EU načrtuje zmanjšanje pravic potnikov pri zamudah letov
EU pripravlja spremembo pravil glede odškodnine potnikom pri zamudah letov
V EU poteka reforma, ki bi lahko milijone ljudi izključila iz pravice do odškodnine v primeru zamud ali odpovedi letov.Predlog, o katerem trenutno razpravljajo, predlaga podaljšanje praga za izplačilo odškodnine pri zamudi leta. Ta naj bi se podaljšal s 3 na 5 ur za lete na kratke razdalje, na 9 ur za lete na srednje razdalje in na 12 ur za lete na dolge razdalje.
V praksi bi to pomenilo, da bi lahko milijoni potnikov izgubili cel dan na letališčih, ne da bi bili upravičeni do povračila za svoj izgubljeni čas.
Evropska komisija je spremembo obstoječih pravil o potnikih predlagala že pred več kot 10 leti. Zdaj bo o tem odločal Svet ministrov. Poljsko predsedstvo Sveta EU namerava zadevo zaključiti v svojem 6-mesečnem mandatu, na naslednjem srečanju ministrov za promet, ki bo 5. junija 2025.
Novi predlog obravnava tudi višino odškodnine, ki se trenutno giblje med 250 EUR in 600 EUR. Ta naj bi v prihodnje znašala 300 EUR za kratke in srednje dolge lete ter 500 EUR za dolge lete, kar je v nekaterih primerih manj kot prej.
Po novem predlogu bi lahko letalske družbe kot razloge za neizplačilo odškodnine zdaj navedle tudi tehnične težave, bolezni posadke ali stavke.

Različni odzivi
Med razpravo med predstavniki držav članic EU, so Avstrija, Švedska, Slovaška in Nizozemska jasno nasprotovale zvišanju minimalnega praga s 3 na 5 ur.Italija pa je na primer zelo naklonjena novemu predlogu, prav tako Nemčija. Nizozemska je mnenja, da mora zvišanje praga spremljati višja odškodnina za potnike.
Evropska komisija trdi, da je dvig minimalnega praga na 5 ur potreben, ker sicer letalskim družbam ne bi bilo smiselno poslati nadomestnega letala. 5 ur je situacija, v kateri vsi pridobijo. Potniki bi lahko nadaljevali potovanje in prispeli na cilj, kar je glavni cilj obstoječih pravil. Nekatere letalske družbe v preteklosti morda niso poslale nadomestnih letal. Če bi letalo prispelo na cilj s 4-urno zamudo, bi morala letalska družba plačati odškodnino in stroške nadomestnega leta. Namesto tega so potnikom uredili nove rezervacije, včasih celo za naslednji dan.
Medtem ko letalska industrija hvali idejo o zavezujočem seznamu izrednih okoliščin, v katerih ni treba plačati odškodnine, imajo združenja za varstvo potrošnikov povsem drugačno stališče. V skupnem pismu so države članice pravkar pozvali, naj ne oslabijo pravic potnikov. Če EU stavke opredeli kot izredne okoliščine, to pusti na tisoče potnikov nezaščitenih.
Ponudniki spletnih storitev, ki poskušajo pobirati nadomestilo v zameno za provizijo, so prav tako ogorčeni. »Kar se pripravlja v Bruslju, je poklon letalskemu lobiju«, menijo pri portalu Flightright. »Če 85 % potnikov v prihodnje ne bo več upravičenih do odškodnine, bo to ogromen korak nazaj za varstvo potrošnikov v Evropi.«
Tudi AirAdvisor, ki pomaga potnikom pri reševanju težav z letalskimi prevozniki, vključno z nadomestili za zamude leta, opozarja na negativne posledice morebitne nove uredbe. V tem primeru bi lahko prišlo do koraka nazaj pri zaščiti pravic potnikov, kar predstavlja tveganje za podobo EU kot merila pri varstvu potrošnikov.
Kaj bi sprememba pomenila v praksi?
Leta 2024 je bilo zaradi zamud ali odpovedi letov prizadetih približno 287 mio potnikov v Evropi.Če bo EU potrdila spremembe uredbe, do 75 % teh primerov ne bi bilo upravičenih do odškodnine.
Nova pravila bi še zaostrila neenakosti in škodovala potnikom z nizkimi dohodki, ki si ne morejo privoščiti dodatnega zavarovanja.
Poleg tega bi bili nočni leti, ki so bolj nagnjeni k zamudam, manj privlačni, zaradi česar bi bili potniki prisiljeni izbrati dnevne lete, ki so običajno dražji.
Posledica bi bila izkrivljanje trga in strukturno zvišanje cen.
Viri:
- Factiva
- Frankfurter Allgemeine Zeitung
- CE Noticias Financieras
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju transporta in logistike
Človeški faktor povečuje tveganja letalskih nesreč
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.