Aktualni projekti pametnega in dvosmernega polnjenja EV

torek, 15. februar 2022

Prodaja električnih vozil (EV) v svetu hitro raste, zato si operaterji električnih omrežij, podjetja za polnjenje in vlade zastavljajo vprašanje, kako polniti na desetine mio EV, ne da bi pri tem zrušili lokalna električna omrežja ali porabili velike vsote denarja za njihovo nadgradnjo. Odgovor na to je lahko pametno in dvosmerno polnjenje.

Programska oprema za pametno polnjenje omogoča lastnikom EV, da svoja vozila polnijo v času, ko je povpraševanje po električni energiji manjše, na primer ponoči, ali ko je v omrežju veliko obnovljive energije. To zmanjša obremenitev električnega omrežja, izboljša uporabo obnovljive energije in lastnikom EV prihrani denar.

Revizijska hiša Ernst & Young ocenjuje, da bo imela Evropa do leta 2030 65 mio EV, do leta 2035 pa že 130 mio. Brez pametnega polnjenja bi takšno število EV lahko preobremenilo lokalna omrežja, kar bi povzročilo izpade električne energije.

"Prehod na EV bo skoraj nemogoč brez pametnega polnjenja," napoveduje Chris Pateman-Jones, izvršni direktor britanskega podjetja za polnilne postaje za EV Connected Kerb. Podjetje ravno izvaja pilotni projekt na javnih polnilnih postajah v londonski četrti Hackney. Z aplikacijo za pametne telefone Connected Kerb lahko lastniki EV nastavijo hitrost in čas polnjenja ter nastavijo polnjenje na nizko, eko stopnjo, ko plačajo za polnjenje19 penijev na kilovat.

Samo Evropa bo do leta 2035 potrebovala 9 mio javnih polnilnih postaj, v primerjavi s 374.000 danes. Zato bo potrebno v bližnji prihodnosti uvesti tudi tako imenovano dvosmerno polnjenje oziroma polnjenje od vozila do omrežja, kjer bodo lahko lastniki EV prodali energijo iz baterij EV nazaj operaterjem v omrežja, predvsem v času konic.

V Združenem kraljestvu je pametno polnjenje sicer široko dostopno, a mnogi lastniki EV sploh ne vedo, da obstaja, pravijo v britanskem energetskem regulatornem organu Ofgem. V ZDA takšno polnjenje ponuja le majhen del javnih služb. Prav tako je trenutno le nekaj EV, ki omogočajo dvosmerno polnjenje.

Skoraj 20 % novih avtomobilov, prodanih v letu 2021 na Nizozemskem in skoraj 12 % v Združenem kraljestvu, je bilo popolnoma električnih. V Oslu na Norveškem je prodaja EV lani predstavljala kar tri četrtine prodaje vseh vozil. Brez pametnega polnjenja bi zato potreboval velike in drage nadgradnje omrežja.

Connected Kerb namerava do leta 2030 v Združenem kraljestvu postaviti 190.000 polnilnih postaj za EV. Na teh postajah bodo ponujali nižje cene polnjenja v času, ko bo razpoložljive obnovljive energije v izobilju.

Nekateri ponudniki energije v Združenem kraljestvu že ponujajo nizke cene izven konic za pametno polnjenje doma, vendar jih uporablja le malo lastnikov EV.

Po nekaterih ocenah bi pametno polnjenje lahko voznikom EV v Združenem kraljestvu do leta 2030 prihranilo 10 mlrd GBP. Britanska mreža prodajalcev avtomobilov Lookers že usmerja kupce EV na spletno stran Rightcharge, da preverijo možnosti pametnega polnjenja. V Združenju ugotavljajo, da z rastjo prodaje EV narašča tudi ozaveščenost o pametnem polnjenju.

Dvosmerno polnjenje je lahko v prihodnje ključnega pomena. Celotna ideja dvosmernega polnjenja je uravnotežiti omrežje. V nizozemski družbi We Drive Solar ocenjujejo, da lahko popolnoma napolnjeno EV 1 teden napaja povprečen dom na Nizozemskem.

Tudi v Ernst & Young ocenjujejo, da sta pametno in dvosmerno polnjenje boljša alternativa dragim nadgradnjam električnega omrežja.

 
Britanski energetski regulator Ofgem ocenjuje, da bi bili lahko prihranki energije zaradi pametnega in dvosmernega polnjenja do leta 2050 enaki kot proizvedena energija v dvo-reaktorski jedrski elektrarni Hinkley Point C, ki je trenutno v gradnji.

Ameriški trg ima v teku več kot 10 pilotnih projektov dvosmernega polnjenja od vozila nazaj v omrežje, v katere so vključeni tudi šolski avtobusi.

Kalifornijska družba Nuvve Holding Corporation je ustanovila Levo, skupno podjetje z zasebnim kapitalskim podjetjem Stonepeak, ki bo lastnikom EV omogočilo prodajo električne energije gospodarskim družbam.

Dvosmerne polnilne postaje razvija tudi avstralska družba Tritium Dcfc Ltd iz mesta Brisbane. Družba bo leta 2023 lansirala dvosmerno stensko polnilno enoto za hitro polnjenje.

Tudi vse več proizvajalcev avtomobilov sprejema dvosmerno polnjenje. Ford Motor je na primer v partnerstvu z družbo za sončno energijo Sunrun Inc, svoj tovornjak F-150 Lightning prilagodil za dvosmerno napajanje.

Norveška prestolnica Oslo je precej denarja investirala v pilotne projekte dvosmernih polnilnikov, ker verjame v ta koncept. A omejitve za dvosmerno polnjenje predstavljajo proizvajalci avtomobilov, saj na trg še niso dali dovolj avtomobilov, ki bi omogočali pretok energije iz vozil nazaj v omrežje.



Viri: Factiva, Reuters

Več informacij o globalnih trendih na področju zelenih tehnologij