Kaj je spletna trgovina?
Spletna trgovina je spletni prodajni kanal, ki vam omogoča dostop do strank po vsem svetu preko interneta.
Ne glede na to, ali je prodaja namenjena drugim podjetjem (B2B) ali končnemu potrošniku (B2C), lahko spletno poslovanje poteka na več načinov:
- prek spletnega mesta podjetja (lastne trgovine), kjer ima podjetje popoln nadzor nad postopkom ter računa na večjo prilagodljivost poslovnih marž, vendar z večjim vložkom;
- s prisotnostjo podjetja na spletnih prodajnih platformah z drugimi prodajalci (t. i. marketplaces, kot so Amazon, eBay, Alibaba, Etsy in podobni), kjer se podjetje sooča z manjšim tveganjem in manjšimi vložki, vendar z večjo odvisnostjo od tretjih oseb in nižjimi maržami;
- prek družbenih omrežij, ki izkoriščajo interakcije svojih uporabnikov in po novem tudi ponujajo svoj lasten marketplace (kot sta na primer Instagram in Facebook marketplace);
- ali v prepletu dveh ali več od navedenih možnosti.
Spletno poslovanje po vsem svetu hitro narašča, tako na področju B2C kot B2B. B2C spletno poslovanje je bolj poznano, saj neposredno vključuje končnega potrošnika in je v naprednejši fazi razvoja, medtem ko je drugi v začetni fazi krivulje zrelosti, vendar vztrajno raste.

Za B2B segment je vsaj za zdaj v večini bolj učinkovita lastna spletna stran in spletna trgovina, saj je prodajnih platform na B2B ravni relativno malo. Velika je tudi razlika v uporabi družbenih omrežij, saj je praviloma LinkedIn namenjen B2B mreženju in prodaji, Facebook, Instagram, Tik Tok in podobni pa ciljajo predvsem na končne fizične kupce.
Kriza, povezana s koronavirusom, je močno vplivala na razvoj digitalnih rešitev, orodij in storitev. Ko se je vse kar naenkrat preselilo na splet, se je razvoj spletne trgovine močno povečal, vendar je končni vpliv na vrednost spletne trgovine v letu 2020 še vedno težko oceniti. Lahko si pa več o tem preberete spodaj.
Prednosti, ki jih vašemu podjetju nudi spletna prodaja
- Izdelek ali storitev, ki jo tržite, je na voljo na večjem območju in širši ciljni publiki. Hkrati pa ju s pomočjo tovrstnega poslovanja lažje primerjate z izdelki in storitvami najpomembnejših primerljivih konkurentov, ki prav tako delujejo na istem mednarodnem trgu.
- Omogoča, da vaše podjetje posluje kadar koli ter vse dni v tednu.
- Je način za dostop do novih trgov z razmeroma nizkimi stroški.
- Je kanal za promocijo blagovnih znamk in ustvarjanje prepoznavnosti.
Kljub vsemu pa je zaslužek preko spleta vse prej kot enostaven. Preverite 5 največjih napak pri prodaji na tuje trge in se jim izognite.
Kdaj se odločiti za lastno spletno trgovino in kdaj za marketplace prodajo?
Kaj sploh je marketplace?
Marketplace je spletna prodajna platforma, ki na enem mestu združuje različne ponudnike in privablja večje število kupcev. Pri nas najbolj znane marketplace platforme so Amazon, eBay, Alibaba, Shopify, Etsy in drugi.Prednosti marketplace portalov:
- Ni potrebe po dragi izdelavi lastne spletne trgovine. Priprava prodajnega profila znotraj marketplace platforme je enostavna, hitra in cenovno ugodna.
- Uporabniki zaupajo znanim marketplace platformam, zato se ne boste soočali s pomanjkanjem zaupanja v spletno trgovino.
- Marketplace platforme so znane in mnogi uporabniki samo tam iščejo določene izdelke, kar pomeni, da vas v primeru lastne spletne trgovine preko iskalnikov kot je Google sploh niti ne bodo iskali.
- Pri spletni platformi vam ni treba skrbeti za varnost in plačilo.
Prednosti lastne spletne trgovine:
- Nudi popolno kontrolo in avtonomijo nad spletno trgovino, razvojem in prodajo.
- Večji prodajni iztržki, saj marketplace platforme navadno računajo za to, da vaše izdelke prikažejo med zadetki. Plačevati pa je treba tudi provizijo na vsak prodan izdelek.
- Z lastno spletno trgovino dolgoročno gradite tudi svojo znamko, kar znotraj marketplace platforme ni mogoče, saj v večini primerov, razen preko ocen uporabnikov, ne omogoča ustvarjanja večjih razlik med posameznimi ponudniki.
- Z lastno spletno trgovino imate tudi neposreden dostop do uporabnikov, kar vam omogoča izvedbo lastnih marketinških aktivnosti in izgradnjo zaupanja, ter nabor stalnih strank, kar je pri marketplace spletnih platformah skoraj nemogoče.
Seveda pa ne pozabimo še na tretjo možnost, to je kombinacija obeh oblik spletne prodaje. Na tak način je sicer začetni vložek večji, vendar hkrati izkoristite prednosti obeh.
Izdelava spletne trgovine
Izdelava dobre spletne trgovine ni preprosta. Mnogi mislijo, da gre pri tem samo za začetni vložek, vendar se je treba zavedati, da e-trgovina brez aktivne spletne strategije nima možnosti za uspeh. Če pa je ta dobro narejena, so rezultati lahko veliko boljši kot s klasično prodajo od vrat do vrat ali zgolj v fizičnih trgovinah, sploh ko govorimo o tujini in vstopu na tuje trge.
Z dobro narejeno spletno trgovino in digitalno strategijo se lahko doseže veliko večje število uporabnikov na večjem območju.
Preverite naš praktičen vodič s številnimi nasveti. Strnjeno pa bi vam svetovali predvsem to:
- Spletna e-trgovina, sploh mednarodna, mora biti narejena strokovno, saj mora stran delovati hitro in uporabnikom omogočati hiter in preprost nakup. Pomemben pa je tudi videz, saj kupci veliko bolj zaupajo urejenim spletnim trgovinam. Optimalna uporabniška izkušnja je namreč tista, ki loči dobro spletno stran od odlične.
- Uporabniku je treba omogočiti varno plačevanje preko spleta.
- Kakovostna vsebina je ključ do uspeha, ki vas loči od konkurence. Uporabniki, ki bodo na vaši spletni strani dobili vse odgovore, ki jih potrebujejo za nakupno odločitev, vam bodo hvaležni, kar hkrati pomeni, da bodo pri vas tudi veliko raje kupili.
Od kakovostne vsebine pa je odvisna tudi uspešna optimizacija spletnih strani. Je tisto, kar vas loči od konkurence, tudi v očeh Googla, ki vas bo sčasoma nagradil in prikazoval med prvimi zadetki ter vam s tem močno povečal število potencialnih strank. So pa za to pomembni tudi mnogi drugi dejavniki – od hitrosti spletne strani, do povratnih povezav, strukture strani in še veliko več. Tako da je celostna spletna strategija nujna za dolgoročen uspeh.
- Digitalni marketing in spletna strategija sta sicer navedena kot zadnja, vendar nista nepomembna. Tako kot povsod, je oglaševanje tudi na spletu še kako pomembno. Dobra novica pa je, da lahko s strateškim in spretno postavljenim oglaševanjem na Googlu in družbenih omrežjih dosežete točno svojo ciljno publiko.
Obseg spletne prodaje
Analitiki ocenjujejo, da je vrednost globalnega trga e-trgovine v letu 2022 dosegla 5,7 trln USD ali približno 5,4 trln EUR. Vrednost trga stalno raste, kar kaže, da e-trgovina postaja donosna možnost za spletne trgovce.V letu 2020 je bilo 17,8 % globalne prodaje opravljene preko spleta. Odstotek naj bi se leta 2023 po napovedih povečal na 20,8 %, leta 2025 pa že na 23 %.
Globalna rast spletne maloprodaje se bo še naprej povečevala in zavzela večji maloprodajni tržni delež. Glede na napovedi raziskave eMarketer in Statista, bo spletna maloprodaja leta 2023 dosegla vrednost 6,51 trln USD ali 8,18 trln EUR, pri čemer bodo spletna mesta za e-trgovino predstavljala 22,3 % celotne maloprodaje.
Večina trgov je v letu 2022 zabeležila dvomestno rast e-trgovine:
- Latinska Amerika (vključno s Perujem, Brazilijo, Argentino, Čilom, Kolumbijo in Mehiko) je leta 2022 zabeležila 104 mlrd USD (98,76 mlrd EUR) prodaje v e-trgovini, kar je 22,4 % več kot 85 mlrd USD (80,72 mlrd EUR) leta 2021.
- Indijski trg e-trgovine je bil v letu 2022, s 25,5 % rastjo prodaje, eden izmed 5 najhitreje rastočih trgov e-trgovine na svetu.
- Združeno kraljestvo naj bi po ocenah v naslednjih 5 letih beležilo eno najvišjih stopenj rasti e-trgovine (+42,88 %).
Regijska segmentacija
- Kitajska je vodilna na globalnem trgu e-trgovine, saj predstavlja 46,3 % celotne svetovne spletne maloprodaje. Leta 2022 je vrednost kitajske spletne maloprodaje presegla 2,8 trln USD (2,65 trln EUR). Kitajska ima tudi največ spletnih kupcev na svetu - 842,1 mio, kar predstavlja 39,4 % vseh spletnih kupcev na svetu.
- Ameriški trg e-trgovine naj bi leta 2022 po ocenah dosegel več kot 904,9 mlrd USD (859,35 mlrd EUR), kar je malo več kot ena tretjina kitajskega trga.
- Za Kitajsko in ZDA je tretji največji trg e-trgovine Združeno kraljestvo, ki zavzema 4,8 % delež globalne spletne maloprodaje. Združenemu kraljestvu sledita Japonska (3 %) in Južna Koreja (2,5 %).
Prvih 5 največjih trgov e-trgovine se ni spremenilo že od leta 2018. Trendi iz eMarketerja kažejo, da bodo ti trgi ostali med prvimi petimi vse do leta 2025.
Ključni trendi rasti
- Hitra urbanizacija po vsem svetu je eden ključnih dejavnikov, ki spodbuja rast trga. K rasti pripomore tudi povečana penetracija interneta in uporaba naprav, kot so pametni telefoni, prenosni računalniki in tablični računalniki za dostop do portalov e-trgovine.
- E-trgovina omogoča organizacijam, da poslujejo brez fizične prisotnosti, s čimer zmanjšajo stroške infrastrukture, komunikacije in režijske stroške.
- Trg dodatno poganjata vse večja priljubljenost spletnega nakupovanja, zlasti med ženskami, in vse večji vpliv platform družbenih omrežij na nakupovalne navade.
- Spletni maloprodajni kanali potrošnikom zagotavljajo enostavno nakupovalno izkušnjo, hkrati pa ponujajo široko paleto izdelkov, med katerimi lahko potrošniki izbirajo po dostopnih cenah.
- Zasebne blagovne znamke in poslovni modeli, ki temeljijo na spremljanju informacij o neposrednih potrošnikih, prav tako ustvarjajo pozitivne obete za rast trga. To organizacijam omogoča zbiranje in uporabo podatkov o potrošnikih ter zagotavljanje prilagojenih izdelkov in izkušenj potrošnikom.
Letne vrednosti trga so preračunane iz USD v EUR po povprečnem letni deviznem tečaju ECB za leto 2022.
Viri: Factiva, eMarketer, Statista
Posodobljeno: marec 2023.
Preberite tudi:
Spletne prodajne platforme