Kitajska ima 2. največjo vojaško industrijo na svetu

torek, 08. december 2020

Kitajska vojaška industrija se po prodaji vojaške opreme uvršča na 2. mesto v svetovnem merilu, takoj za ZDA. S tem je prehitela Rusijo in najpomembnejše evropske države.

Podatke je objavil Mednarodni inštitut za raziskave miru v Stockholmu (Stockholm International Peace Research Institute – SIPRI), v svoji letni študiji prodaje vojaške opreme, kjer so letos prvič objavljeni tudi podatki za posamezna kitajska podjetja s področja vojaške industrije.

Po podatkih študije SIPRI je prodaja vojaške opreme in storitev v 25 največjih podjetjih v svetovnem merilu, lani znašala 361 mlrd USD, kar je 8,5 % več kot v letu 2018. Med temi podjetji so 4 kitajska in 12 ameriških. Ta 4 kitajska podjetja so leta 2019 prodala za 56,7 mlrd USD vojaške opreme, medtem ko je prodaja omenjenih 12 ameriških podjetij znašala 221,2 mlrd USD. 2 izmed najboljših 25 podjetij sta ruski, s skupno prodajo 13,9 mlrd USD v letu 2019.

Poročilo navaja, da prihodki kitajskih vojaških proizvajalcev niso uspeli slediti svetovni rasti, saj so prva 4 kitajska podjetja lani zrasla le za 4,8 %. Vendar podatki SIPRI o kitajskih podjetjih izključujejo nedostopne podatke o prodaji večjih podjetij v proizvodnji raket in ladjedelništvu.

Podjetje China Electronics Technology Group Corp. je lani povečalo prodajo za 11 %, kar je mogoče pripisati prizadevanjem Pekinga, da omeji svojo odvisnost od tujih dobaviteljev elektronike. Prodaja najpomembnejšega kitajskega proizvajalca vojaške opreme v zadnjih štirih letih, letalskega podjetja Aviation Industry Corp. of China, se je leta 2019 povečala za 0,8 %, medtem ko je prodaja podjetja China North Industries Group Corp., največjega kitajskega proizvajalca tankov in oklepnih vozil, lani upadla za -0,3 %. Upad je moč pripisati vojaškim prednostnim nalogam kitajske vlade, ki se osredotoča na razvoj vesoljskih in pomorskih programov, tanki in vojaška vozila pa so zato manj pomembni.

Kljub temu, da je Kitajska najpomembnejši trg kitajske vojaške industrije, se je izvoz kitajske vojaške opreme v obdobju 2008 - 2017 povečal za 38 %. Kitajska na mednarodni ravni običajno konkurira z nizkimi cenami, hkrati pa izkorišča tržne nepravilnosti; na primer dobavlja drone državam, za katere so se zahodne države dogovorile, da jim dronov ne bodo prodajale.

Prihodki dveh največjih ruskih obrambnih podjetij na lestvici SIPRI, Almaz-Antey in United Shipbuilding, so se v letu 2019 zmanjšali za skupno 634 mio USD. Prodaja ruske družbe United Aircraft se je zmanjšala za 1,3 mlrd USD, zato se ni več uvrstila med 25 največjih vojaških podjetij na SIPRI lestvici. Ruska obrambna industrija se sooča z upadom domače prodaje, medtem ko izvoz na tuje trge ostaja bolj ali manj stabilen.

Med največjih 5 podjetij po prodaji vojaške opreme v letu 2019, so se po študiji SIPRI uvrstila:
  • Lockheed Martin Corp.
  • Boeing Co.
  • Northrop Grumman Corp.
  • Raytheon Technologies Corp
  • General Dynamics Corp.

Vsa ta podjetja imajo sedež v ZDA in so v letu 2019 dosegla skupno prodajo v višini 166 mlrd USD. Kar 12 ameriških podjetij se je uvrstilo med 21 najboljših podjetij in je predstavljalo 61 % skupne prodaje med 25 najboljšimi podjetji.

Podjetje Lockheed Martin je zabeležilo največji enoletni porast prodaje, ki je znašal 12,6 %. Prodaja podjetja se je iz 47,3 mlrd USD v letu 2018 povečala na 53,2 mlrd USD v letu 2019.

EDGE Group, podjetje iz Združenih arabskih emiratov, ustanovljeno lani kot posledica združitve več kot 25 manjših podjetij, je postalo prvo podjetje iz Bližnjega Vzhoda, ki se je uvrstilo na lestvico 25. največjih podjetij in sicer na 22. mesto.

Trg vojaške industrije raste, rastejo pa tudi državni proračuni za obrambo. Živimo v vedno bolj militariziranem okolju, kar je že dolgoročen trend.



Viri: Factiva, The Wall Street Journal, Dow Jones
 
Več informacij o globalnih trendih na področju panoge strojev in naprav