»Koroške podjetnice so naš gospodarski motor jutrišnjega dne«
Po podatkih aktualnega Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2024/25, ki politiki od leta 1999 nudi pomembne vpoglede v razvoj podjetništva, Koroška dosega najvišji delež mladih podjetnikov v vsej Avstriji. Stopnja v predpripravni fazi podjetij je prav tako narasla, saj po študiji 7,2?% anketirancev že konkretno razmišlja o ustanovitvi podjetja. Tudi v celotni oceni podjetniške aktivnosti Koroška s 17,8?% dosega državni vrh.
»Koroška izstopa z visokim deležem oseb v predpripravni fazi in dosega vrhunske vrednosti pri stopnji predpripravnih podjetij, mladih podjetij in celotni podjetniški aktivnosti. Ta pozitivna rast se nadaljuje po okrevanju po pandemiji leta 2020 in kaže na trajnostno dinamiko,« poudarja Nika Basic, podpredsednica Gospodarske zbornice in predsednica Mladih podjetnikov Koroške.
Razkorak med moškimi in ženskimi podjetnicami je v Avstriji tako majhen kot v skoraj nobeni drugi evropski državi. »Danes skoraj vsako drugo podjetje v Avstriji ustanovijo ženske – to je zgodovinski rekord. Koroška je pri tem v ospredju,« dodaja Basic.
Podjetnice v vzponu – a še ne na cilju
Koroške podjetnice dokazujejo, da pogum, inovativnost in samostojnost niso več moška domena ter aktivno oblikujejo gospodarsko okolje Koroške. Vendar študija kaže, da strah pred neuspehom in strukturne ovire še vedno ovirajo številne potencialne podjetnice, predvsem mlade ženske z družinskimi obveznostmi ali negotovo finančno situacijo.
»Potrebujemo podjetniško okolje, ki ne le pohvali dosežek, ampak nudi varnost, preden se naredi prvi korak,« poudarja Basic. To vključuje:
- boljšo ureditev varstva otrok,
- digitalne one-stop ustanovitve podjetij,
- fleksibilne spodbude in
- več tveganega kapitala posebej za podjetnice.
Ustanavljanje podjetij s vrednotami – trajnost in odgovornost štejejo
Koroške podjetnice po GEM študiji sledijo jasnemu kompasu vrednot: dve tretjini vključuje trajnost in družbene vidike v poslovne odločitve. »Naše podjetnice želijo ne le gospodarsko uspeti, ampak tudi družbeno nekaj premakniti. Takšen pristop potrebuje odmev in politično podporo,« dodaja Basic.
Podatki kažejo, da so podjetnice danes izobražene kot še nikoli prej, vendar znanje samo ni dovolj. »Treba je prenesti znanje, ki ga mlade ženske pridobijo na visokošolskih ustanovah, v prakso – s ciljno usmerjenimi programi mentorstva, mreženjem, vzornimi zgledi in manj birokracije,« poudarja predsednica Mladih podjetnikov.
Tehnologija potrebuje ženske & ciljno podporo
Čeprav je Koroška močna v obrtništvu, turizmu in storitvenih dejavnostih, primanjkuje tehnološko in znanstveno intenzivnih podjetij, kjer so ženske še posebej podzastopane. Basic: »Treba je mladim podjetnicam aktivno odpirati vrata v tehnoloških in inovacijskih panogah.«
To lahko dosežemo s:
- spodbujanjem spin-off projektov,
- sodelovanjem z raziskovalnimi institucijami in
- ciljno financiranimi inovacijami.
»Koroška je dežela podjetniških priložnosti – in naše mlade podjetnice so najboljši dokaz. Ustanavljajo podjetja s pogumom, vizijo in odgovornostjo. Če jim nudimo podporo, lahko to postane ne le podjetje, ampak resnični motor prihodnosti Koroške.«
Kaj je zdaj potrebno?
Jasna gospodarska politika s fokusom na podjetnice: manj ovir, več kapitala, ciljane spodbude in predvsem vidnost. Kdor vidi, da so drugi uspeli, si tudi sam upa ustanoviti podjetje.
Vir: WKÖ
Pripravila:
Slovenska gospodarska zveza v Celovcu
e-naslov: office@sgz.at
Preberite tudi:
Storitve slovenskih poslovnih klubov v tujiniZa informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.