Kriza v Rdečem morju preoblikuje trgovinsko dinamiko

torek, 21. maj 2024
 

Kriza v Rdečem morju stopnjuje pritisk na dobavne verige

Leta motenj po pandemiji Covid-19 in geopolitične napetosti so povečale ranljivost globalne logistike. Številne dobavne verige so postopoma postale bolj obsežne in medsebojno povezane, zaradi česar so dovzetne za motnje in zamude.

Kriza v Rdečem morju, ki je posledica stopnjevanja napetosti med Izraelom in Hamasom, zvišuje stroške pošiljanja in podaljšuje dobavne roke. Ta kriza, ki jo dopolnjujejo geopolitična žarišča, kot sta Panamski prekop in Južnokitajsko morje, preoblikuje trgovinsko dinamiko in povečuje pritisk na logistične zmogljivosti podjetij.

Singapurska pomorska družba Penguin International Ltd se na primer sooča z motnjami v dobavni verigi in naraščanjem stroškov zaradi evropskih dobaviteljev, ki pošiljajo po Rdečem morju.

Po drugi strani pa ima letalska in obrambna družba Airbus SE celo koristi od tega geopolitičnega scenarija. Zaradi podaljšanega časa potovanja kontejnerskih ladij med blokadami Rdečega morja in Panamskega prekopa, se povečuje povpraševanje po letalskem tovornem prometu, posledično pa se višajo tudi cene tega segmenta tovornega prometa.

Ladjarske družbe zdaj uporabljajo daljše poti okoli Rta dobrega upanja, Rta Horn in Sueškega prekopa, da pridejo do svojih ciljev. Te preusmeritve ladij, skupaj z incidenti, kot je požig v Teslini Giga tovarni v Brandenburgu, so privedle do zaustavitve tovarne in zamud pri delovanju.

Poleg tega je pomanjkanje padavin v Panami povzročilo zmanjšanje števila plovil, ki potujejo skozi Panamski prekop. Prihaja do zamud in podaljšanja dobavnih rokov za blago, uvoženo iz Severne Amerike, medtem ko je dobava z Bližnjega vzhoda in Azije Pacifika ostala nespremenjena.


 

Napovedi danske ladjarske družbe Maersk

Danski ladijski prevoznik Maersk svoje stranke opozarja, da se je območje tveganja razširilo in napadi segajo dlje od obale. Zaradi tega so morala plovila družbe dodatno podaljšati svojo pot, kar je povzročilo dodaten čas in stroške. Takšne razmere ustvarjajo ozka grla in kopičenje plovil, pa tudi zamude ter pomanjkanje opreme in zmogljivosti.

Maersk je povečal zmogljivosti, kjer je bilo to mogoče, z zakupom dodatnih 125.000 kontejnerjev. To pomeni doplačila na računih strank, saj so se zaradi daljših potovanj povečali stroški, med drugim tudi stroški goriva. Maersk zdaj porabi 40 % več goriva na potovanje, cene najema pa so trenutno trikrat višje in so pogosto določene za pet let.

Maersk ocenjuje, da bo v Q2 2024 izguba zmogljivosti v celotni panogi, na trgih Daljnega vzhoda, severne Evrope in Sredozemlja, znašala med 15 % in 20 %.
 

Najbolj so prizadete evropske znamke oblačil in trgovci, ki so odvisni od dobav iz Azije

Kriza v Rdečem morju je prizadela več industrij, a po ocenah analitikov bodo še posebej močno prizadete evropske znamke oblačil in trgovci na drobno, ki so odvisni od azijskih dobaviteljev.

Po podatkih S&P Global Market Intelligence so pošiljke iz Azije po morju, ki bodo morale uporabiti Sueški ali Panamski kanal, predstavljale 51 % uvoza oblačil in obutve v EU v zadnjih 12 mesecih do 30. novembra 2023.

Sezonska naravnanost dobavnih verig oblačil pomeni, da bodo zamude postale večji dejavnik tudi med vrhunci sezone. Glede na to, da so se časi pošiljanja, ki običajno znašajo od 5 do 6 tednov, podaljšali na vsaj 8 tednov, pomeni, da morajo pošiljke za zimsko sezono zapustiti azijska pristanišča že sredi maja 2024, kar zahteva, da so se morale odločitve o nakupu in proizvodnji sprejeti najkasneje aprila.

Možnosti za spopadanje z višjimi stroški, zamudami in negotovostjo vključujejo absorbiranje stroškov v primerjavi z zaslužkom, spreminjanje transportnih poti ali načinov, prevoz več zalog in spreminjanje praks pridobivanja.

Že od pandemije leta 2020 se v sektorju oblačil veliko govori o diverzifikaciji dobavnih verig, zlasti iz Kitajske. Kriza v Rdečem morju, ki moti oskrbo, kaže, da je treba premik pospešiti.

Trgovci na drobno iščejo alternativne rešitve za ublažitev posledic motenj v Rdečem morju.

Med idejami je tudi zamenjava strategij nabave. Povečanje zalog in diverzifikacija dobave lahko pomagata blagovnim znamkam oblačil in trgovcem na drobno ublažiti motnje v dobavi, čeprav tudi to lahko povzroči dodatne stroške.
 

Viri: Factiva, GlobalData, MarketLine, Just-Style

 

Preberite še:


Globalni trendi na področju transporta in logistike 

Kriza v Rdečem morju je prizadela globalne dobavne verige

Vpliv krize v Rdečem morju na evropska pristanišča



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: