evropi, v Turčiji še vedno proizvaja kombije, kot je Transit ali Volkswagen Transporter, ki ga izdeluje za nemško znamko v okviru skupnega sodelovanja.
V ta nabor tujih podjetij je Turčija uspela dodati še lastnega nacionalnega proizvajalca, Togg, ki je na avtomobilskem salonu v Münchnu predstavil modela T10F in T10X, ki bosta konec tega meseca prispela na nemški trg.

V letu 2025 bosta proizvodnja in izvoz za 10 % višja kot lani
Združenje turških avtomobilskih proizvajalcev OSD napoveduje, da bodo letošnji proizvodni in izvozni rezultati za približno 10 % presegli tiste iz leta 2024.Po podatkih OSD je Turčija avgusta letos na letni ravni povečala skupno avtomobilsko proizvodnjo za 37 % na 73.299 vozil.
Proizvajalci avtomobilov so avgusta izdelali več kot 43.000 osebnih vozil, kar predstavlja 46,4 % rast v primerjavi z avgustom 2024.
V prvih 8 mesecih leta se je skupna avtomobilska proizvodnja medletno povečala za 4 % na 908.238 vozil, medtem ko se je proizvodnja osebnih avtomobilov zmanjšala za -1 % na 564.482 vozil. Proizvodnja gospodarskih vozil se je povečala za 13 % pri čemer se je proizvodnja lahkih gospodarskih vozil povečala za 15 %, proizvodnja težkih gospodarskih vozil pa je upadla za -6 %.
Skupna stopnja izkoriščenosti zmogljivosti v industriji je v obdobju januar–avgust 2025 znašala 64 %. Izkoriščenost je znašala 65 % pri lahkih vozilih (osebni avtomobili in lahka gospodarska vozila), 54 % pri tovornjakih, 64 % pri avtobusih in midibusih ter 40 % pri traktorjih.
Izvoz avtomobilov se je v prvih 8 mesecih 2025 medletno povečal za 7 % na 682.743 vozil. Izvoz osebnih avtomobilov se je zmanjšal za -6 %, medtem ko se je izvoz gospodarskih vozil povečal za 29 %.
Skupna vrednost izvoza avtomobilov je dosegla 26,1 mlrd USD (24,11 mlrd EUR), pri čemer se je izvoz osebnih vozil povečal za 11 % na 7,5 mlrd USD (6,9 mlrd EUR).
Domači trg se je v istem obdobju povečal za 7 % na 844.761 vozil, pri čemer je prodaja osebnih avtomobilov narasla za 8 % na 654.413 vozil.
Viri:
- Factiva
- CE NoticiasFinancieras
- Hurriyet Gazetecilik ve Matbaacilik A.S.
- Hürriyet Daily News
Preberite še:
Globalni trendi na področju avtomobilske industrije
Poslovno okolje Turčije
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.