Dobičkonosnost švicarskih industrijskih podjetij se zmanjšuje
Švicarska industrija, ki je v svetu poznana po visoki kakovosti, se sooča z vedno večjimi izzivi
To kaže raziskava »Swiss Manufacturing Survey 2024«, ki jo je v septembru objavil Inštitut za tehnološki management Univerze St.Gallen (ITEM-HSG).V raziskavi je sodelovalo 361 predstavnikov iz 339 različnih podjetij, ki predstavljajo skupaj 1.200 proizvodnih lokacij.
Finančno stanje švicarskih podjetij se je poslabšalo
Finančni položaj industrijskih podjetij v Švici se je letos v primerjavi s prejšnjimi leti poslabšal.Delež podjetij z EBIT maržo nad 10 % se je v primerjavi z letom 2021 zmanjšal za -11 %. Predvsem mala in srednja podjetja se soočajo z izzivi v mednarodnem poslovanju, kar vodi do povečanja negativnih EBIT marž.
Medtem ko večja podjetja dosegajo stabilnejše marže tako doma kot v tujini, ostaja mednarodno poslovanje za številna MSP izziv, ki ga spremljajo naraščajoči stroški in vse večja konkurenca.
Kljub tem finančnim obremenitvam podjetja napredujejo na področjih trajnosti, digitalizacije in inovativnosti. Švicarska podjetja zdaj 22 % prodaje ustvarijo z inovativnimi izdelki in storitvami na teh področjih. Predvsem večja podjetja spodbujajo preobrazbo k bolj trajnostnim proizvodnim procesom.
Izziv pomanjkanja kvalificiranih delavcev
Velik izziv za švicarska podjetja predstavlja pomanjkanje kvalificiranih delavcev. S tem izzivom se sooča 76 % švicarskih podjetij, kar se odraža v naraščajočih plačah in stroških zaposlovanja, ter daljšem času odprtih delovnih mest.Eden od izzivov je tudi vpliv geopolitičnih negotovosti, zlasti na dobavne verige. Približno 73 % podjetij pričakuje, da bodo geopolitične turbulence imele velik vpliv na njihovo poslovanje v naslednjih 5 letih. Negotovosti v mednarodni trgovini, zlasti v zvezi z Evropo in Azijo, silijo mnoga podjetja, da diverzificirajo svoje dobavne verige in dajejo prednost lokalnim dobaviteljem.
Kakovost izdelkov in zanesljivost dostave sta osrednji konkurenčni prednosti
Evropa ostaja najpomembnejši izvozni trg za švicarsko industrijo, sledita ji Azija in Severna Amerika.Kakovost izdelkov in zanesljivost dostave sta osrednji konkurenčni prednosti, zaradi katerih so švicarska podjetja močna v svetovni konkurenci. To še posebej velja za Nemčijo, kjer švicarska podjetja veljajo za zanesljive partnerje.
Kljub visokim stroškom plač in močnemu franku, ostaja Švica še vedno privlačna proizvodna lokacija, oznaka "Made in Switzerland" pa ima osrednjo vlogo kot značilnost kakovosti v mednarodni konkurenci.
Trend servitizacije
Med švicarskimi podjetji narašča trend servitizacije, oziroma razvoja storitvenih poslovnih modelov v proizvodnih podjetjih.Vse več podjetij je v procesu transformacije iz čistih ponudnikov izdelkov v ponudnike celovitih rešitev in storitev.
Vendar je ta trend še v povojih, predvsem pri malih in srednje velikih podjetjih.
EIU napovedi in priložnosti na švicarskem trgu
Švica je ena najbogatejših držav na svetu. BDP na prebivalca je leta 2023 znašal 92.549 EUR, kar je precej nad povprečjem zahodnoevropskih gospodarstev.V naslednjih 5 letih bo Švica še naprej ponujala tržne priložnosti, ki so običajno povezane z bogatimi, razvitimi gospodarstvi v regiji.
Tržne priložnosti bodo še naprej omejene z majhnostjo domačega trga, z zvišano stopnjo varčevanja gospodinjstev v državi in umirjene rasti domače zasebne potrošnje.
Švicarski trg je nasičen na številnih področjih, zlasti v segmentih motornih vozil, elektronike in aparatov, čeprav bo povpraševanje na teh področjih podprto z nadaljnjo, čeprav upočasnjeno rastjo prebivalstva.
Priložnosti za rast bodo bolj očitne na tehnološkem področju, sredi vladnih programov za povečanje povezljivosti in hitrega širokopasovnega dostopa, kjer hiter tehnološki napredek in velike potrebe po zamenjavi ustvarjajo stalno povpraševanje.
Tržne priložnosti se bodo odprle tudi v sektorjih, ki se liberalizirajo. Vendar pa bo napredek, razen v sektorju telekomunikacij, skromen.
EIU napoveduje, da se bo gospodarska aktivnost leta 2024 počasi povečevala, pri čemer bo realni BDP zrasel le za 1,1 % (po skromni, 0,7 % rasti leta 2023).
Začetek cikla sproščanja denarne politike s strani Švicarske nacionalne banke, bo zmerno spodbudil domače povpraševanje in naložbe v osnovna sredstva, vendar bodo visoke obrestne mere, glede na ravni pred letom 2022, še naprej omejevale močnejšo rast v letu 2024.
Še vedno umirjeno zunanje okolje bo prav tako zmanjšalo povpraševanje po izvozu in povzročilo nadaljnjo šibkost švicarskih izvozno usmerjenih industrij.
EIU napoveduje Švici povprečno gospodarsko rast v višini 1,5 % v letih 2025–2028.
Poslovno sodelovanje med Slovenijo in Švico
Švica je od leta 2022 največja trgovinska partnerica Slovenije.Skupno je Slovenija v letu 2023 v Švico izvozila za 15.009,3 mio EUR blaga, uvozila pa ga je za 7.284,5 mio EUR.
Blagovna menjava med Slovenijo in Švico 2018 – 2024 (v 1.000 EUR)
Leto | Izvoz blaga | Uvoz blaga | Skupaj | Saldo |
---|---|---|---|---|
2018 | 718.988 | 760.703 | 1.479.691 | -41.715 |
2019 | 2.268.590 | 2.907.312 | 5.175.902 | -638.723 |
2020 | 4.017.758 | 3.859.146 | 7.876.904 | 158.612 |
2021 | 5.257.384 | 4.266.498 | 9.523.882 | 990.886 |
2022 | 11.074.079 | 8.306.395 | 19.380.474 | 2.767.684 |
2023 | 15.009.361 | 9.341.332 | 24.350.693 | 5.668.029 |
2024* | 11.533.504 | 7.284.466 | 18.817.969 | 4.249.038 |
Mesto največje slovenske trgovinske partnerice si je Švica pridobila zaradi blagovne menjave v farmacevtski industriji.
Novartis je leta 2002 kupil Lek za takratnih 1,3 mlrd CHF. Novartis in njegov generični oddelek Sandoz sta poleg prevzema Leka, v zadnjih 20 letih v Slovenijo vložila več kot 3,5 mlrd CHF (3,6 mlrd EUR), s čimer je Slovenija postala nepogrešljiv partner dveh največjih švicarskih farmacevtskih podjetij.
Izvoz farmacevtskih izdelkov v Švico je v letu 2023 predstavljal 94 % celotnega slovenskega izvoza v Švico, ter 60 % celotnega uvoza.
Blagovna menjava v farmacevtski industriji med Slovenijo in Švico (v 1.000 EUR)
Leto | Izvoz blaga | Uvoz blaga |
---|---|---|
2019 | 1.813.827 | 2.538.104 |
2020 | 3.609.662 | 3.205.931 |
2021 | 4.724.984 | 3.527.932 |
2022 | 10.381.103 | 6.132.373 |
2023 | 14.112.721 | 5.607.578 |
2024* | 11.140.687 | 4.059.961 |
Opomba: (*) Podatki se nanašajo na obdobje januar-julij 2024.
Viri:
- Factiva
- SDA - Schweizerische Depeschenagentur
- EIU
- Statistični urad RS
Preberite še:
Predstavitev države - ŠvicaZa informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.