Avtomobilska industrija je pomemben izvozni sektor švedskega gospodarstva
Avtomobilska industrija je pomemben izvozni sektor švedskega gospodarstva
Na Švedskem domujejo proizvajalec avtomobilov Volvo, ki je zdaj v lasti kitajskega podjetja Geely, ter 2 mednarodna proizvajalca gospodarskih vozil, Scania (del nemške skupine Volkswagen) in Volvo Trucks.Po podatkih Mednarodne organizacije proizvajalcev motornih vozil (OICA) je švedska proizvodnja osebnih avtomobilov leta 2024 dosegla približno 267.500 enot, kar je - 3 % manj kot leto prej in približno toliko, kot pred pandemijo. Proizvodnja avtomobilov se je leta 2020 zmanjšala za -10 %, vendar je bilo okrevanje v letih 2021-2023 močno, v povprečju približno 11 % na leto.
V letu 2024 je industrija delovala v okolju izrazitih stroškovnih pritiskov. Stroški proizvodnje so se zvišali zaradi dragih kvalificiranih kadrov, višjih cen energije in strožjih okoljskih predpisov. Šibka švedska krona je dodatno podražila uvoz ključnih surovin, kot so jeklo, aluminij in litij, kar je še posebej vplivalo na stroške proizvodnje baterij za električna vozila.
Ker je več kot 80 % švedske avtomobilske proizvodnje namenjene izvozu, je industrija zelo odvisna od mednarodnega povpraševanja. V letu 2024 so oslabljeno povpraševanje v Nemčiji, Združenem kraljestvu in na Kitajskem ter globalne geopolitične napetosti privedli do nižjih naročil. To je najbolj prizadelo premijske in električne SUV-je, ki tvorijo velik del švedskega izvoza.
Prodaja novih vozil
Prodaja novih vozil, ki je leta 2020 močno upadla, si do konca leta 2024 še ni opomogla na raven pred pandemijo. Po podatkih Evropskega združenja proizvajalcev avtomobilov (ACEA) je prodaja novih avtomobilov v celotnem letu 2024 medletno upadla za -7 %. Zaradi nakopičenega povpraševanja in gospodarskega okrevanja se je v prvih 3 četrtletjih leta 2025 povečala za približno 6 %. EIU za celotno leto 2025 napoveduje nekoliko hitrejšo medletno rast v višini 8 %.EIU tudi napoveduje, da se bo švedsko gospodarstvo v letih 2025-2026 opomoglo po stagnaciji v letih 2023–2024. Denarno sproščanje, ki ga je maja 2024 začela švedska centralna banka Riksbank, bo privedlo do okrevanja zasebne potrošnje. V obdobju 2025–2029 bo realna rast BDP v povprečju znašala 2 % in bo posledica večje zasebne potrošnje, rasti naložb in okrevanja zunanjega povpraševanja.
Na podlagi te zadržane gospodarske napovedi, a močne rastji sprejemanja električnih vozil, EIU napoveduje, da bo prodaja novih avtomobilov na Švedskem v letih 2025–2029 beležila 5 % povprečno letno stopnjo rasti, pri čemer bo letna prodaja v enotah leta 2029 še vedno za približno 10.000 enot manjša (-3 %) od ravni pred pandemijo.
Švedska kot vodilna država EU pri sprejemanju električnih vozil (EV)
Švedska je vodilna v EU pri sprejemanju EV, ki zajemajo baterijska EV, priključne hibride in vozila na gorivne celice. EV so leta 2024 predstavljala približno 58 % prodaje novih avtomobilov.Skladno z regionalnim trendom v Evropi se je trg EV v letu 2024 medletno zmanjšal za -9 %, vendar bo po napovedih EIU v obdobju 2025-2029 beležil 14,3 % povprečno letno rast. Zaradi hitrejše rasti prodaje priključnih hibridov naj bi EV do leta 2029 predstavljala skoraj 89 % prodaje novih avtomobilov na Švedskem.

Gospodarska vozila
Podobno kot na trgu novih avtomobilov, se je leta 2024 zmanjšala tudi prodaja novih gospodarskih vozil, ki je medletno upadla za -14 %. Upad prodaje je posledica ostrejšega padca prodaje srednjih in težkih gospodarskih vozil.Medtem ko se je prodaja lahkih gospodarskih vozil in dostavnih vozil v 1. polovici leta 2025 ponovno zmanjšala, je prodaja srednjih in težkih gospodarskih vozil zabeležila močno okrevanje.
Na podlagi teh trendov EIU napoveduje, da se bo prodaja lahkih gospodarskih vozil v celotnem letu 2025 zmanjšala za četrtino, medtem ko naj bi se prodaja novih tovornjakov in avtobusov povečala za približno petino.
V obdobju 2025-2029 naj bi prodaja lahkih gospodarskih vozil upadala po -1 % povprečni letni stopnji, medtem ko naj bi se segment srednjih in težkih gospodarskih vozil povečeval po 7 % povprečni letni. Skupno bo prodaja gospodarskih vozil v prihodnjih 5 letih zabeležila 0,2 % poprečno letno rast. Podobno kot pri segmentu novih avtomobilov bo tudi prodaja gospodarskih vozil v letu 2029 ostala pod ravnmi pred pandemijo.
Pregled največjih švedskih proizvajalcev v avtomobilski industriji
Volvo Car
Volvo Car AB, hčerinsko podjetje Geely Sweden Holdings AB, je podjetje, katerega dejavnosti vključujejo načrtovanje, razvoj, proizvodnjo, trženje in prodajo osebnih avtomobilov z motorji z notranjim zgorevanjem in EV, skupaj s sorodnimi storitvami.Leto 2024 je bilo za Volvo Cars izjemno uspešno. Podjetje je doseglo rekordno prodajo in dobiček, pri čemer so prihodki prvič presegli 400 mlrd SEK (približno 35 mlrd EUR).
V lem letu so prodali 763.389 avtomobilov, kar je 8 % povečanje glede na 2023 in povečali tržni delež v premium segmentu. Delež popolnoma EV je znašal 23 %, skupni delež elektrificiranih vozil pa 46 %, kar je najvišji delež med tradicionalnimi premium proizvajalci in presega EU CO2 cilje.
Volvo AB
Volvo AB je ponudnik rešitev za komercialni prevoz. Ponudba podjetja vključuje tovornjake, avtobuse, gradbeno opremo in energetske rešitve za pomorske in industrijske aplikacije. Proizvaja vrsto lahkih, srednjih in težkih tovornjakov. Volvovi izdelki se prodajajo pod različnimi blagovnimi znamkami, kot so Volvo, Volvo Penta, Rokbak, Renault Trucks, Prevost, Nova Bus in Mack.Volvo AB je v letu 2024 ustvaril 526,81 mlrd SEK prihodkov ali približno 46,08 mlrd EUR. Podjetje je v letu 2024 največ prihodkov ustvarilo s segmentom tovornjakov, sledila sta segmenta gradbena oprema in avtobusi. Segment tovornjakov je ustvaril 356,48 mlrd SEK (približno 31,18 mlrd EUR), kar predstavlja 67,6 % vseh prihodkov.
Volvo se osredotoča na trajnostni transport: električni tovornjaki, motorji na bioplin in vodikove tehnologije ter avtonomne rešitve za večjo varnost in produktivnost. Volvo je vodilni evropski proizvajalec na področju težkih električnih tovornjakov s 70 % tržnim deležem v letu 2024. Volvo si prizadeva za prehod na vozila z ničelnimi emisijami in trajnostno prihodnost transporta, ob podpori oblikovalcev politik in industrijskih partnerjev.

Scania AB
Scania, ki je od leta 2014 v 100 % lasti Volkswagna, še vedno večinoma proizvaja vozila na Švedskem, ima pa obrate tudi v drugih državah EU in Južni Ameriki.Scania je močno osredotočena na raziskave in razvoj za uvajanje trajnostnih rešitev, ki povečujejo produktivnost in dobičkonosnost strank.
Leta 2024 je Scania za raziskave in razvoj porabila 15,46 mlrd SEK, ali približno 1,35 mlrd EUR (7,2 % prihodkov), kar pomeni 20,9 % medletno rast.
V letu 2024 je podjetje ustvarilo 216,13 mlrd SEK prihodkov (približno 18,9 mlrd EUR).
Viri:
- Factiva
- The Economist Intelligence Unit
- MarketLine Company Profiles
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju avtomobilske industrije
Poslovno okolje Švedske
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.