Naraščajoče poljske naložbe v tujini nasprotujejo svetovnim trendom

četrtek, 14. november 2024
 

Poljska je lansko leto zabeležila ker 64,5-odstotno povečanje odliva neposrednih tujih naložb




Julija letos je Feerum, malo znano poljsko podjetje za skladiščenje žita, doseglo mejnik, potem ko je izvedlo naložbo v višini približno 130 milijonov zlotov (30,2 milijona evrov) ob Sueškem prekopu v Egiptu. Podjetje s sedežem v Chojnówu je napovedalo partnerstvo z lokalnim podjetjem East Port Said Development za izgradnjo tovarne za sestavne dele žitnih silosov in pomoč pri izboljšanju prehranske varnosti Egipta.

Ne le, da je bil to prvi tovrstni proizvodni projekt poljskega podjetja v Egiptu, bil je tudi v nasprotju s tokom počasnih tujih naložb v gospodarstvo države.

Čeprav je bila Feerumova naložba manjša od prejšnjega dogovora Združenih arabskih emiratov o razvoju dela egiptovske obale za turizem v vrednosti 35 milijard dolarjev, so takšne obsežne posamezne transakcije redke. Dejansko se je tuji denar, ki priteka v Egipt, lani zmanjšal za 13,7 %, kar je odraz svetovnega trenda zmanjševanja čezmorskih naložb.

Po poročilu ZN o trgovini in razvoju (UNCTAD) o naložbah za leto 2024 so vojne in trgovinski spori dodatno obremenili upočasnjeno svetovno gospodarstvo in zmanjšali apetite podjetij po porabi v tujini.

Toda Poljska se temu trendu upira. Lansko leto je država zabeležila 64,5-odstotno povečanje odliva neposrednih tujih naložb (NTI), kar je vodilo do drugega najvišjega zneska v zgodovini v višini 10,4 milijarde USD in tretje zaporedno leto rasti izhodnih NTI. Njen delež v svetovnem izvozu je leta 2023 znašal rekordnih 1,5 %, s čimer je prehitel države, kot so Brazilija, Turčija in Savdska Arabija.



Od preloma stoletja veliki akterji, kot so državni energetski velikan Orlen, rudarska korporacija KGHM, IT podjetje Asseco in farmacevtsko podjetje Polpharma, širijo svoje dejavnosti zunaj Poljske.

Zdaj, več kot 30 let po prehodu na prosti trg, ima več podjetij konkurenčno prednost in potrebno finančno moč za širitev v tujino, pojasnjuje Marian Gorynia, nekdanji rektor na Univerzi za ekonomijo in poslovanje v Poznanju.

"Položaj in vloga poljskega gospodarstva in njegovih podjetij nedvomno naraščata," pravi. "Vendar to ne pomeni, da je Poljska nenadoma zrasla v nesporno gospodarsko silo."

Kljub 30,4-odstotnemu medletnemu padcu leta 2023 so bili izhodni tokovi NTI v Nemčijo še vedno skoraj desetkrat višji od poljskega. Francija, ki je v istem obdobju zrasla za 37,1 %, je bila skoraj sedemkrat večja.

Poljske čezmejne naložbe so v zadnjem desetletju nihale, namesto da bi enakomerno rasle, vendar so tri leta zaporednega povečanja Poljsko postavila kot vodilno naložbo v Srednji in Vzhodni Evropi (CEE), kar nakazuje pozitivno usmeritev.
 

Inovacije v finančni tehnologiji

Vzemimo sektor finančne tehnologije (fintech), ki ga vodi inovativni mobilni plačilni sistem BLIK. BLIK, ki ga upravlja Polish Payment Standard, združenje šestih največjih poljskih bank, omogoča takojšnje prenose denarja med uporabniki prek šestmestne kode, poslane na njihov pametni telefon.

Septembra je postal na voljo strankam ene največjih slovaških bank. Oktobra je prejel dovoljenje za delovanje v Romuniji in ima načrte za širitev na druge trge.

"Razvoj BLIK-a na Slovaškem nas odpira drugim državam Evropske unije," pravi Dariusz Mazurkiewicz, izvršni direktor Polish Payment Standard. "Z začetkom poslovanja v valuti evra ustvarjamo razširljivo rešitev, ki jo je mogoče prenesti na zahodnoevropske trge."

Medtem je največja poljska banka PKO BP, ki ima preko Kredobank podružnice v Nemčiji, na Češkem, Slovaškem in v Ukrajini, oktobra napovedala vstop v devet drugih držav, večinoma v zahodni Evropi.

Kamil Piechowski iz PKO BP poudarja trend "nearshoringa« – zunanje izvajanje poslovnih procesov v bližnje, pogosto mejne države – kot dobro priložnost za poljska podjetja, da razširijo svojo dejavnost s čezmorskimi strankami.

"Sektorji, ki bodo imeli od tega koristi, so predvsem tisti, ki že spodbujajo poljski izvoz," pojasnjuje. "To vključuje transportne stroje in industrijsko blago, pa tudi poljsko pohištvo, kozmetiko, oblačila, obutev, prehrambene izdelke in mizarstvo."
 

Maloprodajni sektor, ki gleda proti vzhodu

Nekatera podjetja že vlagajo v povečanje proizvodnje ali distribucijskih kanalov, da bi poskrbela za povečanje naročil iz tujine. Logistični partner poljskega oblačilnega giganta LPP je junija sporočil, da bo do konca prihodnjega leta povečal svoj skladiščni prostor za 50 %, da bi povečal dostavo na skoraj 40 svetovnih trgov.

Medtem je modni trgovec Answear začel delovati v Italiji, ki je njegov prvi trg v zahodni Evropi in 12. skupno. Tako LPP kot blagovna znamka obutve CCC sta pridobili tržni delež v Ukrajini v času, ko so voditelji hitre mode, kot sta španski Inditex in švedski H&M, potrebovali več časa, da so ponovno odprli trgovine, ki so bile zaprte po ruski invaziji na državo.

Poljska maloprodajna podjetja v Ukrajini dejansko dobro poslujejo, pojasnjuje Sylwia Jaśkiewicz, analitičarka borznoposredniške družbe BOŚ SA. "Verjetno imajo večjo toleranco do tveganja in bolje poznajo lokalni trg," nadaljuje. "Ukrajinski trg je verjetno bolj pomemben za poljska podjetja kot za zahodna podjetja zaradi obsega njihovega poslovanja."
 

Naložbe v zeleno energijo

Vojna v Ukrajini je vplivala tudi na evropski energetski trg, zaradi česar so države, kot je Poljska, ki so bile odvisne od ruske energije, spodbudile k diverzifikaciji in naložbam ne le v zeleno energijo, ampak tudi v nafto, plin in premog.

Ta proces je pospešil širitev Orlena, poljskega državnega energetskega velikana, ki je leta 2023 povečal svojo mrežo mednarodnih bencinskih servisov za skoraj tretjino v primerjavi z letom 2023, po nakupovalnem pohodu v Avstriji, Nemčiji, na Slovaškem in Madžarskem.

Junija je pridobil dodatnih 19,5 % delež v norveškem plinskem polju od Equinor Energy, septembra pa je dejal, da bo raziskal povečanje svojega odtisa obnovljive energije v Litvi, vključno s sredstvi na morju in proizvodnjo zelenega vodika.

Po lestvici revije Fortune je Orlen že 44. največje podjetje v Evropi in je edino podjetje v regiji CEE, ki se je uvrstilo med 50 najboljših.



Širijo se tudi manjša podjetja za obnovljivo energijo v Evropi in zunaj nje. Triinšestdeset poljskih podjetij je lani razkrilo 81 naložbenih projektov "greenfield" v skupni vrednosti 2,36 milijarde USD, kar je 2,6-odstotna rast v primerjavi z letom prej.

Ti so bili večinoma v obnovljivih virih energije in večinoma v Združenih državah, Črni gori, Jordaniji, Romuniji in Kazahstanu. To je znak vse večje težnje po usmeritvi izven regije CEE, kamor so poljska podjetja ponavadi vlagala.

Podjetje Respect Energy, ki med drugimi zelenimi alternativami proizvaja in trguje z vetrno in sončno energijo, je letos vstopilo v Nemčijo in se leta 2025 ozira na Francijo, Italijo, Združeno kraljestvo in Španijo. Je tudi del konzorcija podjetij, ki načrtuje izgradnjo največjega na svetu vetrna elektrarna na morju ob obali Avstralije.

Hynfra, poljsko podjetje, osredotočeno na zeleni vodik, je lani ustanovilo podjetje z lokalnim partnerjem v Jordaniji za izgradnjo zelene tovarne amoniaka v državi. Marca je podpisal podoben dogovor v Mavretaniji, potem ko je Poljska agencija za naložbe in trgovino (PAIH), ki je povezana z vlado, pomagala začeti pogovore.
 

Tuji prevzemi spodbujajo rast

Piotr Soroczyński, glavni ekonomist pri Poljski gospodarski zbornici (KIG), predlaga, da bi bilo mogoče storiti več, čeprav je prejšnja poljska vlada podpirala širitev velikih državnih podjetij, kot je Orlen, in sodelovala pri izboljšanju izvoza blaga in storitev.

Nakup podjetij ali njihovih sredstev je hitrejša pot do rasti v tujini kot tekmovanje z lokalnimi akterji z izvozom, zlasti na trgih, kot je Nemčija, kjer potrošniki dajejo prednost nacionalno priznani blagovni znamki, dodaja.

Poljska podjetja postajajo vse pogumnejša pri nakupu podobnih podjetij v Zahodni Evropi in ZDA, pravi Artur Wilk, vodja združitev in prevzemov v svetovalnem podjetju Navigator Capital. To je deloma posledica dejstva, da so številna podjetja, ustanovljena po letu 1989, prestala obdobje lastniškega nasledstva, nadaljuje.

"Nova generacija lastnikov – mladi, odprti in dobro izobraženi (pogosto na vrhunskih zahodnih univerzah) prevzemajo vajeti v podjetjih in želijo izpolniti svoje ambicije izgradnje regionalnih prvakov."

Septembrska študija PwC je pokazala, da je širitev v nove sektorje ali tuje trge glavna prednostna naloga dedičev poljskih družinskih podjetij.

Uspešni prevzemi, kot je nakup tovarn na Nizozemskem in v Združenih državah s strani poljske kemične skupine Qemetica od ameriškega velikana PPG za približno 1,2 milijarde zlotov, in mednarodni podvigi podjetja InPost za paketne omarice, spodbujajo druga podjetja, da se odpravijo na zahod, dodaja Wilk.

InPost, ki je bil prvi pri uporabi omaric za pakete na Poljskem in je prisoten v Franciji, Italiji in Beneluksu, je oktobra kupil preostalih 70 % britanskega logističnega podjetja Menzies, saj se hitro širi v Združenem kraljestvu.

Potem ko je dosegel prevladujoč položaj na Poljskem, se je njegova storitev izkazala za priljubljeno tudi v tujini, zlasti v inflacijskih časih, saj je za potrošnike in trgovce cenejša od običajne dostave paketov do vrat, pravi analitik Erste Group Krzysztof Kawa.

Potem ko je poljska skupina iskalnikov letov eSky septembra od kitajskega Fosuna kupila Thomas Cook v finančnih težavah, je britanski časopis The Telegraph napovedal prihajajoči "val poljskih prevzemov" v Združenem kraljestvu.

Omenil je sorazmerno nizke davke na Poljskem, pa tudi gospodarsko in borzno rast države, ki je prehitela konkurenčna gospodarstva in sprostila denar za čezmorske naložbe njenih podjetij, ter visoko kvalificirano delovno silo z vračajočo se diasporo, ki vse pogosteje išče priložnosti doma.

"Po pandemiji COVID-19 je naše podjetje okrevalo veliko hitreje kot naši konkurenti," pravi Łukasz Habaj, ustanovitelj in izvršni direktor podjetja eSky. Nekdanji lastnik Thomas Cooka je prodal podjetje, da bi zmanjšal tveganje finančnih izgub, vendar pričakuje, da bo letošnje leto postalo dobičkonosno.

Habaj pravi, da bosta potrebni do dve leti naložb, da bodo ti dobički postali pomembni, vendar je prepričan, da bo blagovna znamka s svojo ogromno bazo strank pomagala njegovemu podjetju pri prehodu v podjetje za potovalne pakete in nadaljnjem širjenju v zahodni Evropi.

"V težkih časih svetovnega gospodarstva si drznemo poskušati obvladovati situacije, iz katerih se drugi umikajo," pravi Soroczyński, glavni ekonomist pri KIG. Meni, da so lahko Poljaki še posebej spretni pri obvladovanju zahtevnih scenarijev zaradi zgodovine spopadanja države s socialnimi in gospodarskimi krizami.

Študija iz leta 2023 je dejansko pokazala, da so imela poljska podjetja v primerjavi s francoskimi in nemškimi podjetji med svetovno finančno krizo in pandemijo COVID-19 večjo odpornost podjetij in finančno prožnost.

"Zmanjševanje stroškov in tveganj, skupaj z gradnjo obsega in dostopom do tehnologije, spodbujajo širitev poljskih podjetij," pravi Gorynia, nekdanji rektor na Univerzi za ekonomijo in poslovanje v Poznańu. "Delovanje samo na Poljskem je lahko tvegano v razmerah političnih in vojaških turbulenc."

Artur Miernik, svetovalni partner pri svetovalni družbi EY Poljska, prav tako opozarja na dinamiko poljskega trga dela, kot so naraščajoče plače, ki spodbujajo širitev. Podjetja, ki jih je septembra anketiral EY, so kot druge ključne dejavnike navedla kakovost poljskih delavcev, zlasti njihove vodstvene in jezikovne sposobnosti ter poznavanje specifičnih poslovnih področij.

"Zmanjšanje dostopa do talentov na Poljskem v kombinaciji z naraščajočimi stroški dela pomeni, da se bo konkurenca za najboljše zaposlene le povečala, kar lahko poveča željo po razvoju tudi na drugih trgih," pojasnjuje.

Vir: Notes from Poland


Pripravil:

Matej Hojnik
Društvo in poslovni klub Triglav-Rysy
e-naslov: matej.hojnik@triglav-rysy.si


 

Preberite tudi:

Storitve slovenskih poslovnih klubov v tujini